Snubblade över denna länken.
Detta låter spännande, vad tror ni alla byggexperter? Funkar det? Är det bra?

http://isotimber.se/
 
Det är ju kul att det kommer nya grejor inom bygg. Men jag tror inte den här produkten revolutionerar byggandet. Dålig isoleringsförmåga är väl den största nackdelen jag ser. Sen är ju inte heller "tre man, två arbetsdagar" så förskräckligt snabbt för att resa stommen till ett 100m² stort hus. Det är väl ungefär den tid det tagit att resa en konventionell regelstomme.

Själva stommen är en ganska liten del av hela husbygget. Det är svårt att spara så där väldigt mycket tid just på det momentet.
 
andersmc skrev:
Dålig isoleringsförmåga är väl den största nackdelen jag ser.
U-värde på 0,11 för isotimber motsvarar ju vanlig MU så jag tycker nog att det är fel att säga att det är dålig isolerförmåga. Fördelen är väl att det är diffusionsöppen konstruktion.

Pratade med byggnadsinspektören där det presenterade objektet uppförs och de tyckte mest att det var intressant med ny teknik.
 
Det är väl inte alls samma U-värde som mineralull. En 300mm tjock vägg byggd som en konventionell regelstomme, isolerad med mineralull, har ett U-värde på 0,12 W/m² °C. En 300 mm tjock vägg byggd av ISO-timmer har ett U-värde på 0,20 W/m² °C. Det tycker i alla fall jag är stor skillnad.

Och inte heller förstår jag vad det är för fördel med att den är diffusionsöppen. Det gör ju bara att du riskerar att få ännu sämre isolering, pga kondensvatten eller ännu värre, is, inne i väggen.
 
andersmc skrev:
Det är väl inte alls samma U-värde som mineralull. En 300mm tjock vägg byggd som en konventionell regelstomme, isolerad med mineralull, har ett U-värde på 0,12 W/m² °C. En 300 mm tjock vägg byggd av ISO-timmer har ett U-värde på 0,20 W/m² °C. Det tycker i alla fall jag är stor skillnad.
Nu är jag ingen kung på isolering utan kollade bara på producentens hemsida så därifrån härstammar uppgifterna.

Isotimber 300e95 u-värde 0,11 (total tjocklek 395mm)
Paroc med klimatskiva 240 + 2*70 u-värde 0,112 (total tjocklek 380mm)

Fastnade på Paroc alternativet då jag precis tittat på denna konstruktion till vårt kommande bygge.

För mig är det ganska samma men jag kanske missar något?
 
Tillåt mig att tvivla ngt på deras isolerdata!
Kan inte hitta någonstans hur de har fått fram sina värden.
 
S
varför?
mycket grovt kan man säga att luft isolerar. och det är mycke kanaler i stockarna.
sen om siffrorna stämmer är en annan fråga
 
De anger U-värde för olika block utan att ha stöd från något institut som t ex SP. Med tanke på att deras produkt är helt ny, bör man ha ett certifikat.
Sedan slår de sig för bröstet att träblock är diffusionsöppna, för att i nästa stycke tala om behovet att regla på insidan för el osv - samt att spalten ska fyllas med isolering. Fortfarande ingen ångspärr?

Om dessa block är vettiga, beror till stor del på sanninghalten i tillverkarens uppgifter, och naturligtvis på priset. Någon som fått prisuppgifter?
 
Jag funderade på att använda isotimber till min utbyggnad på timmerhuset. Fick då dessa uppgifter ifrån dem. Har gett upp tanken då jag tycker det blir för dyrt, tror dock på iden.
Byggblocken finns i 3 olika bredder,
Bredd x höjd x längd
100 x 123 x 2350 mm 900:- / kvm väggyta
200 x 123 x 2350 mm 1800:-
300 x 123 x 2350 mm 2200:-
Utöver byggblocken ingår även syll, hammarband och plywood på ut- och insida. Mer info finns på hemsidan, www.isotimber.se

Om du kommer upp till 100 kvm väggyta så bjuder vi på frakt och montering.
 
borichard skrev:
Bredd x höjd x längd
100 x 123 x 2350 mm 900:- / kvm väggyta
200 x 123 x 2350 mm 1800:-
300 x 123 x 2350 mm 2200:-
Anade att så var fallet, inte minst med tanke på bearbetningen av virket.
Lättbetong, också diffusionsöppet material, dessutom icke organiskt, ca 700 kr/m2 för tjocklek 300-365 mm. Game over.
 
andersmc skrev:
Sen är ju inte heller "tre man, två arbetsdagar" så förskräckligt snabbt för att resa stommen till ett 100m² stort hus. Det är väl ungefär den tid det tagit att resa en konventionell regelstomme.
Går det så pass fort att regla, isolera, sätta plast och exv en OSB-skiva på insidan?

Jag har ingen erfarenhet alls av detta, men är nyfiken!
 
anaitis skrev:
Tillåt mig att tvivla ngt på deras isolerdata!
Kan inte hitta någonstans hur de har fått fram sina värden.
Bra att du tog upp det. Jag hade samma tanke, men ville inte verka gnällig. Rent spontant verkar deras värden väldigt bra, och man skulle som sagt gärna vilja veta exakt hur de kommit fram till dem.
SBH skrev:
varför?
mycket grovt kan man säga att luft isolerar. och det är mycke kanaler i stockarna.
sen om siffrorna stämmer är en annan fråga
Det finns ju ingen riktig ritning, det enda som finns är produktbilderna. Men tittar man på dem så ser man att det är mycket stor del av blocken som är genomgående trä.

Luft isolerar, om det är i mycket smala spalter. Mycket smala menas alltså delar av mm. Luft i bredare spalter isolerar sämre, mycket bredare isolerar det inte ett smack. Om spalterna i ISO-timber är gjort av en sågklinga så borde de vara åtminstone 3 mm breda. Det är för mycket för att få riktigt bra isolering.
 
Rappala skrev:
Går det så pass fort att regla, isolera, sätta plast och exv en OSB-skiva på insidan?

Jag har ingen erfarenhet alls av detta, men är nyfiken!
Att resa en regelstomme går snabbt. Det är inte det momentet som dominerar ett husbygge.

Sen kan det vara svårt att göra en helt rättvis jämförelse. Det tar naturligtvis en del tid att montera OSB på en regelstomme. Men tänk på att ISO-väggen är inte klar när den är rest. Du måste ändå fortsätta med reglar och isolering på insidan för att ha någonstans att dra el mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.