Har läst om vad som ingår i begreppet våtutrymme och det verkar vara olika uppfattning om detta.
Jag har i min källare en tvättstuga intill tvättstugan så finns ett s.k. Torkrum som aldrig använts som torkrum. Det används som förråd och där står också varmvattenberedaren. Varmvattenberedaren är ansluten i golvet till en brunn. Det finns också en vattenanslutning på väggen om man vill koppla på slang eller annat. Denna är aldrig använd. Det är lättbetong på vägg och golv. Det finns eluttag jordat på mitten av väggen. Det förekommer ingen som helst vattenbelastning på något ytskickt.
Rummet är torrt och fint utan fuktig källarkänsla.

Detta kan väl knappast klassas som ett våtutrymme ?
Vill installera Fibermottagaren och Jordfelsbrytare här eftersom allt inkommande finns här.
Fibermottagaren får tydligen inte sitta i våtutrymme men det tycker jag inte det är.
Vad säger expertisen om detta?
 
Nej det är inte våtutrymme, det finns ingen dusch/badkar.

Däremot kan det vara lämpligt att ha minst 2 meter mellan vattenuttag och icke IP-klassade elutrustning, även om det enligt föreskrifterna inte behövs. Man vet inte vad man sätter upp om några år ....

Titta hur det ser ut i ett kök, där finns ofta en skåpbelysning (ej IP-klassad) rakt ovanför kranen. Kök räknas inte heller det som våtutrymme.
 
Ja jag håller med dig, men en del säger golvbrunn= våtutrymme, jag har hört en del andra varianter också.
 
Mikael_L
När det gäller starkströmsinstallationer så är det rummets/utrymmets normala användning som avgör, inget annat.
Det spelar ingen roll hur många golvbrunnar det sitter, eller hur många kranar och diskhoar det är på väggen, eller ifall det helt saknas sådant.

Skvätter man inget vatten omkring sig vid rummets normala användning så det faller på elmaterialen så är det detta som gäller, även om det finns golvbrunn eller tappställen.
Och brukar det skvätta vatten överallt men saknas golvbrunn så ska materialen vara av lämplig klass för att klara detta vatten.
Och det är det normala bruket som gäller, man behöver t.ex. inte ta höjd för oförutsedda olyckor osv.

Undantaget må möjligen vara några speciella utrymmen, som har vissa krav på sig p.g.a namnet på rummet (hur dumt det nu än låter).
Exempel är badrum och basturum.
En bastu som uteslutande används av familjen för att torka tvätt i är fortfarande ett basturum och ska uppfylla lite speciella fordringar för detta.


Detta är kanske aningens ologiskt, då ett garage får olika krav på sig ifall man brukar tvätta bilar där, resp inte tvättar bilar där, allt annat oförändrat.
Dvs situationen kan t.ex. förändras vid ägarbyte av huset eller att tonårssonen skaffar bil och börjar tvätta den i garaget.

Men så här är det i alla fall.


Och tvättstuga och torkrum hör till sådana rum som klassas efter den normala användningen.
Betyder ofta inga speciella krav på IP-klass (bara IP21 då) i enbostadshus. Men det krävs däremot ofta högre klassat material i allmänna tvättstugor där man t.ex. kan misstänka lite "våldsammare" städmetoder och mer oförsiktigare brukare.
Och kanske ännu högre klass i rena tvätterier där man kanske städar med högtryckstvätt, typ.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Då vet jag lite bättre om detta, tack för fin hjälp.
Är det ett krav i tvättstuga och torkrum att eluttagen inte får sitta
Under en viss höjd ? I mitt hus sitter de som lägst i brösthöjd. I övriga
Rum i källaren är de på golvnivå.

I mitt varmgarage finns det golvbrunn men inga tätskick.
Det har aldrig varit något vatten i garaget.
Om jag börjar tvätta bilen här så måste jag skaffa ytskydd
För att kunna få hjälp via försäkring vid ev. Uppkommen skada, så tolkar jag det då.
 
När det gäller uttagshöjd i villa tvättstugor då är ofta en minst strömbrytarhöjd en praktisk höjd eftersom maskinerna ofta strykjärn och småmanglar m.m. När det gäller tvättmaskin så passar den höjden bra eftersom man lätt kan frånskilja TM vid arbete. Det finns även rekommendationer för vissa uttag t.ex 2000 mm ? för kyl/ frys då hamnar stickkontakten ovanför maskinen och bakom överskåpet. Precis bakom är det trångt med frysskåpens stora kondensor.

Man kan även göra en lämplighetsbedömning i ett garage särskilt om har utanpåliggande installation. Där passar ofta IP 44 material bättre eftersom grejorna ofta är robustare mot mekaniska skador och även bättre skyddade mot damminträngning från ev hobbyverksamhet. Man bör tänka på att ett garage ofta har lite vatten på golvet vintertid när den frusna bilen tinar.
 
Redigerat:
Jannaman skrev: I mitt varmgarage finns det golvbrunn men inga tätskickt.

Om golvet är betong direkt på mark behövs inget tätskikt, tätskiktet är till när man har en underliggande träkonstruktion som kan börja mögla/ruttna. Betong får ofta små sprickor som kan leda vatten till omgivande kontruktioner, därför applicerar man ett tätskikt.
 
Mikael_L
Janneman skrev:
Då vet jag lite bättre om detta, tack för fin hjälp.
Är det ett krav i tvättstuga och torkrum att eluttagen inte får sitta
Under en viss höjd ? I mitt hus sitter de som lägst i brösthöjd. I övriga
Rum i källaren är de på golvnivå.
Kravet är i huvudsak att uttag, kabel och annan elutrustning ska sitta så den inte onödigtvis riskerar att skadas, och att det blir bra allmän elsäkerhet.
Och sen vill man i andra hand få bra betjäning, dvs inte svårt att använda uttag m.m

Så detta betyder i praktiken att i t.ex. ett trucklager sätter man uttag och kabel högt upp så de inte skadas av truckkörningen, alternativt skyddas de med rejäla mekaniska skydd, stålrör osv.

Ej petskyddade uttag sätts på 1,7 meter över golv, eller blockeras på annat vis så inte barn kan skadas. På en industri eller i ett låst undercentralrum m.m där inte barn någonsin har tillträde behöver alltså inte denna regel följas.

I praktiken har det etablerats en del standarder var uttag sätts, höjder osv. Och lämplig höjd har under årens gång dessutom förändrats. Så det ser typiskt sett ganska olika ut beroende på husets ålder.

Dina uttag sitter bra, där dom sitter, om de är petskyddade, annars tycker jag du ska överväga att byta till petskyddat, alldeles särskilt om du har barn.
Vill du ha ett uttag någon annanstans, högt eller lågt, så ser jag inget problem med att installera ett nytt där du vill.

I mitt varmgarage finns det golvbrunn men inga tätskick.
Det har aldrig varit något vatten i garaget.
Om jag börjar tvätta bilen här så måste jag skaffa ytskydd
För att kunna få hjälp via försäkring vid ev. Uppkommen skada, så tolkar jag det då.
Jag vet inte vad du tänker på när du skriver om ytskydd och försäkring.
Tänker du på vattenskada av byggnaden? Jag har noll koll på vad FB kan tänkas kräva i ett garage, kanske bäst du talar med ditt FB.

I övrigt så möter det generellt inga problem att ha IP21-klassad elmaterial i ett garage, bara all verksamhet som sker i garaget inte inbegriper vattenstänk eller dammbelastning på elmaterialen. Parkerar man endast bilen där, eller i praktiken har garaget som förråd så får det vara IP21-uttag om man vill.

Det finns ändå en poäng att sätta IP44-material i garaget, då har man dels säkrat sig för att klara av en tuffare användning av garaget utan att behöva göra om all el. Och så framförallt om man drar utanpåliggande el där så är det liksom ingen direkt prisskillnad att går upp till IP44 direkt.
Detta tänk kan man även applicera i tvättstugor, hobbyrum osv.


Jag skriver en hel generella saker, inte om just ditt hus. Jag tycker det är bättre att förstå hur och varför det är på vissa vis, än att bara berätta om hur just ett speciellt uttag ska vara skyddat.
Det är bra om förståelsen för detta blir alltmer allmänt känd.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.