huggan skrev:
Men Pelle, inte vid huvudet. Strålningssäkerhetsverket har länge rekommenderat handsfree så inga mobiler vid huvudet nu. Vi vill ha kvar dig i forumet ju.
Äsch, jag har inga kompisar och min fru skickar sina order med SMS så det är ingen risk att någon ringer så jag behöver tina upp hjärnan.
 
Nyfniken skrev:
Stänger du av routern så kommer dina trådlösa enheter att tappa uppkopplingen. Eftersom enheten inte vet varför så kommer den höja sändareffekten för att nå längre när den letar efter routern. Du måste därför stänga av alla trådlösa enheter också. Inklusive ungarnas. Annars finns risken att du utsätts för ännu mer strålningar du slår av routern.
Jag är ganska säker på att en "klient" inte sänder något förrän den har hittat ett nätverk som den vill ansluta sig till. Har man inte ställt in klienten för automatisk inloggning på grannarnas nätverk så bör sändaren vara helt avstängd när det egna trådlösa nätverket stängs av.
 
Mikael_L
b_hasse skrev:
Jag är ganska säker på att en "klient" inte sänder något förrän den har hittat ett nätverk som den vill ansluta sig till. Har man inte ställt in klienten för automatisk inloggning på grannarnas nätverk så bör sändaren vara helt avstängd när det egna trådlösa nätverket stängs av.
Du tänker att alla klienter endast lyssnar efter nätverk, både då dom inte alls är uppkopplade likväl som då dom varit uppkopplade mot ett nätverk som plötsligt brutits ..?
Ja det skulle ju kunna vara så. Då måste det vara "nätverket", dvs routern som hela tiden sänder ut en signal "Här finns jag!".
 
b_hasse skrev:
Jag är ganska säker på att en "klient" inte sänder något förrän den har hittat ett nätverk
Det låter orimligt.

Man kan på en router välja att enheten inte skall skicka ut SSID. Då måste klienten känna till vilket SSID som gäller. Rimligtvis ät det då klienten som kontaktar routern och inte tvärt om eftersom man i klienten inte kan välja om routern har dolt SSID eller ej.

Hade du rätt skulle det även vara svårt att förklara varför mobilens batterier tar slut så fort när Wifi är aktiverat.
 
Nyfniken skrev:
Det låter orimligt.

Man kan på en router välja att enheten inte skall skicka ut SSID. Då måste klienten känna till vilket SSID som gäller. Rimligtvis ät det då klienten som kontaktar routern och inte tvärt om eftersom man i klienten inte kan välja om routern har dolt SSID eller ej.

Hade du rätt skulle det även vara svårt att förklara varför mobilens batterier tar slut så fort när Wifi är aktiverat.
Det stämmer att klienter som är konfigurerade att automatiskt ansluta till nätverk med dolt SSID måste sända regelbundet. Detta ska dock inte ske utan att man aktivt har valt det. En klient som automatiskt försöker ansluta till dolda nätverk utan att man valt det någonstans har felaktig programvara.

En klient som är konfigurerad att automatisk ansluta till "normala" nätverk med synlig SSID ska inte sända förrän ett önskat nätverk dyker upp.

Att dölja nätverkets SSID höjer inte säkerheten. Tvärt om sänker det säkerheten, och det är klienterna som blir osäkra:

http://www.howtogeek.com/howto/2865...hiding-your-wireless-ssid-really-more-secure/
 
De flesta klienter frågar kontinuerligt tills de får signal om öppna nät har sparats. Typ; finns "SJ", finns "EspressoHouse", finns "Homerun", etc om och om igen. Så om man har haft iPadden ut på stan och sparat öppna nätverk kommer den sända regelbundet.
 
b_hasse skrev:
Det stämmer att klienter som är konfigurerade att automatiskt ansluta till nätverk med dolt SSID måste sända regelbundet. Detta ska dock inte ske utan att man aktivt har valt det. En klient som automatiskt försöker ansluta till dolda nätverk utan att man valt det någonstans har felaktig programvara.
En screenshot på den kryssrutan vore hjälpsamt. Jag har i alla fall ingen sådan. Enda stället jag kan välja "Dolt SSID" är på min router.
 
För att återgå till Skogsbullens ursprungsfråga (den gällde ju inte säkerheten i trådlösa nätverk).

Här hemma hos mig har vi ett Zyxel ADSL-modem och en Netgear router/switch/accesspunkt.

Tillsammans drar de ca 12 Watt, vilket kostar någonstans i närheten av 35 öre per dygn.
Att stänga av dem för att spara pengar är alltså meningslöst.

Men det går ju att koppla dem via en timer, som slår av strömmen ett visst klockslag,
och sedan slår på strömmen på morgonen igen.
(Vilket kan vara bra, för hos mig samlas det skräp, troligen i routern, så det hela ändå måste startas om ca var annan vecka)

Men i en familj har man ju olika dygnsrytm.
Småbarnen skall sova kl 19, de större kl 22 och de vuxna kanske kl 01.
Hur skall man styra detta med en timer?

Problemet kanske snarare får sorteras in under begreppet "barnuppfostran" :)
 
Nyfniken skrev:
En screenshot på den kryssrutan vore hjälpsamt. Jag har i alla fall ingen sådan. Enda stället jag kan välja "Dolt SSID" är på min router.
För Windows 7:
 
  • win7_connect_to_hidden_SSID.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyfniken skrev:
Det låter orimligt.

Man kan på en router välja att enheten inte skall skicka ut SSID. Då måste klienten känna till vilket SSID som gäller. Rimligtvis ät det då klienten som kontaktar routern och inte tvärt om eftersom man i klienten inte kan välja om routern har dolt SSID eller ej.

Hade du rätt skulle det även vara svårt att förklara varför mobilens batterier tar slut så fort när Wifi är aktiverat.
Oftast är det så att mottagning tar mer energi än sändning (förutsatt att man inte skickar en hög mängd data såklart), eftersom mottagning måste vara igång hela tiden för att snappa upp vad som sägs.
Däremot sändning, som visserligen drar mycket mer momentant, sker så pass sällan och under en väldigt kort tid därför drar minimalt utslaget över tiden jämförelsevis.
 
vespaman skrev:
Oftast är det så att mottagning tar mer energi än sändning (förutsatt att man inte skickar en hög mängd data såklart), eftersom mottagning måste vara igång hela tiden för att snappa upp vad som sägs.
Däremot sändning, som visserligen drar mycket mer momentant, sker så pass sällan och under en väldigt kort tid därför drar minimalt utslaget över tiden jämförelsevis.
Fast nu handlade det väl inte om energiåtgången som antagligen är rätt minimal ifall vi räknar kWh. Problemet för TS var ju själva radiostrålningen och den slipper man ju om mottagaren bara ligger och lyssnar.
 
pelle242 skrev:
Äsch, jag har inga kompisar och min fru skickar sina order med SMS så det är ingen risk att någon ringer så jag behöver tina upp hjärnan.
får du per sms? Vilken lyckost, jag får mina order från frugan med en toffel (i handen). :D

Edit: (hennes hand såklart)
 
Redigerat:
Tack för alla tips! Nu har jag en bra idé om hur jag skall gå vidare och få "nätverkslösa nätter".
 
Förresten tänk på att alltid köra på 2.4GHZ då 5GHZ inte är lika stabil. Samt se till att du byter kanal till en kanal som grannarna inte använder!
 
swecat skrev:
Förresten tänk på att alltid köra på 2.4GHZ då 5GHZ inte är lika stabil. Samt se till att du byter kanal till en kanal som grannarna inte använder!
Hmm är man rädd för ev effekter av de frekvenser man sänder ut borde det då inte vara bättre att köra på 5GHz bandet då det inte ligger där vatten värms effektivt så som 2.4GHz gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.