Följande scenario: Sportstuga som står på plintar i många år och där det bildats en ordentlig topp av en av bjälklagsreglarna (mitten av huset så klart) och sedan två dalar runt denna toppen. Dalarna är ca 1-1.5cm så jag behöver jämna av dessa dalarna innan jag kan lägga in laminat. Första tanken var att hälla på flytspackel direkt på befintlig plastmatta men en tanke jag fick är att göra det med sand istället.
Fördelen som jag ser med sand är att jag kommer kunna göra momenten i en följd samt väldigt enkelt att få en jämn yta direkt i dalen med hjälp av rätbräda mellan två bjälkar. Det är vad jag har funderat på...
 
Sanden kommer inte ligga kvar utan flytta på sig så du får svikt i golvet.
Flytspackel på plastmatta är nog inte heller en bra lösning.
Rätt borde vara att rikta upp bjälklaget så det blir rakt?
 
Hur långt har du mellan mark och bjälklag undertill vid den aktuella plinten?
 
80-100cm mellan mark och bjälklager. Ska man lyfta den bjälken som är topp och sedan försöka ta bort eventuellt distanser och sedan sänka toppen? Ska kolla om det är en eller fler av plintarna som det gäller på den bjälken.

Angående flytspackel och plastmatta, jag kan ju alltid skära bort plastmattan och flytspackla mot spånskivan.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Då är det ju arbetsbart att jobba undertill även om det givetvis inte kommer vara bekvämt. Skulle alla gånger undersökt om det varit möjligt att justera plinten då men det första borde vara att kolla hur nivåerna diffar över samtliga plintar innan man gör något jobb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.