Hejsan gott folk!

För ett år sedan flyttade jag och min sambo in i vårt första hus. Under året så har vi gjort diverse mindre renoveringar såsom byte av golv, tapeter och slänga på färg och åter mer färg där det behövts och helt enkelt försökt vänja oss vid att bo i ett hus :p

Nu till problemet. Huset är från -47 och är ett enplans med källare, med en tomt på ca. 2000 kvadrat varav 1000 kvadrat består av en platå med rätt mycket berg under. Tyvärr är även dräneringen från samma årtal och består (bestod....) av lerrör (om jag förstått det rätt) som självklart gjort sitt. Trots det så har vi inga större problem i källaren förutom i ett av rummen där ena väggen är extremt kall och fuktig.

Just utanför den väggen så samlas det extremt (!!) mycket vatten när det regnar, och orsaken verkar vara att större delen av det som regnar ned på platån rinner genom någon spricka eller kanal i berget och allt vatten kommer ut från ett pyttenutt hål i berget som ligger alldeles på baksidan av huset.

Nu till vad jag ber om; Har någon vänlig själ ett förslag på vad jag kan göra för att leda om vattnet?

Platån består utav berg > ca. 1dm jord > gräsmatta. Kan jag lägga någon typ av dränering där? Får det ens plats? Skära ut en kanal i berget och leda bort vattnet? Göra poeten inom mig glad och bygga en fin stenlagd bäck? (vilket kommer leda till att min sambo slår ihjäl mig...)

Huset kommer dräneras någon gång i framtiden men kan jag göra något åt den här avrinningen? Just nu rinner det ca. 2 liter i minuten nedför berget och det är på en dag då det bara småduggat i någon timme. En kväll för några månader sen öste det ned och jag kom ned till källaren och såg att vattnet hade runnit av från berget, bildat en "bäck" längs den bakre husväggen, runnit nedför källartrappan och sen sipprat in under källardörren. Vill helst undvika det igen :confused:

Någon? Snälla? Bifogar även några bilder

Syndaflod1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Syndaflod4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Syndaflod2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ps. På en av bilderna kan ni se en mängd bröte. Det är alldeles vid husväggen så berget ligger bara ett par meter bort
 
Skulle vara bra att få bilder lite mer mot husväggen så man ser exakt vart vattnet tar vägen.

Jag skulle försöka leda om vattnet, kanske lägga ränndalsplattor som vattnet kan rinna i, eller ett litet makadamtäckt dike.

Jag tycker du borde övertyga din sambo att man faktiskt kan göra något kul med det här vattnet. En liten "bäck" med vatten som rinner ihop med lite växtlighet runt om kan vara ett mycket trevligt inslag i en trädgård. :)
Alternativt kan du borra och slå ner lite armeringsjärn i berget och gjuta en liten låg mur direkt på berget så att vattnet leds förbi huset.

Du måste i alla fall få till att vattnet inte leds längs källarväggen.

Angående dräneringen av källarväggen, vet du om källarväggarna ligger dikt an mot berget?

Man kan ha sprängt ut berget och gjutit källarväggarna direkt mot berget. Då kan det vara problem med att få dit en dränering så pass djupt ned som behövs för att dränera källarväggen.

Detta skulle jag ha kollat i första hand. Provschakta lite intill källarväggen och se var berget ligger. Eftersom dräneringssystemet av källarväggen ändå är uttjänt så förstör du ju inget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.