Vilken inställning behöver man göra samt var gör man det, om man vill köra zipboxen lokalt. Inte ha i någon nätverkskabel.
 
Hej
här kommer ett tips om motorvärmartillslag. Jag har hitintills kört Tellstick och Nexa för att slå till motorvärmaren. För att MV ska vara på lagom länge beroende av temperaturen så var det smartaste jag kom på att vid fem olika tidpunkter kolla temperaturen och slå till om det är under triggvärdet. Funkar bra, men det är knepigt om man vill ändra tidpunkt för tillslag.
Med Zipaboxen får man bättre möjligheter. Mina krav är: Maxtemp för tillslag. Tiden ska vara beroende av temperaturen och i enlighet med energiverkets rekommendation. Inte riskera att regeln kraschar för att man får negativa värden eller division med noll. Hyfsat enkelt att ändra "avresetid".
Eftersom värmartiden inte bör vara mer än 90 min så triggar jag på ett klockslag som är 90 min innan jag ska ta bilen. Från denna tidpunkt lägger jag en temperaturberoende fördröjning till tillslag. Fördröjningen ska inte vara linjär utan enligt rekommendationen.
Rekommendationen ser ut som en andragradsekvation. Jag provade med att lösa ut den, men det blev en krånglig formel som var svårförklarad. Efter en hel del klurande så kom jag på att en tredjegradare skulle fungera.
Det måste fungera även med negativ temperatur så jag har adderat 30 till den aktuella temperaturen (t). Genom att plussa 30 så är det safe ner till -30 utan att riskera att få negativa värden. Om du tror att det blir kallare så kan du lägga till mer, men det kräver litet finjustering av formeln. Vill du ha litet längre tillslagstid - sätt en tid som är mer än 90 min innan avfärd.
Helt simpelt ser formeln ut så här: (t+30)*(t+30)*(t+30)/16,7.
REGELN Skärmklipp.JPG
- Trigga på klockslag. 90 min innan avresa.
- Sätt ett villkor t ex t < 10 grader
- Wait (använd formeln ovan. Resultatet blir i sekunder)
- Switch on

Lycka till!
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
Hej

Hur ställer jag in zipboxen så den kör lokalt och inte via kabel. Samt kan man koppla så man kör via wifi också?
 
L
Någon som har en Axis Nätverkskamera som fått den att funka?

Jag har provat med
Mjpeg stream: rtsp://192.168.0.90:554/axis-media/media.amp
Hi quality stream: rtsp://192.168.0.90:554/axis-media/media.amp?videocodec=h264&streamprofile=highquality

Men får aldrig någon bild. Kameran är en Axis M1031-W.
 
Jag skulle behöva er hjälp med vad jag tycker borde vara en väldigt enkel regel.
Det är så att jag försöker hjälpa farsan med att sätta upp en regel som tänder en lampa när ljussensorn (Aeon multisensor 4-in-1) visar ett värde under 100. Denna regel skall gälla varje dag.
Men lampan skall släckas vid 23:00 söndag, måndag, tisdag, onsdag samt torsdag. Fredag och lördag ska den släckas senare.

Det verkar finnas extremt lite instruktioner och manualer till denna produkt så vi har haft ett jäkla problem att förstå hur de olika regelkomponenterna fungerar.
Dessutom verkar det vara så att ljussensorn endast rapporterar när en ändring sker. Detta verkar orsaka att en regel som börjar med:
"When Meter - Luminance < 100 AND time NOW between 13:00 and 23:00"

kommer endast att utföra en action om klockan är mellan 13:00 och 23:00 när ljussensorn rapporterar ett värde under 100 första gången. Gör den det innan 13:00 och sen är konstant under 100 så kommer inte regeln fungera.

Det hade varit bra om man kunde ha en IF sats som innehöll en schemafunktion. Men det har jag förstått är invalid.

Hoppas någon förstår vad jag försöker förklara och vet hur jag ska lösa det :)

//Daniel S
 
L
Du kan göra något sånt här. Använd alltså "!=0" först.
Och för att släcka skapar du en ny regel som släcker efter "Scheduler"

Belysning.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon som har testat Zipatos RGBW bulb?
Det lär vara en självständig nod i nätverket och på så sätt kan man slippa t.ex. en dimmer bakom brytaren.Så jag funderar om dom duger.
 
Testade att köra BlueStacks App som är en android emulator för windows. Då kan man köra Zipatos app och imperihome på pc eller windows platta

http://www.bluestacks.com/
 
Om jag förstår det rätt nu så triggas denna regel varje gång sensorn rapporterar in ett värde som inte är 0
Sen kollar den om värdet är under eller lika med 100
Sen kollar den om klockan just då är mellan 10:00 och 23:00
Om så är fallet så tänder den lampan, annars släcker den lampan.

Ett problem som jag tror mig se med denna regel:
Regeln kommer trigga och tända lampan varje gång som sensorn rapporterar ett värde som inte är 0 men under eller lika med 100. Om klockan dessutom är mellan 10:00 och 23:00 så kommer lampan tändas, även om en annan regel, t.ex. en scheduler, har släckt lampan redan 22:0 t.ex.

Då jag sitter remote och försöker fixa detta så är det lite bökigt eftersom jag inte riktigt kan testa mina ändringar i realtid. Dessutom hängde sig boxen igår natt när jag höll på och var offline och farsan låg och sov så han kunde inte starta om den. Bökigt :)

Jag gjorde denna regel men kan inte testa den då ingen är hemma.

Vad tror ni om denna regel:
Belysningsregler.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har dock ändrat i Rule 7 så att Multisensor Luminance > 500 istället för 100 för att det ska vara lite hysteresis.

Rule 8 är satt så att klockan 12:00 varje dag så initialiseras variabeln "Lightlevel". Dels för att den ska bli satt en första gång för att reglerna ska fungera, men också ifall systemet bootas om eller så. Jag hittar ingen funktion som gör att jag kan sätta ett värde på en variabel en gång vid power_on eller liknande.



lengmo skrev:
Du kan göra något sånt här. Använd alltså "!=0" först.
Och för att släcka skapar du en ny regel som släcker efter "Scheduler"

[bild]
 
Jeg har byttet fra VERA til Zipabox Duo og har ett problem som egentlig er veldig enkelt.

Hvordan lager jeg en regel som bruker state til en fibaro switch til å kjøre en scene?
Jeg ønsker å kjjøre en SCENE når lyset skrus av på en Fibaro.

På VERA har jeg en trigger på lyset i hallen som sier "device turned off" - så skrur den av alle andre lys i etasjen.
 
Jag har nyligen bytt min Tellstick Net mot en Zipato, och får inte min regel att fungera.
All utebelysning ska gå igång när solen går ned.

Någon som ser var jag gjort för fel?

Skärmavbild 2015-02-21 kl. 11.50.14.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild 2015-02-18 kl. 17.05.08.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
astro offset kan inte vara noll. Ändra till minus 1 , då släcks det 1 minut innan solnedgång


carinashem skrev:
Jag har nyligen bytt min Tellstick Net mot en Zipato, och får inte min regel att fungera.
All utebelysning ska gå igång när solen går ned.

Någon som ser var jag gjort för fel?

[bild]
[bild]
 
  • Gilla
carinashem
  • Laddar…
Min lösning för att koppla ihop Zipaboxen med mitt hemlarm :) 1st Philio pan06 ( drivs på 24v ), 1st Fibaro dörrsensor och ett universal relä från kjell & co. 20150222_110855.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tranceblast skrev:
Min lösning för att koppla ihop Zipaboxen med mitt hemlarm :) 1st Philio pan06 ( drivs på 24v ), 1st Fibaro dörrsensor och ett universal relä från kjell & co. [bild]
Beskriv gärna hur du fått ihop funktionerna och vad relät samt dörrsensorn har för roll i det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.