Liten uppdatering.
Har lagt om budgeten lite efter att ha undersökt lite vad närliggande hus är värderade.
Så nu står jag på 3.500.000 som tak.
Så om tomten ink va/el/bygglov/pantbrev och hela cirkusen går på ca: 1.5-1.6 så har jag lite mer att röra mig med.

Vi kollar fortfarande mest på "budget hus".
Så just nu väljer vi mest mellan, älvbyhus, Hjältevadshus samt smålandsvillan.
Alla kan leverera oss en 1.5plans villa med oinredd ovanvåning för mellan 1.3-1.8.
Älvbyhus är billigast då de inkluderar grund och markarbete, smålandsvillan känns lite bättre kvalitet MEN man får inte markarbete och trapp till ovanvåning t.ex.

Av de tre så känns just nu hjältevadshus mest aktuellt.

Kandidater!
Hjältevadshus http://hjaltevadshus.se/hus/solid-152-168/
Älvsbyhus https://www.alvsbyhus.se/hus/lodur/
Smålandsvillan http://www.smalandsvillan.se/vara-hus/sok-hus/15-planshus/villa-vastervik/

Vad tror ni?
 
Jag tror definitivt att du börjar närma dig verkligheten nu!
Det är ju helt omöjligt för oss på forumet att avgöra hur tomten ser ut, men är det en dålig tomt byggmässigt så kan det nog snabbt plocka på ett par hundratusen med sprängning osv..

För 2 miljoner till huset (exkl tomt, mark, lov, ++) kan man nog bygga ett bra standard 1½planshus på 150kvm. Är köket dessutom utbrutet ur pengarna låter det ju ännu troligare.

Se till att inte glömma bort kostnaden för att anlägga trädgården! Har fått lära mig att 100 000 går ganska snabbt om man förutom några kubik matjord och gräs ska ha lite större träd, några buskar och fina stensättningar..
 
Glöm också inte garage och förråd. Garage skulle jag säga är ett måste och det får du tillbaka pengarna på i alla lägen.

Som LAnsgar säger så får du räkna med en bra slant för trädgård. Har du med uteplats/altan och uppfart? Även de två kan lätt bli 50-150 000kr.

När jag talade med banken så sa man att en god tumregel är att ta till 10% på hela projektet och det är jag beredd att hålla med om. Bara byggherrekostnaderna blir lätt 200.
 
Vi tittade också på de tre ni är intresserade av och för oss gick Älvsbyhus bort direkt! Jag tycker inte att de håller i en jämförelse med Smålandsvillan och Hjältevadshus. Dessutom är de väldigt fula (såklart en smaksak....).

Mitt tips är att ni jämför och ser var ni får mest för pengarna av det ni tycker är viktigt. Med en så begränsad budget antar jag att det blir en del kompromisser så välj vad ni tycker är viktigast att lägga pengar på! Och är det trädgård och garage, ja då kanske Älvsbyhus ändå är vettigast :)
 
Liten tråkig och för mig konstig uppdatering.
Själva tomten är såld, under listpris och utan budgivning..!?

Kort så började hela den här idéen med att jag såg en tomt på en mäklarbyrå för 1.295.000:- onsdag 18/2
Mycket mer än vad vi ursprungligen tänkt oss för en tomt, men jag såg till läget samt kommunens framtidsprojekt och såg det som en stor möjlighet att göra en väldigt väldigt bra investering.

Jag kontaktar mäklaren och får lite information om tomten och svar på lite frågor jag har, sen åker jag ut och tittar fysiskt på tomterna och ser potential i en av de 4 tomterna som ligger ute, de andra är på tok för svårbyggda med mycket berg och stora sluttningar.., alla tomter sitter ihop.

Jag meddelar mäklaren att jag helt klart är intresserad av tomten och vill lägga ett bud och samtidigt frågar om det finns några spekulanter på den.
Får svar från mäklaren torsdag 19/2 kl. 23.13 via mail där han skriver att han har ett bud på 1.200.000, alltså 95.000 under listpriset.
Jag svarar direkt via mail samt sms att jag är intresserad och vill lägga ett bud, men att jag inte hunnit skaffa lånelöfte eller ens pratat med banken då det hela bara gått en dag från att ens såg tomten.

Jag söker mäklaren via mobil på fredagen, får inget svar och lämnar ett meddelande på mobilsvar om att jag är intresserad av tomten och att jag bokat bankmöte samt möte med hustillverkare till mitten av nästa vecka och ber att han ringer mig.

Hör inget över helgen, vilket jag inte ser som något konstigt utan fortsätter mina efterforskningar, lyfter fram handpenningen lägger om budgeten samt börjar mer efterforskning bl.a. här.

Idag, måndag 23/2 ringer jag mäklaren 08.30 och får inget svar, men lämnar ett meddelande igen om att han skall höra av sig och att jag vill veta lite mer om antal budgivare etc.

Kl.15 ringer jag mäklarfirman och frågar efter honom och allmänt om tomten och får svaret.., att tomten är såld och pappren skrevs på idag.
Jag ber att få prata med mäklaren och får beskedet att han har åkt på semester.
Nu blir jag lite upprörd och frågar hur tomten kan vara såld utan att jag ens fått vara med i en budgivning plus att tomten t.o.m såldes under listpriset.
Personen jag pratar med lovar att försöka få tag på min mäklare och att han skall ringa mig omgående på mobilen.

Han ringer 30 min senare och jag får förklaringen att, tomten såldes till en byggfirma som erbjöd säljaren 1.200.000 plus att skulle köpa den svårare tomten bredvid (summa för mig okänd) och att mäklaren meddelat att det fanns andra spekulanter på den fina tomten.
Då skall säljaren valt att sälja till byggfirman för att då bli av med den mindra lukrativa tomten.

Så för mig en helt godtagbar anledning från säljarens sida.., men fortfarande hur kan mäklaren eller säljaren veta att jag eller någon annan spekulant inte ville göra samma sak?
Jag fick aldrig frågan eller chansen.

Vad tycker ni att jag skall göra?
Min tanke först var nog, aja det va en möjlighet men det gör inte så mycket.., men ju mer tid som gått idag så känner jag mig och mer snuvad på konfekten och ilsken. Jag menar vi måste väll för fn ändå bli tillfrågade om vi vill bjuda över?

Så imorgon tänker jag be om budlistan och prata med mäklarbyrån igen.

//
Några lätt förvirrade och mer ilskna första byggare.
 
Sorry, men inte mycket du kan göra åt det hela. Säljaren väljer själv vem han vill sälja till och till vilket pris.

Ex så köpte en kollega ett hus i höstas och han fick köpa det trots att han var 50k under högsta. Han fick köpa detta då han hade ett upplägg för renovering som säljaren gillade.

Har säljaren haft svårt att få något bud alls för den andra tomten så förstår jag om han valde ett enkelt avslut. Anta att du fått köpa tomten efter budgivning för 1,4 och han blivt kvar med eller fått rea ut den andra tomten efter ett år för 1. Då var det klart enklare att få ex 2x1,2 nu i en affär och kascha in.

Nu tänker du att du hade väl minsann också kunnat köpa båda tomerna och sålt av den andra för att komma åt den du vill ha. Har man inte pengarna på fickan så kan det vara svårt att få lån till tomter, speciellt om det är i rent spkulations syfte då banken inte har någon säkerhet annat än en bit mark som har högst osäkert värde.

Bara att glömma och gå vidare eller se vad som byggs och hugga på det.
 
Tråkigt att du missade tomten. Hoppas du hittar en ny tomt som du gillar.
Vill ge ett råd: kolla upp hela kalkylen innan du ger dig in i tomtköp och husköp. Vi forskade i ett halvår innan vi vågade oss in i det hela, det är enorma summor det handlar om i Stockholmstrakten. När husleverantörer pratar om kalkyler är det oftast mycket som de inte nämner. Bara ett bygglog kostar runt 80.000, nybyggnadskarta 7000, eventuell omlastning, schakt, sprängning och sprängbesiktning, pantbrev (hutlöst mycket pengar) osv osv. Ganska snart uppe i flera hundra tusen på avgifter som inte syns i ett färdigt hus. Smålandsvillan och Hjältevadshus mfl har ingen grund i sina priser heller, inte trappa till övervåningen, ingen diskmaskin, tvättmaskin osv osv... Smålandsvillans fönster är inte öppningsbara(!) utan endast lagstiftade utrymningsvägar dvs ett fönster per rum går att öppna. Så, summan är: gör många kalkyler fram och tillbaka.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jo jag gråter inte blod precis då det hela inte var planerat utan mer som en otrolig möjlighet, våra originalplaner ligger fortfarande 1-2 år i framtiden.
Utan detta var just ett sånt där investerings möjlighet. t.ex så 600m bort ligger en älvbyhus 1 plans villa byggd 2010 på en mark som var en tredjedel så stor till försäljning för 5.195.000:-
Så absolut, jag hade kunnat tänka mig betala 2kk för båda tomterna och fortfarande bara nyttja orginal tomten.

Men det stora är ju att jag blev aldrig tillfrågad, säljaren fick ju aldrig veta vad jag ville/kunde.
Så jag vet ju inte, det är just det.., att inte veta.

Jag är verkligen ingen människa som springer hals över huvud in i någonting, absolut inte ett husköp.
Utan alla mina spekulationer har vart med ordentlig kontantinsats (15%) plan till amortering ner till 70% samt alla räntor räknade på 4-5%

Det har inte vart pengarna till investering som bromsat mig, utan vad jag vill betala i boendekostnad helt enkelt.
 
Har du fått kalkylerna godkända av banken?

Vi hade mycket jobb att övertyga om ett lån till ett projekt om 5,5 där vi skulle gå in med 2 mille, dvs låna 3,5 och vi hade fått en prel värdering på projektet från mäklare på ca 6.

20% var typ grundkrav 1-A. Räntorna räknade de på 7% och vi har en inkomst på tot ca 60/mån.

Detta också i när-förort till Sth.
 
Nej inte fått bolån än då jag inte ens hunnit träffa bankpersonal öga till öga, möte bokat till nu på onsdag med två banker å tisdag med två hustillverkare för att få med mig "offerter" till lånemötet.

Bara hunnit med telefonkontakt med bankerna hittills och fått "ok" men inga löften.

Som sagt det har vart så kort tid, onsdag förra veckan som jag ens såg tomten och tog första kontakten med mäklaren.
Därför det blev så chockartat att höra att det fanns ett bud under acceptpris och vid samtal med mäklaren meddelat att jag är beredd att bjuda över det till att inte höra någonting tills idag och då bara av att jag ringer mäklarfirman direkt ist för mäklarens direktmobil, och får höra att tomten är såld och påskriven och att mäklaren redan åkt iväg på semester.

Det betyder ju att de gjorde klart affären på fredagen, då jag fick epost torsdags kvällen 23.13.
Varför inte slå en signal på fredagen till mig?
Varför vill inte säljaren få reda på om jag också kan tänka mig att köpa fler tomter?
Därför jag tvivlar på att mitt intresse ens lyftes fram, kan det vara som så att mäklaren bara ville se till att han fick avsluta affären innan sin semester, och då slippa släppa den till en kollega?

Jag har inget emot att förlora, men att någon annan bestämmer över huvudet på mig som ett barn gör mig aningen upprörd.

Ja ja, kommer fler tomter/investeringar.
 
Tråkigt läge! Inte kul att se ett möjligt klipp gå en ur händerna..

Eftersom mäklaren (dess företrädare iaf) vidhåller att säljaren fått reda på ditt intresse så är nog det enda du kan göra att kontakta säljaren personligen och fråga. Mäklaren är knappast ålagda att dela ut budlistan till en part som inte ens var med i budgivningen? Har säljaren redan fått vetskap om ditt intresse blir du säkert avsnäst, men har hen inte det så borde denne rimligen bli fly förbenad!
På lantmäteriet kan man enkelt få veta vem som är lagfaren ägare och på Eniro finns antagligen telefonnumret.

Om utgångspris var uppnått eller inte spelar nog ingen större roll, det handlar nog om vad man som säljare förväntar sig få betalt och hur lång tid man räknat med att sitta på objektet. Kommer ett bud med tillräckligt bra villkor, kanske även villkorat med "idag eller inte alls", så vill man inte riskera att tappa det.
Häromkring har det exempelvis länge varit väldigt vanligt att hus sålts för priser en bra bit under utgångspris, då högg man som säljare direkt när någon nämnde en siffra som var i närheten av begärt pris.

Jag kan också intyga att man som säljare inte alltid vill ha fler intressenter.
När vi för en dryg månad sedan hade haft en liten budgivning på vårt hus, långt innan vi diskuterat kontraktsskrivande och tillträde, så ville en ny part komma och titta på huset och sa sig vara beredd att bjuda över tidigare. Vi sa helt enkelt: Nej tack, vi är nöjda.
Även om vi eventuellt kunnat få mer betalt om vi släppt in en ny intressent fanns också risken att en utdragen process skulle göra att vi skulle tappa de första intressenterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.