Hejhej! Jag tänkte göra ett bord till mitt kök, men eftersom mina snickerikunskaper inte sträcker dig mycket längre än till träslöjden i skolan så tänkte jag fråga alla experter här om hjälp!

Jag har ritat upp i sketchup hur jag har tänkt att bordet ska se ut och jag har hittat en bild på stilen jag tänker att det ska ha. Frågor jag funderar på initialt är:

1. Vilket trä ska jag köpa och var?) Ska det betsas? Antar att jag limmar ihop ett gäng brädor (sidorna blir 80 resp 60 cm.)?
2. Hur hittar jag beslag? Jag tänker mig att jag behöver någon sorts vinkeljärn/vinkelbeslag samt ett runt stöd under. Låter rimligt? Hur hittar jag detta i någorlunda den stilen som min bild visar?

Tack på förhand :)

hylla.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bord.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köp en kort bänkskiva och såga till den så behöver du inte limma
Ben finns att köpa på IKEA och där finns kanske även möbelvinklar att använda som väggfästen att köpa
Annars är det bara att skruva upp ett par lister på väggen typ 1,5 cm tjocka och lägga skivan på dom
 
Tackar för tipsen! Med en bänkskiva kanske jag inte riktigt kan få en så rustik känsla som bilen ovan? (O andra sidan är det ju i köket så på det sättet passar det bra...)

Hittade ett ben på ikea: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30264301/
Men även där skulle jag ju egentligen gärna ha en lite rustikare känsla än ett blankt ben. Några tips på hur jag htitar det?
 
Ah tack! Men om jag sätter en så pass stor regel så tror du inte jag behöver något stödben?
 
Menade att du kunde använda regel 45x45 som ben.
Men visst, nog går det att skippa ben om du har stöd av en regel utmed bägge sidor.
Avsluta den i så fall med en snedkapning så blir det snyggt!
Typ såhär:
______________________
_____________________/
 
Just det. Jag kollar runt lite och provar mig fram :) Tack för tipsen!
 
Och när jag tänker efter så räcker det nog med möbelvinklar typ tre per sida
Syns ju mindre än en fet regel ...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.