Jag har aldrig tilltalats av alla dessa kaminer. Att ha en kamin i ett nybyggt hus är något av en oxymoron. Du eldar i den och 15 min senare måste du öppna och ventilera bort överskottsvärmen. Moment 22... Hur kommer jag runt detta i ett modernt hus? Ja, rubriken kanske avslöjar en del, men först, bakgrundshistorien!

Jag ska bygga hus. Ett modernt välisolerat enplanshus på strax under 100kvm. Min frånluftluftvärmepump kommer inte klara av att värma huset när det blir ordentligt kallt. Planen har hela tiden varit att installera någon form av eldstad (som alternativ uppvärmningsform), som ska passa in i planlösningen samt passa in i min och arkitektens vision. Visionen är att ha eldstaden som avdelare mellan kök och vardagsrum, och att det ska gå att njuta av den från två håll. För att den inte ska ta mycket plats måste den ha ett litet djup. En nätt eldstad (på djupet) med genomsyn visade sig vara en dealbreaker. Runt 60cm djup verkar vara den magiska gränsen.

Först tänkte jag att jag skulle installera en vattenmantlad täljstenskamin med ryggen mot den mediamöbel som skulle dela av kök/vardagsrum. Det föll på att dels var de inte vackra att se på och dels var det få alternativ som hade tillräckligt stora sidofönster.

Nästa alternativ var att mura och installera en kamininsats. Här kommer vi till problemet med djupet. De insatser som var vackra var oftast runt 70-75cm djupa. Jag hittade en insats som passade. Tyvärr såg den ut som om någon hade svetsat ihop den i garaget. Det största problemet med de flesta insatserna är dock att det blir komplicerat att mura en lösning som ger effektiv värmelagring. De är oftast gjorda för att släppa ifrån sig uppvärmd luft. Mycket av värmen går ut genom skorstenen.

Ett alternativ jag föll för rätt hårt var Brunner BSO-02. Lite för djup tyvärr, men med värmelagring ovanpå. En modern variant på kakelugnen, eller rättare sagt rörspisen. Väldigt dyr tyvärr!

Jag hamnade sedan hos Tulikivi! Där visade det sig att det fanns täljstensugnar med genomsyn. Det gick dessutom att förändra måtten på dem. Trevligt! Men varför är de så fula!! Täljsten är vackert i rätt miljö. Men designmässigt är de fula och byggda blockmässigt så att det verkligen ser tungt ut. Stenar som sticker ut här och var. Inga trevliga rena linjer och former.

Det var ungefär här jag började komma på att det kanske fanns kakelugnar med genomsyn! Men icke... Däremot fanns det fantastiskt vackra moderna kakelugnar, som tex Gabriel - Studio. Sedan läste jag om folk som byggt sina egna kakelugnar och rörspisar. En rörspis trodde jag tidigare var en murspis, dvs ett uppmurat skal med insats. Det är det inte. En rörspis är en sk fattigmanskakelugn. Samma koncept fast utan kakel.

Efter lite googlande hittade jag några kakelugnsmurare som även byggde rörspisar. Flera tyckte att en rörspis med genomsyn det hade de aldrig gjort och var tveksamma till att det skulle funka att göra den så grund. En av dem jag kontaktade tyckte att det lät som ett spännande projekt. Det verkar som detta aldrig gjorts tidigare?!!

Så tänkte låta sätta upp en modern rörspis med genomsyn, dvs glas på två sidor. En väldigt smart lösning för modernt isolerade hem tror jag. Vacker att se på, extremt effektiv värmelagring och långsam värmeåtergivning. Priset för min rörspis kommer bli runt 60.000kr plus skorsten. Så det är en relativ dyr investering. Jag tror dock att det kommer bli en bra affär till slut.

Vad tror ni?

Bredvid rörspisen ska det byggas en mediamöbel.

media_och_eldstad.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


test_rorspis_mediamobel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla på mygind.se där har de några med genomsyn
 
Har sett dem förut. Alla tar för stor plats. Man måste mura upp runt dem då de inte kan bära någon tyngd. Dessutom som jag skriver så har de ingen värmelagring om man inte köper vattenmantlad. Inte optimalt.
 
Det låter som att det kan bli snyggt. Hur skall du göra med eldplatsen? I en rörspis brukar man (jag) lägga brasan mot bakväggen. Det kanske man vill undvika om det skall vara glas där. Sedan lär du få en icke föraktlig mängd direkt strålningsvärme ut i rummet när du har stora glasytor, men långsammare än från en järnkamin kommer värmen givetvis. Min rörspis har en lucka på 250 x 300 mm och den räcker för att ge påtaglig direkt värme.
 
Varför dömer du ut möjligheten att lagra överskottsvärmen i vatten? Du har ju ändå tänkt att ha en flvp? Alternativet är såklart att använda en "tunnelkamin" och anordna stenmagasinet själv ovanför eldstaden.Inga konstigheter men det viktiga i ett välisolerat nybygge är att eldstadsluckorna har minst 2-glas för att minska den direkta strålningsvärmen. Ta dig en funderare till innan du bestämmer.
 
Avemo skrev:
Det låter som att det kan bli snyggt. Hur skall du göra med eldplatsen? I en rörspis brukar man (jag) lägga brasan mot bakväggen. Det kanske man vill undvika om det skall vara glas där. Sedan lär du få en icke föraktlig mängd direkt strålningsvärme ut i rummet när du har stora glasytor, men långsammare än från en järnkamin kommer värmen givetvis. Min rörspis har en lucka på 250 x 300 mm och den räcker för att ge påtaglig direkt värme.
Måtten på luckan på bilden är från Tulikivi och har inte ändrats, my bad. Glasluckan på rörspisen kommer bli mindre. Jag hoppas på att kunna hitta nån glaslucka som ger minimalt med strålningsvärme.

Kakelugnsmuraren trodde de kunde lösa det så jag kunde lägga veden mot en av kortsidorna. Hur de löser det vet jag inte.
 
Redigerat:
exerg skrev:
Varför dömer du ut möjligheten att lagra överskottsvärmen i vatten? Du har ju ändå tänkt att ha en flvp? Alternativet är såklart att använda en "tunnelkamin" och anordna stenmagasinet själv ovanför eldstaden.Inga konstigheter men det viktiga i ett välisolerat nybygge är att eldstadsluckorna har minst 2-glas för att minska den direkta strålningsvärmen. Ta dig en funderare till innan du bestämmer.
Jag har egentligen inte dömt ut den möjligheten. Jag har dock inte plats för en separat ackumulatortank. Problemet är att jag inte hittat någon tunnelkamin som klarar av mina krav på mått. Om du känner till nån snygg tunnelkamin där djupet är 500 får du gärna tipsa mig.
 
M
I en rörspis går rökgaserna i "rör"-formade kanaler precis som i en kakelugn. Har du en insats innan dessa kanaler så får du nog ingen användbar effekt av att leda rökgaserna upp och ner och sedan upp igen, utan rökgaspassagen kommer nog bara stoppas upp så du får dåligt drag.
 
En insats i rörspisen är inte planerad. Det känns onödigt. Det är ju stenen jag vill komma åt att värma upp. Känns onödigt att ha ett lager metall mellan.
 
M
Okej. Slarvigt av mig att inte läsa tråden ordentligt innan jag kommenterande... :|
 
Det finns visserligen insatser i flera av de "moderna" kakelugnarna så jag antar att det går, men då måste det nog vara specialutvecklat just för den ugnen.
 
Här är några som håller sig runt 50 cm i djup
 
Försvann exemplen? ;)
 
exerg skrev:
[länk] sorry
Tack för tipset. Har sett det förut. Tyvärr bygger Nordic Kamina för mycket på djupet. Rais 2:1, Morsö 120 eller Nordpeis N23G skulle kunna vara ett alternativ, beroende på hur mycket de bygger ytterligare på djupet med inramning. Samt hur mycket värmelagring kan adderas till insatsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.