Hej!

Är i färd med att bygga en balkong framåt våren och funderar lite över dimensioner.

Balkongen blir 2 meter djup och 4 meter bred och tanken är att den skall stå på stolpar och fästa i fasaden med en bärlina. Konstruktionen blir med träreglar och trallvirke samt ett räcke av antingen trä eller glas.

Jag undrar nu över dels dimensionen på stolparna och dels antalet stolpar som krävs.

Räcker det med 95x95-stolpar eller blir det för klent?

Klarar jag mig med 2 stolpar (ramverket blir av 195x45-reglar) eller behöver jag sätta en tredje i mitten?

Tacksam för tips och idéer.

Även tacksam för idéer kring glasräcke. Har kikat runt lite och landat i slutsatsen att de monteringsfärdiga räckena är väldigt dyra (1 500-3 000 kr/löpmeter) så jag är inne på tanken att köpa glasskivorna separat och konstruera räcket själv med infrästa spår i räckets stolpar.
 
Stolparna räcker utan problem men att använda skruvlimmade 45*95 är att föredra eftersom 95*95 spricker mycket.

Om du skruvlimmar två 45*195 så klarar du dig på två stolpar men rekommenderar dig att ha 3 st. Golvreglarna bör vara 145*45.
 
Tack för tipset Huggan! Går gärna ner till 145*45 på golvreglarna och det är ju inget problem alls om jag har 3 stolpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.