Mady skrev:
om jag minns rätt så går det inte att mäta sugeffekten så då en traditionell maskin jobbar med vakum och inte en Kirby.
Hihihi!!! Det var det roligaste jag hört på länge!

En dammsugare arbetar med flöde och vakuum. Ju mer vakuum, desto lägre flöde och vice versa. En dammsugare med enbart högt flöde respektive en med bara högt vakuum kommer inte att göra särskilt mycket nytta, de klarar inte att suga damm från en matta t ex. Men om flöde och vakuum samverkar så får man något som kallas sugeffekt mätt i watt. Det finns en IEC-standard (som jag tyvärr inte kommer ihåg numret på just nu) som reglerar hur man beräknar det här med sugeffekt, men förenklat kan man säga att ungefär vid dammsugarens halva maximala flödeskapacitet och vid ungefär halva maximala vakuumkapaciteten når man maximala sugeffekten. Och praktiska prover visar att det är just där man också får bäst dammupptagning. Det är enkel grundläggande fysik. Om Kirbyns teknik är att ha lågt vakuum men högt flöde kan jag avslöja att dess uppmätta flöde var betydligt lägre än en vanlig dammsugares.

Det finns också IEC-standarder för dammupptagning. En viss sammansättning av damm sprids ut på en särskild matta, valsas in och dammsugs upp och så mäter man hur stor andel av dammet man fick upp. I jämförelse med andra dammsugare med motormunstycke var Kirbyn ingen höjdare på det området. Den var till och med sämre än dammsugare med vanligt munstycke.

Kirbyn är en kul apparat att hantera i en värld av mikroprocessorer och kinesisk plast, men dess prestanda. Njaaaa... Det är kul att du gillar den, Mady! Men det är inget för mig.
 
BoD
Ja, jag är ingen tekniker ;)
Men vet att maskinen fungerar väl för mig där jag använder den. Det räcker. Kommer doci i mitt nästa hus absolut inte sätta in en centralare men köpa mig en ny, lätt, tyst och behändig maskin för min vardagsstädning.
 
Mady skrev:
Okej!
Ta en bit toapapper, knöla ihop den, lägg den i handen. ta "röret" på dammsugaren över, se till att det är tätt, sätt igång den, slå av, ta bort röret och titta om pappers sudden ligger kvar i handen.
Det där bevisar enbart att du inte fick tätt med kirbyn, eller så är den "otät" i sig, d.v.s. den virvlar runt luften om man råkar få "helt tätt".

Vem suger utan 'borstarna' nedfällda mot ett slätt underlag med en vanlig dammsugare ?

Jag har fått det där eländet demonstrerat för mig av en dylik försäljare och tyckte det var en ren bluff redan för över fem år sedan, då kostade den kring 15 papp.

Tänk efter hur mycket jobb det är att först städa bort alla pinaler så att allt golv är direkt åtkompligt, och hur lite jobb det är att våttorka allt på slutet när man dammsugit. Ingen dammsugare är lika bra som att våttorka golvet.

Skulle jag köpa en ny dammsugare så skulle det bli en miele. Mosan köpte en sån för några år sedan och det är den enda dammsugaren som katten inte blivit livrädd för, ett tecken på att det inte är någon oönskad turbolens (relativt harmlöst) eller skrikande lager (definitivt onyttigt för livslängden). Voltan från början av 80talet hade lagt av.

Däremot gjordes det åtminstone slitstarka maskiner förr i tiden. Jag har här en volta och två elektrolux från 60-talet, den nyaste har inbyggd sladdvinda. Alla tre går som en klocka, fast sugeffekten kan inte riktigt mäta sig med en modern maskin med 3-4 gånger så stor motoreffekt.

Jag har en nilfisk också, men den har varit använd i butiksmiljö i över 20 år, så ett av hjulen har lossnat och så vill inte överdelen sitta fast på underdelen lägnre (där man tar isär den för att byta påse). I övrigt outslitlig maskin och den tål "allt", om det kniper så kan man använda dammsugaren för att suga upp snöslask. Rekomenderas INTE med någon annan dammsugare :)
 
Dammsugaren, eller snarast företaget som säljer dem, och deras metoder, var i blåsvädret i TV nyligen, det där granskningsprogrammet som går på SVT har jag för mig att det var, det som granskade V(PK) tidigare om jag inte minns fel.

Alldeles bortsett från hur dammsugaren fungerar så har företaget minst sagt suspekta arbetsförhållanden, genomsnittsanställningstiden är en vecka eller två.
 
Hade en Kirby-säljare hemma för några månader sedan. Jag blev grymt imponerad över hur effektiv dammsugaren var. Mindre imponerad över oljudet och otympligheten. Men säljmetoden blev jag riktigt förbannad på och slängde ut säljaren.
Vilka jädra bluffmakare.

Vill du ha en Kirby, köp en på blocket.

/Roger
 
Ni har väl sett Jalla Jalla, det gäller att utnyttja dammsugarförsäljarna så mycket som möjligt innan man kör ut dom... Låt dom städa åt dig ;D
 
Såg i en av annonserna på blocket att de tagit ett kort på sin Kirby ute i trädgården. De använder den förmodligen att suga upp löv med ;) Eftersom den enligt testerna har en ljudnivå som en gräsklippare är det förmodligen i trädgården som den passar bäst... 8)
 
Jodå, det går att suga löv med den, OCH getingbon OCH kvalster ur madrasser OCH precis vad du vill ;) (utom vätskor)
Visst för den oväsen, men dammsugningen går fort, och med extralång slang klarar den hela trappan i ett svep utan att maskinen behöver flyttas. Den är faktiskt mera städmaskin än dammsugare.
Jag har förstått att vissa försöljare varit otrevliga, men när vi köpte vår för ca 20 år sedan fick vi ha den hemma 2 veckor på prov!
Ett slangfäste sprack (de tål inte att trampas på med träskor när slangen ligger lös på golvet) men då fick vi en ny med posten utan kostnad...
Så jag är helnöjd med min ;D
 
Ett aber är ljudet kanske. Och priset vid inköp då :)
Men, vi gav runt 14000:- för 20 år sedan! Och påsarna räcker l ä n g e....
Det är inte dumt att kunna suga genom en resårbotten för att få bort kvalstren, bäddmadrassen åker ner i frysboxen med ojämna mellanrum liksom kudden. Och jag bäddar inte jag heller :-[
 
Jamen Herre Gud:
Varför ha ett helt lokomotiv i huset?
Varför inte köpa en centraldammsugare?
Finns många bra idag; Husky t.ex. Suger mycket bättre än Kirby. + att den är 22 000 billigare!
(Gjorde redan vår första centraldammsugare, en Allaway, för 15 år sedan!)
Men Kirbyförsäljarna är smarta på att sälja gammal teknologi!

 
Alltså för de här priserna ska man ju inte jämföra med andra dammsugare för hemmabruk, utan produkter för industri/"proffs"-bruk.

Man får dammsugare som man till och med kan använda till snöröjningen i värsta fall för betydligt mindre pengar än vad en kirby kostar.

Bluff, är vad det är.
 
Jag håller med "Morsan"
Min morsa köpte också en för en herrans massa år sedan och visst den dånar men när jag dammsugade (gjorde faktiskt det ibland :-[) så lyssnade jag inte på klassisk musik... (Ja den fungerar helt utmärkt :) )
Och om nåt går sönder så fungerar deras "garanti" trots att den var betydligt mer än 1 år gammal, försök att reklamera golvmunstycket på en volta efter 7år och få ett nytt utan tjat eller gnäll.
Det som jag tycker är värst med Kirby är som många andra tycker, deras försäljare som inte lever i samma värld som alla vi andra.
 
Klassson skrev:
Jag håller med "Morsan"
Min morsa köpte också en för en herrans massa år sedan och visst den dånar men när jag dammsugade (gjorde faktiskt det ibland :-[) så lyssnade jag inte på klassisk musik... (Ja den fungerar helt utmärkt :) )
Och om nåt går sönder så fungerar deras "garanti" trots att den var betydligt mer än 1 år gammal, försök att reklamera golvmunstycket på en volta efter 7år och få ett nytt utan tjat eller gnäll.
Det som jag tycker är värst med Kirby är som många andra tycker, deras försäljare som inte lever i samma värld som alla vi andra.
Vad gör ni med era voltagolvmunstycken egentligen ? :)

20 år gamla förtjänster ska man inte låta styra dagens val.

Jag har två volta och en elektrolux från 60talet, elektroluxen ser ut att vara deras första med inbyggd sladdvinda, det är en "luxomatic", voltorna är lite äldre d.v.s. med sladden i lös härva utanför. Alla tre går som en klocka, men det skulle inte få mig att köpa just volta/elektrolux idag. Däremot är faktiskt slangarna på alla tre bytta mot moderna plastslangar (det var ju nån slags tygartade slangar orginal på dessa). Iofs är det en fördel att köpa just volta/elektrolux nytt att befintliga slangar och munstycken passar, men jag har då aldrig varit med om att en modern plastslang eller något munstycke pajat, så det argumentet biter inte på mig.

Skulle jag köpa en ny sugare idag så skulle det nog bli nån av de billigaste modellerna från miele, morsan har vad som nog var deras billigaste för knappt 10 år sen, och den är skitbra. Det var den första dammsugaren som katten morsan hade då inte blev vettskrämd av, vilket säger mig att det inte skriker (ovanför högsta hörbara tonhöjd för människoöron) om lagren i den :)
 
Hemmakatten
Känner mig faktiskt bara sorgsen och ledsen över hur många som faktiskt blivit lurade av dessa försäljare.

Någon beskrev dem som bluff. Kan inte annat än hålla med!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.