S
dräng/pighus lite enklare hus än en herrgård.
jag skrev att du verkar ha när skrev att du inte hade något ovan det rummet
 
Om du vill pappspänna taket på nytt behöver du nog inte ta ner masoniten först. Den är ju också en del av husets historia och kan vara kul att hitta för en framtida byggnadsvådare. Däremot hade nog jag också varit nyfiken på vad som finns ovanför. Bäst är väl om du kan hitta ett ställe att försiktigt lossa på masoniten och titta efter.
 
Sophie skrev:
Vanligt tak i äldre hus och är husen gamla sitter originaltaket ovanför. Man moderniserade helt enkelt i huset och detta ansågs snyggare då.
Du hade rätt. Jag har börjat plocka bort spånskivorna och under sitter ett tak i papper, sk pappspänt tak. Det är väldigt tunt och sladdrigt och antagligen originaltaket. Det är tunt målat, antagligen i limfärg och det är inte ens målat ända ut i kanterna, kanske för att det har varit en större salslist i kanten som dolt papperet längst ut. Snål med färg har de varit i alla fall.

Ovanför papperet/pappen sitter ett galler av grova trådar, som juteväv fast väldigt glest vävt, och ovanför detta finns bara omålade gamla slitna bräder. Något råsponttak eller pärlsponttak syns inte till.
 
Taket är vävtak.. Det är alltså papper klistrat på väv vilket inte är samma som pappspänt.

Är det någon här som har en bra länk på hur man gör när man gör vävtak? Jag funderar på att laga det själv.


Är det någon som vet vilket material man ska använda och om det går att få tag på. Vad heter papperet och vad klistrar man dit det med?

Plattorna som satt i taket var för övrigt masonit för det stod masonit på baksidan av plattorna. Jag har plockat ned alla masonitskivorna så nu har jag ett vävspänt tak som är lite trasigt.
 
  • PIC_1054.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
bloke1
  • Laddar…
hur har det gått med taket? lyckades du laga eller har du gjort nytt? nyfiken!
 
bloke1 skrev:
hur har det gått med taket? lyckades du laga eller har du gjort nytt? nyfiken!
Jag har bestämt mig för att försöka laga det själv men har inte börjat än. Jag ska köpa makulaturpapper etc först och invänta värmen eftersom rummet är ett kallställt rum där det är nollgradigt just nu.
Jag har hittat en bra länk också om hur man gör vävspända tak. Det var tydligen vanligt innan pappspända tak blev moderna men här i norrland låg vi väl lite efter eller så är huset äldre än jag trodde.

Här till höger på sidan finns ett bildspel om vävspända tak.

http://www.stockholmslansmuseum.se/faktabanken/vaggar-och-tak/
 
Jeg hadde to slike vevtak i mitt hus. det ene var langt mer skadet enn ditt og det tok jeg ned. Skal legge noe nytt med tid og stunder. Det andre taket var mindre skadet enn ditt så det har jeg reparert. Jeg hadde lest meg til at avispapir og tapetklister kunne fungere. Jeg tenkte at trykksverte kunne trenge gjennom malingen etterpå så jeg fikk tak i ubrukt avispapir på et trykkeri.

Jeg blandet tapetpulver med vann og rev ut passende biter av papiret. Jeg strøk lim på taket og på ene siden av papiret før jeg brukte enda mer klister på penselen da jeg strøk ut papiret i taket. Dagen etter la jeg et nytt lag papir på samme måten, bare litt større biter enn første gangen. Ved større skader hadde jeg kanskje lagt enda et lag. Der hvor sprekken går helt ut til listen ville jeg nok lagt et lag eller to med papir som også gikk ned på listen slik at det henger godt. Der det manglet biter av papir og bare var jute igjen før jeg startet la jeg lim på juten som fikk tørke. Da trekker den ikke limet ut av papiret. Det ser fint ut nå, men jag har ikke malt det enda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.