Ni ser ut att jobba på bra!
Klarar ni 30e mars?

Trevligt att få chansen att forma sitt hus innan inflytt.
 
Ja, alltså, ALLT kommer inte att vara klart den 30 mars. I princip gör vi inte så mycket mer på undervåningen innan inflyttning efter att betonggolvet är gjutet, utan vi fokuserar på att göra klart övervåningen så att det är beboeligt. Och den 30 mars så släpper vi lägenheten, så vi måste in i huset då, oavsett hur långt eller kort projektet hunnit :)
 
Spännande projekt, det ska följas.
Ska ni göra något åt fasaden?
Bergvärme må vara ekonomiskt men borde man inte tilläggsisolera ett så gammalt hus?
 
Hej Ramnemark
Men det är svårt att ekonomiskt försvara tilläggsisolering när man är inne på det spår som TS är. Jag har själv ett lbtghus i Jämtland. 280 kvm i 3 plan. Har bergvärme sedan 1998. Snittar 20000 kWh/år. Om man tar bort hushållselen så kanske uppvärmningen och varmvatten är 15000 kWh/år. En tilläggsisolering kanske skulle spara 9000 bruttokwh vilket skulle spara 3-4000 nettokwh. Tilläggsisolering av vind, ny fasadisolering och ev. fönsterbyte kanske skulle kosta 200 000 kr. Skulle bli lång pay-off tid på det. Isolera vinden enbart kanske skulle gå att ta hem men knappast något annat. Observera att jag pratar i egen sak så jag är nog inte att betrakta som opartisk. ( brutto och nettokwh är begrepp jag själv hittat på, brutto=Producerad kWh och netto=den kWh som går in i vp för att "göra" 3 ggr mer kWh. ) / LOB
PS: om man av andra anledningar måste/vill göra något åt fasad eller fönster blir det ju en annan sak.
 
Kommer att tilläggsisolera vinden i sinom tid. Vi behöver åtgärda taket, så det blir samtidigt.
Fasaden (putsen) ser faktiskt förvånansvärt bra ut trots alla sina år. Det enda är väl att färgen kunde vara snyggare. Men, å andra sidan ska man ju bo inuti huset, inte sitta utanför och titta på det.... Det finns helt klart andra akuta områden att lägga pengarna på för tillfället :)
 
Det var just färgen jag tänkte på.
Smaken är som baken, men jag hade nog behövt anti-depressiva av att se den nuvarande färgen varje dag :). Därför funderade jag på om ni skulle göra något åt fasaden så kanske de hade varit lönt att isolera mer. Men jag har ju själv trähus så det är nog mindre omständligt i min hjärna :)

P.S det kanske går att spraymåla fasaden i någon trevligare färg :)
 
Redigerat:
Ja, det går säkert att spraymåla fasaden. Vi är inte där än. I sammanhanget är fasaden en smal sak.
 
I fredags tittade betongbilen förbi och 3v arbete i källaren gick in i sin sista fas. Jag är faktiskt förvånad att leverantören har hållit den snäva tidplanen. Så skönt att få ett golv nere igen, vi behöver det för avlastningsyta som illustreras av sista bilden där köket har kommit. I och för sig delvis såklart om någon nu trodde att man skulle få allt i EN leverans....

IMG_20150227_114228förminskad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150227_114025förminskad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150227_114304förminskad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150227_114446förminskad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytan slodad:

IMG_20150227_125746förminskad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ytan plastad för att betongen ska hålla fukt och inte brinna för snabbt, köket kom som sagt ikväll:

IMG_20150302_191440förminskad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Går lite trögt just nu, men denna veckan kommer värmepump och VVberedare att sättas på plats. Borrningen gjordes förra veckan, tog några bilder på riggen, kanske kan vara av intresse.

Förra helgen lades huvuddelen av tiden på att sätta köksstommen på plats. IKEA har för tillfället ingen lösning för att förankra köksön i golvet så den får man bygga själv.

Har problem med att få tag på rörmokare här i Stockholm som kan koppla om inkommande vatten plus lite småfix. Verkar vara riktig brist på rörisar tyvärr.

IMG_20150306_141329förminskad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150306_141409förminskad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150307_115045förminskad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150307_115233förminskad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150307_153946förminskad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150307_164817förminskad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150308_162522förminskad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Längesedan uppdatering, vi har flyttat in sedan ca 3 v tillbaka och hela undervåningen är full med prylar.
Om en vecka kan vi dra igång golvvärmen i undervåningen och kolla att allt funkar.
I tisdagskväll blev köksväggen kaklad och köket lämpar sig nu äntligen att visa bilder på. Lite småfix kvar, täckskivor saknas fortfarande över kyl och frys samt vid sidan av dessa. Kökslampan är temporär, vi har en 50 tals lampa som inte hunnit upp ännu. Köksfläkten ska också upp. Bland annat.....

IMG_20150426_163501förminskad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150426_163420förminskad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150426_163635förminskad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20150426_163715förminskad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Fint! Var har ni köpt det vita runda bordet?
 
Tjusigt!

En gissning är att bordet är från Mio. Serien Plaine? Vi har ett vardagsrumsbord i samma serie.
 
Katter är alltid snabba på att hitta solplatser :p
 
@denförloradesonen; Det stämmer att köksmöblerna är från Mio. Denna modell har iläggsskiva, men just den varianten tror jag är på utgående. Vi fick personalen att leta upp den specifikt eftersom vi sett att den fanns. Ca 10.000 för bord och stolar.
 
jävlar va ni kör på, kul att se, de här ska följas (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.