I huset har vi ett 70-tals klassiskt större fönsterparti med tillhörande altandörr. Under fönstren sitter 3 st 40x180 cm radiatorer. Vi planerar nu att byta plats på altandörren och det smalare fönstret (det är samma modulmått) för att få till en bättre uteplats och balkong. Detta var något som inte fanns med i beräkningen när vi konverterade till vattenburet för några år sedan... :D

IMG_0885.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag kommer rören upp ur golvet rakt under radiatorerna och jag vill helst ha snygg rördragning sen också :p. Om jag vänder på en radiator så skulle det gå att få till en rördragning över golv, men inte annars och det skulle innebära att jag får termostaten mot altandörren (bilden nedan visar detta, altandörren kommer sitta längst till vänster i bild). Jag är rädd för risken att termostaten åker på stryk när den vetter ut mot altandörren, dessutom är det snyggare att ha sidan utan termostat mot altandörren. Detta gör att det blir mer eller mindre omöjligt att få till genom att dra rör ovan golv - dessutom kommer det inte se klokt ut. Dra slang ovan golv ser inte klokt ut heller.

IMG_0884.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det så lyckligt att vi kommer byta fasaden på utsidan och därigenom kommer jag att komma åt bjälklaget under golv. En tanke som slagit mig är att kapa rören i bjälklaget och dra PAL/PEX slang istället som kommer upp ur golvet på rätt ställe. Nackdelen med detta är att jag får dolda skarvar där kopparröret övergår till slang. Det finns idag egentligen inga andra dolda skarvar på systemet mer än ovan innertak i källaren, men där räknar jag med att man upptäcker ett läckage mer eller mindre direkt.


Är detta en dum lösning? Något jag bör tänka på här? Är det säkrare att köra med presskoppling än klämring för att förhindra framtida läckage?

Ett andra alternativ, men inte lika snyggt, är dra slang i väggen istället och att göra skarvarna ovan golv och gå in med slang i väggen och ut på rätt ställe i vägg under radiatorerna.
 
Redigerat:
Ska du flytta alla radiatorer till höger eller? Jag fattar inte varför du vill vända den mest till vänster?
Är det ett alternativ att ta bort den mest till vänster och ersätta den men en kortare mot befintlig termostat?
 
Ja, precis - flytta alla till höger.

Jag vill helst inte minska radiatoreffekten då dessa står för den huvudsakliga uppvärmningen av större delen av markplan. Dessutom vill man ju få tag i en radiator i samma serie (Korad) och dessa verkar inte säljas i sverige längre. Vad import av en radiator från polen skulle kosta vill jag inte ens tänka på :)
 
Då är det frågan om den kritiska radiatorn behöver en termostat eller om der räcker med manuell (mycket mindre inställningsknapp). När värmen är igång räcker det säkert att två av tre är finreglerade och en står på halöppen eller helöppen hela tiden.
 
Skulle man kunna tänka sig :)
Men fortfarande får jag en mindre vacker rördragning :)
 
Varför inte dra nya prisolrör i golvet till resp radiator. Kika på Thermopanels Quatro 2-rörsfördelare. Kapa ner dina anslutningsrör som kommer upp ur golvet. Montera 2-rörsfördelaren och proppa dess anslutning uppåt. Anslut din sidodragning i utgångarna nedåt och plocka upp rören på nya läget för radiatorn. Kanske inte jättesnyggt men borde inte störa mer än kulodragningen du har för uttaget idag.
 
Nja, det är väl ändå lite skillnad på en enkel ekk (som dessutom kommer försvinna) och 6 st prisolrör och en extra fördelare? :)

Men intressant produkt, visste inte att det fanns en sådan :)
 
Har funderat ett par varv till nu och frågan är om inte detta blir bästa lösningen. Jag får förvisso lite rördragning på väggen under elementen men slipper dolda skarvar. Jag hade inte tänkt tanken att alla rören från golvet kunde kopplas ihop en stam ovan golvet som matar alla radiatorerna, utan tänkte att varje rör ur golvet fortfarande skulle mata var sitt element och då hade rördragningen inte sett klok ut.

Dessutom så är detta avgjort billigaste lösningen. Rören har jag redan och en del av löddelarna också :)

Eller är det någon annan som kommit på en ännu bättre lösning?

(Hmm, två likadana bilder och båda åt fel håll :mad:)
 
  • IMG_0887.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • raddar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du funderat på att ha bara en termostat och sedan dra rör direkt mellan raddarna? Utan förgrening.
 
Du skulle ju kunna vänta med att utföra din innovativa lösning och först prova att proppa mittenmatningen, ta bort vänster radiator, vända på mittenradiatorn och sätta denna på vänsterradiatorns plats och anslut med en korskoppling. Om inte effekten räcker till så gör du som du tänkt senast.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Har du funderat på att ha bara en termostat och sedan dra rör direkt mellan raddarna? Utan förgrening.
Tanken har slagit mig :) Men det innebär ju 4 proppade rör som kommer upp ur golvet och det ser ju lite märkligt ut. Eller hur ska jag bli av med rören som inte används?
 
Roger Mow skrev:
Du skulle ju kunna vänta med att utföra din innovativa lösning och först prova att proppa mittenmatningen, ta bort vänster radiator, vända på mittenradiatorn och sätta denna på vänsterradiatorns plats och anslut med en korskoppling. Om inte effekten räcker till så gör du som du tänkt senast.
Men om jag sätter mittenradiatorn på vänsterradiatorns plats så är den ju i vägen för den kommande altandörren?! Eller, jag missförstår nog hur du menar :)
 
Jag utgick från att den gick att vända på den, men det kanske inte går.
 
Jo, det går men vad tjänar det till att flytta den menar du? :screwy:
 
Det kanske inte är helt orimligt att du skulle kunna klara dig med 2 st radiatorer. Det borde du kanske prova innan du sätter igång med omdragningen av rör. Med lite tur kanske det kommer några kalla dagar till och om du stänger 1 av radiatorerna så borde du kunna få en uppfattning om vartåt det lutar.

Tanken med att flytta radiatorn är i så fall att den proppade matningen skall hamna ur vägen under en radiator istället för bredvid, ute på golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.