Mexitegelhus från tidigt 60-tal. Bilderna talar för sig själv: något måste göras. Bilderna visar framför allt en gavelfasad, den som får mesta regnet. Här vet vi att det rinner vatten på insidan av teglet vid kraftigt regn i ogynnsam vindriktning. Måste stoppas. Här finns frostsprängningar och några sprickor (inga jättelånga). Innanför teglet finns isolering med vindpapp och sen innerväggarna av Ciporex. Inget trä i konstruktionen.

Första tankarna när vi köpte huset för några år sedan var att laga gavelfasaden på något sätt och köpa oss tid för att senare kunna snygga till resterande fasader på något sätt när vi vet hur vi vill ha det. Har nu haft hemma 3 murare för utlåtande. Börjar inse att ”bara” laga den fasaden inte görs utan att ha tagit beslut för hela huset. Alltså laga den fasaden fullt ut, byta kanske 100 stenar och total omfogning, kostar en del. Ett arbete som kanske inte är helt nödvändigt om man senare väljer att putsa huset. Alltså pengar i sjön. Lika bra att gå "all in" på hela huset...?

Murare 1: Offererar lagning och omfogning för 900:-/m2 efter ROT samt alternativet putsning med STO Nordic för 1680:-/m2 efter ROT:x. Kvadratmeterpriserna har jag själv räknat ut från den väldigt tomma offerten. Hutlösa priser tycker jag det låter som. Tycker dessutom att vi först skall byta fönster (förstår det resonemanget).

Murare 2: Ingen offert än. Säger, man kan givetvis putsa, men att billigaste åtgärden är att inte laga något, bara ta bort löst. Tvätta, sen på med lämpligt bruk och typ ”kvasta” ut så man fortfarande ser konturerna av mexin. Då fylls fogar och den grova strukturen på mexin jämnas ut. Sen målar man med tex silikatfärg. Låter frestande men ovisst hur snyggt det blir. Kan dock prova på en mindre yta.

Murare 3: Ingen offert än. Vill helst putsa och då med Webers system 262EF + färg. Behöver inte byta ut dåliga stenar men däremot fogrensa där det är som sämst. Säger sig kunna putsa så att man kan byta fönster (utifrån) efteråt.

Alla 3 murare har jag fått tips om som bra. Murare 1 är ett större företag.

Tacksam för synpunkter och ytterligare alternativ! Läst massor av trådar på forumet, men alla har sin speciella vinkling på det hela.
 
  • DSC_1220.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1222.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1221.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1223.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min fasad var i liknande skick för ett år sedan när jag köpte huset och det jag gjort är att mura om lösa stenar och foga om de väggar som behövs. Som amatör hinner jag ca 0.5m2/h med fräsning och kringarbete så 900 efter ROT låter högt då en murare borde vara dubbelt så snabb som vad jag är.
 
Är nyfiken på hur det fortlöper då jag är lite i liknande tankar. Har lite sprickor i mexitegeln samt lite gamla hål.
Även lite färgskiftningar i fogarna efter ett tidigare syllbyte. Mina tankar går i att 1. bara laga upp och sedan måla med silikat eller sto då deras färg ska va bättre att jobba med samt billigare. Eller 2. slamma och sedan måla. Alt3 putsa och måla med sto. Lägg gärna upp bilder / Med vänlig hälsning, micke
 
Ursäkta sent svar, Migge. Detta var ett projekt som vi tänkte "slänga in" före andra projekt för att det låg bra i tiden. Men ju mer man kollade upp och ju fler man frågade så blev man nästan bara mer oklok :x. Fick en del motsägande rekommendationer som inte gjorde beslut lättare. Det hela slutade med att vi inte kunde/orkade/hann trycka in detta innan andra med tidsbundna renoveringar. Dock kommer vi åtgärda vissa absoluta skador förhoppningsvis ganska omgående, som måste göras oavsett metod att senare gå vidare med.

Annars har vi väldigt lika tankegångar just nu, micke.
1. Laga, måla med silikat. Kanske inte lika snyggt som alt 2 men bra mycket bättre än dagens. Här har man fått väldigt olika rekommendationer. Vissa säger måla direkt på mexin medans andra säger att man måste slamma först. Oavsett så har man ett underlag man garanterat kan arbeta vidare på (tex alt 2 och 3) vilket känns mycket viktigt.
2. Laga, slamma (antingen hydrofobt eller hydrofilt bruk), måla med antingen silikat eller silikonhartsfärg. Snyggaste finishen tycker vi. Men man tar också eventuellt några risker att fukt kommer in men inte lika bra ut (risk för ytterligare frostsprängningar), speciellt om lagade sprickor åter dyker upp.
3. Putsa, men detta vill vi helst inte göra. Dyrare och passar mindre bra estetiskt på vårt hus. Hört både bra och dåligt om tunnputssystem. Tjockputs verkar dock fler tycka om för ett bra resultat. Dock risk att det blir för tungt och att gamla rostiga(?) kramlor brister och skalfasaden ramlar ihop. Ja, så skall man helst byta fönster först också...

När du säger Sto-färg, är det Lotusan då eller? Fick för mig att det var en silikonhartsfärg, men kan komma ihåg fel.

Har under tiden fått in en ungefärlig offert på tunnputsning. Halva priset mot föregående offert...

Kommit något vidare själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.