Vi har lite lyhört från ovanvåning till nedervåning. JAg tänkte skruva upp 2.5 cm reglar och skruva fast en gipsskiva. Kan man lägga ngt material mellan gipsskivan och innertaket, t ex mineral ull? Tar det bort ngt ljud?

Eller finns det kanske bättre material.
 
Mikael_L
Lite mineralull där dämpar just det ljud som studsar mellan originaltaket och det nedreglade. Så lite nytta gör det, men räkna inte med några stora underverk.

Vad blir avståndet mellan taken? Har man tjockt lager isolering (>20cm) så dämpar det dessutom ganska bredbandigt, lågt ner i frekvens. Men frågan är hur detta fungerar i ett "smalt" utrymme mellan två avgränsningsytor.
Sätter man 20 cm tjockt med mineralull i taket i ett vanligt rum så får man väldigt kraftig absorption ned till 500Hz och kanske 1 oktav till nedåt. Men som sagt, är jag inte kunnig i vad som händer mellan tak och undertak.

Nedreglat tak är annars rätt så effektiv ljuddämpning om man kan undvika "mekanisk koppling" mellan.
 
Bäst att förklara vad mekanisk koppling är. Det är om dina reglar sitter fastskruvade i nuvarande tak och samtidigt sitter gipset fastskruvat i reglarna. Då överförss ljudet genom den stumma mekaniska förbindelsen till gipset och hörs ändå ganska bra.
Vad göra? Lägg en gummi-tätlista mellan reglarna och nuvarande tak och dra inte skruvarna så det bottnar för hårt.
Du tänkte kanske inte ha en 20 cm tjock isolering? Om du bara vill ha en tunn isolering kan du kolla med bilbyggafolk eller såna som bygger högtalarlådor, de har isolationsmaterial speciellt för dämpning av resonant ljud (som uppkommer mellan ytor, i ditt fall mellan nuvarande tak och gipset). Räkna dock med högt pris.
 
Nice, tack!

Jag har idag 2,40 i takhöjd och vill behålla så mkt som möjligt. Därav den tunna regeln som jag tänker använda.

Thomas, vad menar du för gummitätlista? sån man har när man tätar fönster? Hade inte en tanke på att ljud kunde överföras via skruvar och reglar...

Kan även informea att taget består av en kasset med kutterspån. Det är plankor där man fräst in masonitreglar var 30 cm... Tydligen blir det mkt lätt, men mkt lyhört. Huset är från 1973. Förklarar jag ok.

Det som är irreterande är att man kan höra röster genom taket idag om man ligger och sover och ngn pratar på våningen ovan... Det är det jag vill ha bort.

Tack för alla tips
 
Jag har akustikplattor i vardagsrummet som är nedpendlade ca 10 cm från taket ovanför. Hur bra det isolerar vet jag ingenting om, men jag gissar att det är rätt bra. I vårt fall har vi det bara för att det ska bli bra akustik i rummet, men det skulle säkert lösa ditt problem bra. Man kan ju även lägga ett lager isolering löst ovanpå plattorna. På grund av att skenorna hänger i tunna band så är den mekaniska kontakten med taket ovanför minimal.
 
S
Det kommer inte hjälpa mot sänggnissel, det är lika bra du lägger ner idéen.

Jag har nämligen en kompis vars pundarpolares farmors brors granne hade samma problem. Hen isolerade 20cm i mellanbjälklaget och dubbelgipsa taket, det blev något bättre har jag hört ryktesvägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.