...långsamt...
Fortfarande på planeringsstadiet. Huset är tänkt att bli en uppgradering av nuvarande mycket enkla fritidshus men än så länge så funkar det spartanska rätt bra så vi är inte stressade. På sikt så vill vi dock ha något annat än ett sommarboende.
Jag har i alla fall noterat att ett av projekten som jag nämnde i början av tråden nu har byggt åtminstone ett (av planerade 26) hus.
http://www.tidningentra.se/reportage/hallbara-hem-bland-tradkronorna
Får pallra mig dit på ett studiebesök framåt våren.
 
...och skickar med en skiss på huset. Inget fokus på designen av stolparna på den här bilden. Mest för att se hur det ser ut i den betraktningsvinkel man har när man anländer till huset. Behöver nog mycket hjälp från alla möjliga experter för att få ordning på den här "lådan"...

fasad.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj, du gör det inte lätt för dig minsann!

Enkla själar som jag själv hade nöjt sig med en rektangulär huskropp med en veranda framför,
där man kan sitta och njuta av utsikten.

Som restaurangen överst i sista backen ner till byn i många Alpbyar.
Där man kunde avnjuta dagens sista mirtillo i solnedgången,
innan man gled de sista meterna ner till hotellet :)
 
Redigerat:
  • Gilla
sjostuga2
  • Laddar…
För att få byggnaden att se lättare ut prova med att modellera med valmat tak. Alt ett brutet sadeltak. Annars tycker jag att skissen är mycket angenäm.
 
  • Gilla
sjostuga2 och 1 till
  • Laddar…
joo KnockOnWood visst går det att bygga enklare men det har aldrig varit prioriterat. Risken är ju att huset redan hade varit färdigt då :p

Tack Villa Vista för förslag på tak. Egentligen var det där taket bara ett sätt att få på ett "lock" och därefter kunna titta på huset (och utsikten) interiört. För taket vill jag helst få till en pulpetlösning även om det kan bli stökigt med de spännvidderna som krävs. Lutandes ned mot utsikten. Skickar med en bild på interiören sett en meter innanför entrén. utsikt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det är ju faktiskt inte helt orimligt att tänka sig att det blir bra mycket billigare att ställa på stolpar, än att göra förberedande markarbete ... ;)

Och helt klart kan ju både stål såväl som limträbalkar vara goda alternativ, oavsett vad man gör så måste man ju gjuta fundament mot berget.

Spännande projekt, du får se till att hålla oss uppdaterade framöver sjöstugan, allteftersom det händer nåt :)
 
  • Gilla
sjostuga2
  • Laddar…
Vi byggde vårt hus på det sättet, och av samma anledning som er, strandskydd, fin utsikt och kuperat berg. Det har funkat fint att bygga och funkar fint att bo i också.

Vårt hus vilar på rejäla överdimensionerade limträbalkar. Plintarna på mellan 20cm-350cm höga gjöts på plats, med nedborrad armering. Plintarna varierar i tjocklek beroende på höjd, för konstruktionens skull. Vi slapp sprängning, har istället isolerat VA under huset.

Dagvatten leds i gjutna rännor för att inte nå in under huset. Sedan är det ändå inte så stora problem med fukt eftersom det blir så öppet runt om. Vi tog dock bort all jord och spolade rent berget, fyllde med grus i de djupare hålen.

På gavlar och övre långsida har vi trädäck. På den öppna sidan har vi ännu inte hittat rätt, det ser rätt tråkigt ut att se in under huset. Inte för att undersidan av trossbotten syns, utan mer på håll där plintarna blir tydliga och huset ser ut att hänga i luften. Vill heller inte förstärka intrycket med att klä in plintarna eftersom huset då ser så högt ut från sjön. Vi funderar mer på om vi kan få dem att smälta in mer mot berget.

Det var många som rekommenderade oss att välja en annan plats för huset, men nu när det står där förstår alla varför vi valde den. Det blir bara sånt ståhej om man inte gör som alla andra, med gjuten platta. Och på tal om det så måste man fundera ett varv till om man vill ha golvvärme, som då kan dra upp fukt i trossbotten om det inte är korrekt isolerat. Vi valde ovanligt även där med radiatorer istället...
 
  • Gilla
SueSue och 2 till
  • Laddar…
Det lutar :eek: mot en limträkonstruktion. Jag lånar tänket från projektet i Emils backe.
http://www.tidningentra.se/reportage/hallbara-hem-bland-tradkronorna
Jag tolkar det som limträstolpar på (special?)stolpskor där stolpskorna är borrade i berg samt ingjutna i en liten plint. Jag återkommer när nya tankar dyker upp. Kan kanske dröja ett tag. Vårt projekts framsteg får NRKs dokumentär om Hurtigruten att framstå som en actionrulle:D
Närmast blir det nog lite frågor om planlösning fast då under den ämnesrubriken.
 
Eller så gjueter ni en ringmur i nivåer och murar ni upp med lecablock runt om?
 
Mycket tak. Varifrån har du ljuset? (Söder)
 
Nu har jag startat en separat tråd kring planlösningen. Den är aningens ändrad sen bilderna i den här tråden men samma grundtankar.
Då det huvudsakligen är ett sommarboende så har vi relativt lite fönster åt söder. Söderfönster ligger i ett lågt och brett band vi nock med en keps i form av takfoten. Se mer på:
http://www.byggahus.se/forum/planlo...tarer-till-planlosning-med-utsikt-i-norr.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.