Jag bor i Stockholm, men på "landet". Jag har bara tillgång till mobilt bredband, men 4G täckningen ska vara bra här. Dock har jag ständigt problem med att mina trådlösa produkter tappar täckningen och måste återansluta med jämna mellanrum.
Idag använder jag ett modem som jag fått från Bredbandsbolaget, ett DWR-923. Hur är det modemet? Ska jag investera i ett nytt modem? Vilket i sånt fall?

Jag köpte även en repeater, en Netgear EX6200, men det har inte avhjälp problemet.

Några tips på vad jag kan göra?
 
PeterStrandberg skrev:
[länk]
Tack för ditt svar, men utveckla det gärna.
Kommer denna extra antenn att göra så att mitt modem blir stabilare och inte tappar täckning med jämna mellanrum?
Kommer antennen påverka räckvidden på mitt modem något, så att mina trådlösa enheter får lättare att nå modemet när de befinner sig en bit bort? Kommer den påverka hastigheten något?

Har du själv erfarenheter av den, eller har du hört att den ska vara bra?
 
Redigerat:
Nu när jag läser igen förstår jac att det är trådlösa nätverket som har problem, och inte 4g. Din repeater ska ha gjort skillnad.

Wifi analyser till android kan visa signalstyrkan på både ditt modem och repeatern, gratis.

Felanmäl modemet kanske.
 
C
En Googling på 'DWR-923 problem' antyder att du inte är ensam om att ha problem med att tappa signalen med detta modem. Jag skulle i första hand kolla att du har senaste firmware installerad i modemet, i andra hand reklamera till Brebandsbolaget.
 
Undvik D-Link. Jag hade problem med alla D-Link-prylar jag köpte, och håller mig nu till andra fabrikat. Ett budget-märke som verkar fungera är TP-Link.

Att få routers etc. tillsammans med ett bredbandabonnemang kan vara en stor nackdel. Eftersom de köper in så många tittar de noga på prislappen, och väljer det billigaste alternativet.
 
cpalm skrev:
En Googling på 'DWR-923 problem' antyder att du inte är ensam om att ha problem med att tappa signalen med detta modem. Jag skulle i första hand kolla att du har senaste firmware installerad i modemet, i andra hand reklamera till Brebandsbolaget.
Hur ser jag firmwaren till modemet och hur kan jag uppdatera det?
 
b_hasse skrev:
Undvik D-Link. Jag hade problem med alla D-Link-prylar jag köpte, och håller mig nu till andra fabrikat. Ett budget-märke som verkar fungera är TP-Link.

Att få routers etc. tillsammans med ett bredbandabonnemang kan vara en stor nackdel. Eftersom de köper in så många tittar de noga på prislappen, och väljer det billigaste alternativet.
Om man kollar på prislappen på D-link DWR-923 så verkar det inte billigt. Men har du förslag på modem du vet är mycket bättre?
 
Anna1984 skrev:
Om man kollar på prislappen på D-link DWR-923 så verkar det inte billigt. Men har du förslag på modem du vet är mycket bättre?
Utvecklingen går snabbt, och det kommer nya modeller hela tiden. Ska man köpa något själv så gäller det att söka information på internet, bl.a läsa recensioner och omdömen, innan man bestämmer sig.

Jag fixade TP-Link MR-3420 till två av barnen och de har fungerat utan problem i flera år. Den verkar fortfarande finnas att köpa, men har bytt utseende. Med den modellen måste man dock ha själva modemet utanför, i en USB-sticka.
 
cpalm skrev:
Det torde vara följande instruktion:
[länk]
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.