Vi har tittat på olika varianter och pratat med en del leverantörer men tycker ändå att det är jättesvårt att välja.

Uteplats mått.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man har följande ska-krav vilka tror ni hade kunnat erbjuda bästa lösning:

  • - ca 15 kvm
  • - cirkamått = 4.20m bredd x 3,56m djup (går att tumma på beroende på lösning)
  • - gjuten platta (ev. med förberett för framtida golvvärme om behov uppstår)
  • - pulpettak, tjocklek > 20 mm, och lutning >15 grader
  • - isolerglas, > 2-skikt, med lågt passande U-värde
  • - ett eller två högtsittande vädringsfönster (som öppnas i överkant för att undvika regn in)
  • - inga brutna hörn
  • - glas utåt (från huset sett) ska vara ca 230 cm högt för att inte döda utsikten/ljusinsläpp


Förutsättningar:

  • - Skåne, österläge ut mot en åker ( = väldigt blåsigt)
  • - Huset är ca 2 år gammalt så vi har inte möjlighet till ROT-avdrag, dvs vi vill ha så låg arbetskostnad som möjligt. (Hellre då att det justeras gentemot materialkostnaden)


Saker vi har svårt att besluta om:

  • - Aluminiumstomme kontra limträ. Har hört både för- och nackdelar med bägge
  • - Glas; det finns så många olika varianter och det är svårt att bilda sig en ordentlig uppfattning när man tittar på utställningsexemplar
  • - Ventilerna som ni kan se på bild, hur pass viktigt är det att de är utanför uterummet? De flesta vi talat med säger att det är så, men några har även sagt att det inte är så viktigt.


Viktigt:

  • - Det ska vara robust och stabilt i.o.m. att vi bor i en blåshåla. Så inga partier som skramlar vid storm eller liknande.
  • - Vädringsfönster vill vi ha för att kunna vädra om sommaren, annars blir det som en kamin som värmer upp hela huset.


Funderingar:

  • - Hur påverkar uterummet värdet på huset?
  • - Om man bygger in ventilerna kan det dra ner värdet? Tänker på om det kan anses vara byggt utom gällande norm.
  • - Samma sak med taklutningen. Vi vill ha hög lutning för att undvika alger och snöansamling. Men om högsta punkten på taket hamnar för nära 2:a våningens fönster/ventil (se bild) så kan det väl också anses utom gällande norm. Är det 30 cm de säger?

Så hur mycket spelar sådana saker in om en mäklare eller liknande skulle göra ett utlåtande?

Hus-östsidan.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag byggde med willab wg62eco dom skramlade inte och höll tätt när Egon drog in här med 38 i byarna, uterummet liger i sydvästläge med stora dörrpartier....firade både jul och nyår i uterummet. blev en del kondens vid innersta dörren/fönstret vid bottenskenan, men det har jag fixat så det inte gör något. Med lite fuktspärr och fog som sluttar ner i skenan.
Partierna har ju lite brister men de är ju inte de dyraste på marknaden så lite får man tåla.
 
Det låter ju lovande. Berätta gärna lite mer om uterummets utförande. Storlek, stomme, golv och partier m.m:)

Hade ni som oss också tittat på många olika tillverkare?

Fick iaf svar från Villaägarna att man inte bör bygga in ventilerna, så det var skönt att få det utrett.
 
Vi har med Willabgarden wg62eco i österläge, precis som Lmob så firade vi både jul och nyår där. Även vi har samma problem med kondens, fast det kan man ju nästan förstå då partierna inte är till vinterträdgård. Kvalitén på Willabs partier ligger i parallellitet med vad de kostar, tycker att de är ganska ok faktiskt. Kan mycket väl rekommendera dessa.

Vad det gäller era ventiler så ska de absolut sitta på utsidan av uterummet, annars gör de ju ingen nytta.
 
Vårt är 9,7 m x 4m med två skjutpartidörrat på 3750 st och ett skjutfönster på 3750 och ett på 1950. sadeltak fullisolerat med spånskivegolv. har ej bestämt vad för ytskikt på golvet vi skall ha i uterummet. 3 st elelement som står på 8 grader. vet vi att vi skall sitta där nu på vintern så drar vi bara upp värmen och en gasolkamin hjälper så gärna till då...skiner solen nu så blir det varmt av det...toppen tycker vi..
 
Det beror lite på vilken budget man har. Santex gör extremt robusta och fina uterum men de är bland de dyraste med. Du kan rita upp ditt uterum på deras hemsida. De tillverkar partierna på beställning så det går att få vilka mått man vill. Ett uterum ökar värdet på huset. Jag kommer bygga in en ventil när jag bygger mitt men jag kommer ta upp en till ventil utanför för säkerhets skull.
 
Jag har klämt och tänkt en del inför ett bygge nästa sommar.

Det verkar som att isolerglas d v s 2-glas gör en hel del för stabiliteten och skallrigheten.

Kan man inte plugga ventilerna och ta upp nya? Jag antar att det är enkla tilluftsventiler och det är inget jätteprojekt att sätta in en sådan. Det känns dumt att deras placering ska styra uterummet.
 
Jag har märkt att några tilluftventiler ej behövs då dörrarna inte är hundra täta, drar in lite här och där, speciellt vid undre listen på innre dörr/fönster, där når ej borstlisten upp till karmen. då är det nog viktigare med frånluft i överkant uterummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.