Hej

Vi ska sätta in en vattenutkastare, men jag kan inte se någon riktigt perfekt metod för tätningen mot diffusionsspärren.
Rörmokaren säger att när väggen är helt klar, då sätter vi in utkastaren, alltså borrar hål genom hela väggen och allt det där.

Visst, men väggen är byggd så att vi har ett installationsskikt för kablarna och plasten är 10 cm in i väggen, från rummet sett, så där inne blir det ju ett hål där ångorna från installationsskiktet kan röra sig ut i väggen.

Det gör ju ingen skillnad överhuvudtaget att försöka limma och täta runt hålet på insidan, där utkastaren sitter, utan det är ju 10 cm in det behöver bli tätt, där plasten är.

Jag funderar på att sätta in ett tomrör först, kanske elslang, som då är så grov så att utkastaren kan föras igenom inuti denna.

Så detta rör installerar jag då innan jag sätter igen väggen, tätar det mot plasten och limmar det mot gipsen.

Det känns ok, men ville höra här först, ofta har ni kloka människor bättre idéer!

Tack!
 
Utkastaren går väl att sätta så fort utsidan är klar?
 
Aha, sätter man då utkastaren och röret som går igenom bara då kanske? Så fixar man insidan, kapning och anslutning mm senare?
 
Eller så funderar man inte över det lilla hålet + att du ska ha undertryck i bostaden.
 
Jag är med på tanken att det kan vara överflödigt att bry sig, men jag har valt att vara äckligt noga eftersom ambitionen är att det ska bli det närmaste passivhus och det finns typ inga hål i plasten alls, metervis även utan häftstift, så jag vill gärna hålla den nivån bara för att jag kan. Men jag är beredd på att det kan vara onödigt noga. :)

Men lite vansinnig får man vara! Jag tänker samtidigt att om jag är äckligt noga där jag kan så blir det mer förlåtligt med slarvfel och rejäla tankemissar man gör någon annanstans.
 
Ok, du har inte ett garage invid som du kan sätta utkastaren på?
Så gjorde jag för att slippa ha utkastaren genom väggen på huset.

Annars röstar jag på blackadders förslag.
 
eller kanske borra ett för litet hål igenom plasten så tätar det mot röret ändå.
 
Som blackadder säger, vilket nu är bekräftat av rörmokaren, man kan sätta igenom röret så fort utsidan är färdig, sedan täta mot plasten och fixa insidan efteråt.

Det är nog det enda sättet att göra så att man kan tejpa plasten. Tur att det gick. :) Även om det kanske är oväsentligt pill så känns det bra att det går att få till!

Det finns lite bilder här på husets fb-sida.
https://www.facebook.com/etthundratolvan

Ingen jättebra bild på just detta, men här finns en gammal
https://www.facebook.com/etthundrat...0.1424861920./511420645664328/?type=3&theater

Sedan är det plastat mot cellplasten och så är det 70-reglar utanpå dessa. Då blir det tydligare att plasten är ca 10 cm in från det färdiga ytskiktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.