Nu har snickare rivit lägenhetsskiljande vägg på vår sida. Spalten finns kvar och väggen är igensatt med 1 Osb +2 gips och med akustikfog runt 1:a lagret gips. Hör och häpna så blev det ingen förbättring. Grannarnas röster hörs hur bra som helst. Rösterna verkar komma via betongplattan. Är det någon som har haft det här bekymret tidigare? Har pratat med olika experter som tror att betongplattan alstrar ljud pga att det finns tomrum under den.
 
Om du lägger ena örat mot golvet och håller för det andra örat när grannarna pratar så borde du kunna konstatera om det kommer från plattan eller inte. Hur ser golvbeläggningen ut ovanför plattan? Är det någon form av Nivell-golv?
 
Jag har ett parhus och det läcker inga ljud alls emellan. Det är en betongplatta, men golvbjälklaget ligger ovanpå denna, sedan spånskiva på det, så det blir ju rimligtvis andra förutsättningar.

Det första jag gjorde när jag köpte detta var att på angränsande väggar till andra lägenheten slå dit en 70-regel med isolering i.

Jag förstår inte av ditt inlägg hur mycket isolering ni har emellan.

Jag har själv svårt att se att det går att få sådana vibrationer i betong av att man pratar, så att det sprider sig mellan bostäder. I så fall borde stegljud och annat vara bra mycket mer jobbiga, skulle jag gissa.

Taket är ju en vanlig orsak för ljudläckor också, helt klart en det vanligaste problemet vad jag har varit med om, att det diagonalt mellan två rum kan vara noll isolering emellan, utan bara gips, regel, gips, vilket är normalfallen med vanliga rum inom samma bostad. Det är ju inte särskilt avslappnat när det är olika lägenheter.
I mitt exempel ovan så menar jag ju att det är isolering i väggen, men där reglarna är så så är det ju fast massa hela vägen mellan rummen och i tak kan det vara mycket av den varan.

Borde det inte gå att mäta med något akustikverktyg rätt så exakt var ljudet kommer ifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.