Börja med att titta på taket. Med lite tur så ser du någon misstänkt spricka eller liknande.

Om du inte har lust att byta taket just nu så går det kanske att behanda taket med takmassa och på så sätt förlänga livslängden.

http://takmassa.se/
 
I
Ska handla en presenning i morgon som täcker hela taket och ett antal grova stolpar att lägga på för att hålla den, lite skruv, spik och gott humör så kanske det håller tätt till våren.
Det går alltid att använda till nåt när taket är fixat, kanske en gunga till barnbarnen, en sån där hög med sug i.:)
Jag är lite villrådig när det gäller om jag ska sätta på värme eller om det är bättre med enbart avfuktaren.:confused:
Varm luft håller mer fukt och den stiger, samtidigt blir luften torrare när den värms upp.:confused:
Hade man kunnat värma luften och samtidigt hindra den att stiga upp och kondensera i taket utan låtit avfuktaren ta hand om den hade väl det varit det bästa.
 
Om du behöver åtgärda ytskikten inomhus, måste du i vilket fall öppna upp, då kan du skära upp diffspärren ta ut isoleringen, och titta. Då får du en uppfattning om ungefär varifrån vattnet kommer. Men första steget är så klart att gå upp på taket och ta en titt. Kolla alla skarvarna, någon som har släppt? Då har du garanterat ett läckage där. Men sluta inte leta när du hittat ett, det kan finnas fler ;)

Det kan inte hjälpas, du har ett läckage, och det måste åtgärdas. Ju längre du väntar desto mer skador kommer du få att ta hand om. Så leta reda på läckan och fixa till den. Känns det inte görbart, så ta hjälp från ett proffs.
 
I
pelpet skrev:
Börja med att titta på taket. Med lite tur så ser du någon misstänkt spricka eller liknande.

Om du inte har lust att byta taket just nu så går det kanske att behanda taket med takmassa och på så sätt förlänga livslängden.

[länk]
Mmmm, men det är mycket som är misstänkt, många skarvar som släppt. Många blåser, men de bryr jag mig mindre om så länge de är hela, dock finns några som kollapsat, inte bra.
Känns som att jag måste riva bort pappen för att garantera råspontens väl.:(
 
I
thomasx skrev:
Om du behöver åtgärda ytskikten inomhus, måste du i vilket fall öppna upp, då kan du skära upp diffspärren ta ut isoleringen, och titta. Då får du en uppfattning om ungefär varifrån vattnet kommer. Men första steget är så klart att gå upp på taket och ta en titt. Kolla alla skarvarna, någon som har släppt? Då har du garanterat ett läckage där. Men sluta inte leta när du hittat ett, det kan finnas fler ;)

Det kan inte hjälpas, du har ett läckage, och det måste åtgärdas. Ju längre du väntar desto mer skador kommer du få att ta hand om. Så leta reda på läckan och fixa till den. Känns det inte görbart, så ta hjälp från ett proffs.
Jo det är så klart rätt, man kunde riva ned inne för att se var det kommer ifrån. Men så lätt ska man inte ha det, det står en bil under pågående arbete i vägen.
Klart jag kunde chansa och med blåslampa och massa försöka få stopp på det. Jag var uppe och la plast där jag misstänkte det kunde vara, så avtar droppandet vet jag på ett ungefär var jag ska sätta in stöten.
Ringa proffsen blir jag kanske tvungen men det är inte första valet, de kommer sannolikt att röja, och var ska jag göra av bilen, och hur, och alla mina grejor? :|
 
Det enklaste kanske är att ringa en firma som jobbar med svetsade papptak och helt enkelt be dem byta pappen. Då slipper du riva inne i garaget.
 
Ja, om det är flera skarvar som släppt, då är det hög tid att byta pappen. Och ska du köpa en presenning, så köp en riktig PVC-presenning på 600-650gram, det är, IMO, den enda presenningkvalitet som duger, särskilt om den ska ligga ett tag. Som tyngder kan du använda några stenar. Och ja, ska du på med en sådan presenning kan det vara ide att redan nu lyfta pappen och titta. Du har varit uppe på taket och kollat förstår jag. Du trampade inte igenom någonstans? Det är ett gott tecken, då kanske råsponten klarar sig :)

Luftavfuktare är bra grejer, givet att förutsättnignarna är ok, minst 15 grader varmt, gärna 20, och ingen ventilation. Då torkar en sådan upp snabbt. Men tänk på att om du inte öppnat upp innertak och diffspärr, så blir det ju inte mycket torkeffekt inne i taket.
 
I
En presenning av den kalibern är väldigt dyr, jag valde en 180gr, tror det duger någon månad. Av den anledningen tänkte jag använda 90x90 4,5m längden att hålla den på plats utöver att den fästes i ytterväggarna runtom.
Kollade nyss och det har slutat droppa, vattenpölarna på golvet och bilen hade också torkat bort, så det finns en möjlighet att läckan är under plasten jag la igår. Å andra sidan slutade det att regna i natt.
Det här med att kondensavfuktare inte fungerar under en viss temperatur ska man ta med en nypa salt. De dyrare gör det kanske inte men det beror sannolikt på att funktionen är inbyggd. Jag har flera olika, men den billigaste Wasco från Harald N fungerar ned till noll, kanske kallare, men det har jag inte provat, är rädd kärlet ska frysa sönder.
En takläggare är en bra ide, men först vill jag säkra taket.
 
S
ion skrev:
En presenning av den kalibern är väldigt dyr, jag valde en 180gr, tror det duger någon månad. Av den anledningen tänkte jag använda 90x90 4,5m längden att hålla den på plats utöver att den fästes i ytterväggarna runtom.
Kollade nyss och det har slutat droppa, vattenpölarna på golvet och bilen hade också torkat bort, så det finns en möjlighet att läckan är under plasten jag la igår. Å andra sidan slutade det att regna i natt.
Det här med att kondensavfuktare inte fungerar under en viss temperatur ska man ta med en nypa salt. De dyrare gör det kanske inte men det beror sannolikt på att funktionen är inbyggd. Jag har flera olika, men den billigaste Wasco från Harald N fungerar ned till noll, kanske kallare, men det har jag inte provat, är rädd kärlet ska frysa sönder.
En takläggare är en bra ide, men först vill jag säkra taket.
köper du en dyr, så är det flera användningar. billig är använd en gång och släng sedan
 
Hur tänkte du nu?

En sådan presenning ligger väl på ca 3000:-

Vad kostar inte dina 90x90*4,5m, för du har väl inte köpt bara en ?
Och de är ju i det närmaste värdelösa sedan, en PVC-presenning säljer du på blocket och får nästan igen pengarna.
 
Redigerat:
I
thomasx skrev:
Hur tänkte du nu?

En sådan presenning ligger väl på ca 3000:-

Vad kostar inte dina 90x90*4,5m, för du har väl inte köpt bara en ?
Och de är ju i det närmaste värdelösa sedan, en PVC-presenning säljer du på blocket och får nästan igen pengarna.
Räknar med 7st och de blir en väldigt fin gungställning sen, så de kommer säkert till mer användning än en pressning på 5x9 m.
95x95 ligger på 44kr/m , klart det blir pengar av det , kanske kan gå ner till 70x70 för 23,5kr/m, beror på vad de väger, å andra sidan kan man ju skruva ihop dem. 70x70 duger nog till gunga det med.
( jag gillar inte att sälja på blocket, ett jäkla prutande, antingen känner man sig lurad eller blir man förbannad).
 
Redigerat av moderator:
I
Jag kan haft tur, det regnar nu men läcker inte. Det var kanske de skarvarna på tre våder som är otäta, om så är fallet kan jag klistra dem så fort det blir torrt.
Men jag ser det som en klämtande varningsklocka, måste lägga ny ytpapp. Då är frågan om man kan lägga ovanpå den gamla, läste nånstans att man kunde det, kan man lita på det?

Jag tänkte lägga ytpappen horisontellt, jag ser inga fördelar med att ha det vertikalt.
Finns det någon förklaring till att råsponten ska ligga horisontellt och ytpappen vertikalt? Det enda skulle vara att det är enklare att spika upp råsponten, i övrigt kan jag bara se nackdelen.

Nu hittade jag en bra arbetsbeskrivning för taket: http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/17/Monteringsanvisning Glaciär Ytpapp 17240 17280.pdf
Horisontellt , som jag vill ha det , men går det direkt på det gamla?

Suck, när ska man lära sig läsa ordentligt.:surprised:
"Underlaget skall vara rent, slätt och torrt. Om
underlaget består av gammal takpapp skall denna
justeras innan du lägger nytt tätskikt.
Eventuella blåsor skall skäras upp. Spackla
kanterna med asfaltsklister och spika ner. Fyll ut
större håligheter med Trebolit Asfaltskitt. Plåtar
som skall beläggas med papp skall rengöras med
lacknafta eller liknande. Spika också ner alla upp
-
stickande spikskallar.
Om du är osäker på om det gamla underlaget
duger är det lika bra att riva bort det och lägga ny
underlagspapp. Då kan du samtidigt kontrollera
den underliggande takkonstruktionen. "

Saken är biff.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.