Gjorde en tråd precis om mitt dåliga mobila bredband. Men har upplevt att mitt nätverkskort i datorn också är dåligt, och kanske inte nödvändigtvis är relaterat till det övriga. Därför startade jag en ny tråd.

Jag har ett D-Link DWA-547 nätverkskort i datorn. Enligt signalstyrkan så har jag full mottagning hela tiden, men jag tappar uppkopplingen nästan hela tiden med jämna mellanrum. När jag sitter i samma rum som datorn står i och surfar med mobiltelefonen eller ipaden så händer inte det, utan bara med datorn. Någon som vet om nätverkskortet är känt för att vara dåligt? Finns det bättre? Vilka skulle ni rekommendera? Förslag på åtgärder?

När jag kopplar upp mig mot min repeater händer samma sak, så det är oberoende på om jag kopplar upp mig direkt med modemet eller repeatern.
 
Prova någon annan drivrutin till att börja med. Kan bli bättre. Även äldre drivrutin om du hittar sådana.
 
Tack, jag ska testa med nya drivrutiner. Det tråkiga är att jag köpte nätverkskortet för minde än en månad sedan.
 
Nu har jag testat om installera nya drivrutiner. Tyvärr har jag förlorat uppkopplingen 3 ggr hittills sedan dess. Så det verkade inte fungera tyvärr. När jag surfar funkar det ok, men jag tappar uppkopplingen med jämna mellanrum. Ibland var femte minut, ibland mer sällan. Det är aldrig något problem att återuppkoppla, men det är irriterande att jag tappar uppkopplingen hela tiden. Detta sker endast med datorn, och inte med andra trådlösa enheter. Detta får mig att tro att det beror på nätverkskortet.
 
Gå in i enhetshanteraren (via kontrollpanelen) och kolla vad det står vad det är för chip på nätverkskortet.
Därefter letar du efter drivrutiner på chiptillverkarens hemsida.
Även om Dlink har lagt ner utvecklingen av drivrutiner för nätverkskortet så kanske fortfarande chiptillverkaren utvecklar drivrutinen.
 
Så själva nätverkskortet är inte dåligt i sig? Finns det annars några andra ni kan rekommendera som är kända för att ha bra räckvidd och är stabilt?
 
Om det är inköpt för en månad sedan ska du inte behöva krångla med att leta drivrutiner. Reklamera kortet där du köpt det.


Går säkerligen att ordna problemet för oss som är insatta, men man ska inte behövas...
 
Senaste drivrutinen är från 2013-07-03, med andra ord är det ett ganska gammalt nätverkskort som TS köpte för en månad sedan, lanseringsåret för TS nätverkskort är 2006 (enligt prisjakt.nu http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=110315), så nätverkskortet är väldigt gammalt.

Jag köpte 2011 en VLAN-switch, den hade kommit ut på marknaden 2010, senaste firmwaren till den är från 2013.
Har haft några olika nätverksprylar från D-Link men det har sällan kommit nya firmware eller drivrutiner, och det dröjer inte många år innan sista drivrutinen släpps.
 
Du är helt säker på att det är nätverkskortet i datorn som är problemet så det inte är routern som "hickar" ?
 
Antar att det finns bättre och nyare nätverkskort på markanden. Förslag på bra och stabila med lång räckvidd?
 
mexitegel skrev:
Hur långt har du mellan datorn och routern?

Exempel: [länk]
Ca 10 meter, i ett annat rum men med öppen planlösning. Fast den där du länkade till ser ju ut att vara en föregångare till de jag redan har. Den jag har dessutom tre antenner. Men det kanske inte är det viktigaste?
 
Det nätverkskort som mexitegel föreslår är ungefär lika gammalt som det du har, drivrutinen är från 2013-07-13.

Gällande nätverkskort och routrar så rekommenderar jag ASUS produkter.
För PCI blir det PCI-N10, för PCIe tex PCE-AC68.
 
Om produkten fortfarande säljs och drivrutinen inte har uppdaterats på 1,5 år är det ju snarare ett kvitto på att drivrutinen är stabil än tvärtom...Det kan också vara allsköns annan "skit" i datorn som orsakar problem.

Jag tycker fortfarande att TS först ska utesluta att det är nätverkskortet som är problemet så det inte är routern som orsakar problemen. Anslut mobilen till det trådlösa och se om det fungerar som det ska till exempel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.