svartjobbarn skrev:
Angående tillval av rostfria handtag istället för mässing kan jag tala om att rostfria numera är standard i hjältevadshus....
Jasså vårt hus ska plastas in nästa vecka
å vi har minsann fått betala för våra handtag :-/
 
Skrev på för mitt björken för 5 dagar sedan och då ingår rostfria handtag som standard...
 
svartjobbarn skrev:
Skrev på för mitt björken för 5 dagar sedan och då ingår rostfria handtag som standard...
Men överlever nog de 600 kr ;D
 
Det tror jag med, för min del blir det tre backar öl till inredningen av övervåningen :)
 
Isolerad övervåning (eventuellt, det beror på vad det kostar)
Braskamin (egentligen vill vi ha vedspis, men det kan Hjältevadshus av någon anledning inte sätta in...)
Vi betalade 58000:- (har jag för mig) för isolerad övervåning. Enligt mig är det väl värt pengarna.
Vad gäller vedspisen, så hade vi samma problem. Fast vi ville ha en murspis. Vi valde ingen braskamin, utan bad Hjältevadshus att förbereda för murspis. Dvs flytta lite på en balk och se till så att inga rör eller ledningar är dragna ivägen. De märkte även ut platsen som var tänkt. Sedan gick vi till vår lokala bygghandel och beställde den murspisen vi ville ha. De kom och levererade den och monterade den förra veckan. Det gick väldigt smidigt och snabbt. Billigare blev det också. Ca 10000:- mindre än om vi hade valt en kamin som vi egentligen inte ville ha.
 
Vi skulle ha gjort så om vi hade byggt Sjögården som vi var inne på. Men nu verkar det ju bli ett Staffansgården och där får vi inte in en vedspis på ett bra sätt, så det får vara. Dessutom skulle det kosta 45-50 000:- och det känns det inte som vi har råd med. Eventuellt låter vi dem förbereda för en eldstad av något slag, men väntar med den. Jag är inte heller vidare sugen på någon av deras kaminer i ärlighetens namn!
 
Vi ska bygga Mogården. Förbereder för en Tulikivi, men slår till först när vi kan betala det mesta kontant... känner för att ha lite marginal när man trots allt ska ta ett lån på lite drygt två millar :-/
 
Eventuellt låter vi dem förbereda för en eldstad av något slag, men väntar med den. Jag är inte heller vidare sugen på någon av deras kaminer i ärlighetens namn!
Att förbereda för en eldstad är inte fel. Blir väldigt enkelt för den som ska installera eldstaden sedan.
Smaken är ju som baken. Men jag tycker de har misslyckats lite med sortimentet på braskaminer.
Vi ska bygga Mogården. Förbereder för en Tulikivi, men slår till först när vi kan betala det mesta kontant... känner för att ha lite marginal när man trots allt ska ta ett lån på lite drygt två millar
Tycker jag är helt rätt. Det är en sådan sak som är ganska enkel att fixa till efter hand. Är det dessutom förberett från husfirman, så blir det ännu enklare.
Det är ju lite viktigare att ha råd att bo kvar i huset än att kunna myselda under ett års tid...
Idag har sotan godkänt vår installation av murspisen, så nu ska jag snart hem och elda!!! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.