Hej jag skal bygga nytt hus och är lite osäker på hur jag skal göra med köksfläkten.
Huset skal ha FTX men jag tänker köra spisfläkten separat.

Tanken är att ha en infälld fläktkåpa i överskåpen i köket.
Från underkant öveskåp till utanpå taket rakt ovanför är det 2m.
Så till frågan:
Ventilationsfirman föreslår ett utblås med inbyggdfläkt på taket, en ljuddämpare på vägen ner till spiskåpan.
Vitvaraförsäljarna föreslår en kåpa med inbyggd fläkt.

För mig är det viktigast att minimera ljudnivån. Enligt vitvarusäljarna kommer den takmonterade fläkten låta lika mycker om inte mer inne i huset då avståndet är så kort till kåpan då dessa fläktar inte är optimerade för låg ljudnivå. För att det skal bli bra behöver man ha 3-5m avstånd från kåpan till takutblåset.
Vad tror ni?
Några erfarenheter?

Tack på förhand för svar.
Mvh D
 
Takmonterad fläkt och 2,5 m rör och utan ljuddämpare är tystare än en Bosch spisfläkt. Har själv takfläkt i lillstugan och spisfläkt i stora huset.. Det finns såklart tokdesignade spisfläktsmodeller, med usel uppfångningsförmåga och som därför behöver ha 800-1000 kubikmeter luftflöde för att dra ut matoset, som väl kan matcha priset men det är annars oftast dyrare med en spiskåpa än med spisfläkt
 
Hmm var det en gammal fläkt.

Var och lyssnade på några nya i helgen, de har ju blivit bättre än vad de brukade vara...men jag är väldigt osäker fortfarande....

/D
 
Vitvarusäljarna är klent begåvade eller så saknar de relevant kompetens. Fel har de oavsett.
En takfläkt med en schyst ljuddämpare kommer göra underverk för dina känsliga öron.;)
 
Såg i något skolarbete(från någon svensk skola) som försökte fundera ut att få fläkten att funka bra i dagens moderna täta hus, och minimera värmeförlusten från köksfläkten. De hade mätt upp att det löna sig inte att gå över 350(inte hundra på denna siffra) kubikmeter i timmen på en vanlig köksfläkt, mao ingen dundermassiv fläkt.

Ett högre luftflöde ökade också turbulensen runt spisen och gjorde att mat oset inte togs upp lika lätt, så man fick ut lika mycket mat os vid 350 som vid 500. Du kan se om du kan hitta den via nån google sökning, har tyvärr inte länken kvar, men den innehöll mycket intressanta saker
 
Hemmakatten
Min uppfattning är att det finns viktigare ljudkällor att fokusera på. En köksfläkt är endast på i ett begränsat antal minuter när man steke. Och tiden man behöver använda högsta fläktstyrkan är minimal (typ endast när någit bränner fast i stekpannan. Kostnaden för dämpat ljud överstiger (enligt mig) värdet av ljuddämpningen.

Satsa hellre pengarna på en tyst diskmaskin (som håller på i 2 1/2 timme) och tyst kyl och frys (som går kontinuerligt) och tyst tvättmaskin.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
I storkök där det ofta handlar om 2000-5000 kbm luft/tim används ofta styrstrålar som ejekterar med ouppvärmd luft med upp till 25%. Först kan luftmängden minskas pga att styrstrålen hjälper matoset att "finna vägen ut" och sedan stjäl utluften 25% mindre uppvärmd luft från lokalen. Exponerade köksfläktar i inredningsmodetidningar är oftast ett tecken på energiointresse hos trendnissarna Ett indianordspråk är ganska träffande i sammanhanget.: "Vit man göra stor eld-sitta långt ifrån. Röd man göra liten eld ,sitta nära."
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Vi bytte nyligen köksfläkt, den som satt var en Futurum från 69/70, vi bytte till en begagnad Franke 600. Ljudnivån på den gamla på lågfart var ungefär vad den nya har på högsta hastigheten. Franken suger ut betydligt mer än den gamla.

När vi bygger om köket om några/flera år så är jag inne på att byta köksfläkten igen, då till en alliansfläkt (motorn på taket). Frankefläkten köpte jag för 2000kr av en arbetskamrat, han hade fått med den när han köpte ett begagnat kök för något år sedan, köket hade monterats inför försäljning av BRFlägenhet, nya ägarna blåste ut hela köket.
Anledningen till att vi ska byta fläkt igen när vi bygger om köket är att vi vill ha ner ljudnivån ännu mer än vad vi har fått idag, eftersom vi har öppen planlösning mellan kök och vardagsrum.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Intressanta svar tackar.
Får väl bli en takfläkt då...verkar som alla förespråkar det.
/D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.