Som jag nämnt i en tidigare tråd är jag på gång att köpa ett nybyggt hus (http://www.byggahus.se/forum/kopa-salja-hus/251708-kopa-hus-med-typkod-211-vad-kan-handa.html)

Vad mer tips och råd finns det att tänka på vid husköp?
Vad behöver man kolla upp?
Finns det någon instans man kan vända sig till för att få vägledning?

Vad vi gjort är att själva besiktiga huset, bekräftat från kommunen att de slutgodkänt huset. Vad mer behöver tänkas på/göras?

Mycket tacksam för alla svar
 
Har ni låtit en behörig besiktningsman besiktiga eller bara kollat själva? Kolla upp vilken byggfirma som byggt, se till att få alla intyg, behörighetshandlingar för alla jobb, tex våtrumsintyg, el-intyg m.m.
 
Vi har kollat själva med en person som själv bygger hus som vi litar på. Huset är ju nytt så ska även slutbesiktigas. Behöver vi göra ytterligare någon besiktning då, och är det relevant att göra överlåtelsebesiktning på ett nytt hus som ska slutbesiktigas?
 
Japp, jag skulle göra en överlåtelsebesiktning om det dyker upp många punkter på slutbesiktningen.
 
"Skall slubesiktigas". Det betyder att man bör titta lite närmare på formaliteterna här. Dvs. vad är detta för typ av köp?

Köper ni ett färdigtillverkat hus (som ev. inte är riktigt helt färdigt ännu)?
Eller köper ni ett bygge?

Dvs. är det en "vanligt" köpekontrakt för tt hus, eller är det ett bygge, med kontrakt för byggsats, entrprenörer etc?

Juridiskt så är det en himmelsvid skillnad.

Jag tolkar (ev. fel?) att det gäller köp av ett färdigt, nytt hus, alltså inte ett bygge.

I så fall så finns det en del falluckor. För huset du då köper är det hus och i det skick det har vid kontraktstillfället. Sedan kan det finnas avtal om att det skall färdigställas, fel skall rättas osv. Men det är då en form av sidoavtal. Och avtalsmässigt hamnar man då lätt in en form av ingenmansland.

Om vi antar att huset är färdigt, men inte slutbesiktigat den dag du skriver på köpekontraktet. Antag vidare att vid slutbesiktningen så upptäcks 5 allvarliga fel. Det är då fel som byggaren ansvarar för gentemot beställaren, inte gentemot dig som nybliven husägare. Beställaren kan då välja att låta felen vara, och ta emot en kontantersättning, och han har ingen skyldighet att föra den vidare till dig som köpare av huset.

Och det finns en uppsjö av varianter på att råka illa ut i en sådan härva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.