Det är så att jag behöver låna lite pengar på fastigheten för att kunna dra om vvs (ganska omfattande jobb då det skall grävas upp från utsidan nu till våren, samt byte av alla rör invändigt m.m.)

Utöver detta tänkte jag passa på att fixa lite med fasaden osv..

Huset är värderat till ca 600 - 750k

Diffen beror på att jag fick en värdering på 600k, men efter dess har jag topprenoverat både ett kök och ett badrum, nya innertak, golv (golvvärme i köket), nytt porslin i badrum, skåp och vitvaror etc etc i köket! Dessutom nya avlopp och rör, samt ny el i både badrum och kök!

Jag gissar på att fastighetens värde i nuvarande skick är närmare 750k

Behöver låna upp ca 100k, och har i dagsläget bolån på 595k (eller strax därunder)

Saken är den att jag har privata lån vid sidan av, helt frikopplat från huslån etc..
Vet någon om det ändå går att få till ett lån med huset som säkerhet?

Problematiken är ju att mina privata lån (swedbank, ikanobank, medmera och csn) kanske ställer till det? (totalt omkring 195k) - där ikanobank (50k) ligger med en medsökande förälder i bakgrunden.

Tar gärna tips från någon som kanske suttit i en liknande situation..
 
Problemet ligger troligtvis inte vid dina övriga lån, utan värderingen. Du får troligtvis inte låna mer än 85% på huset, och med en värdering på 750,000:- så är det 637,500:-

Men du måste givetvis prata med din bankman (eller andra banker om du inte får svaret du önskar) för att få korrekt svar.
 
Kan bli svårt för dig att låna 100 tkr på huset då man normalt bara får belåna huset upp till 85 av värdet. Det du först måste göra är att få huset riktigt värderat.

Hur dina andra lån spelar in är svårt att säga när vi inte vet din lön. Allt handlar ju om vad du klarar av att betala. Men klart för många olika lån är inte bra i bankens ögon.
 
Då är väl alternativet att kolla möjligheten att låna utan fastigheten som säkerhet.. sitter ju i en knepig sits eftersom den blir värd mer när det som måste åtgärdas är åtgärdat, moment 22, vilket inte kan göras före lånet gått igenom..
 
Hugo Åkerstedt skrev:
Då är väl alternativet att kolla möjligheten att låna utan fastigheten som säkerhet.. sitter ju i en knepig sits eftersom den blir värd mer när det som måste åtgärdas är åtgärdat, moment 22, vilket inte kan göras före lånet gått igenom..
Det är ingen konstigt, banken kan ge en renoveringskredit som sedan görs om till bolån efter omvärdering.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Intressant!

I mitt fall skulle det innebära att jag behöver låna ca 80 000kr..
för att kunna färdigställa allt vvs-arbete, resterande el-jobb samt kostnad för kakel i kök och dusch!

som sagt.. värderingen på 600k fick jag utan att de ens tittade på fastigheten, de gick då endast på läget, och de saker som jag gjort (bytt tak, fixat fjärrvärme o fiber, bytt fönster, ytskikt etc)

det tillkommer ju nytt badrum, helt toppnytt kök, även vitvaror, all vvs bytt, samt all el i hela fastigheten
 
Ett tips är att prata med lite olika banker. Då de tydligen värderar utan att ens titta på huset kan man ju tänka sig att det kan bli rätt olika värderingar beroende på vem du frågar. Sen kan ju en annan än din nuvarande bank vara sugen på att ta över dig som kund och av den anledningen erbjuda bättre villkor.
 
Kan vara värt att kolla upp..

har räknat efter lite och skulderna ser ut som följer:

bolån 600k
privatlån 125k
övriga lån (många till renovering) ca 170k
csn ca 30k

om jag gör det mesta själv skulle det räcka att låna 70k,
detta borde medföra en ökning av fastighetens värde från nuvarande 600k till minst 750k (eventuellt högre)
 
Jag hade försökt få så hög värdering på huset som möjligt. Då skulle det vara möjligt att lösa en del eller alla privatlån och istället ha dem som bolån. Bolån har ju lägre ränta, vilket gör att räntan blir lägre.

Jag hade förklarat läget för mäklaren som gör värderingen, och förklarat behovet av en hög värdering.

CSN-lånet har väldigt bra villkor, försök betala så lite som möjligt på det.
 
Jo i mitt fall är det just de två lånen från ikano samt collector som skulle vara bra att kunna baka in i bolånet, dessa lån utgör ju ca 140k av de 170k som övriga lånen ligger på.. privatlånet har jag redan via banken till ca 6% ränta..

det är som sagt lite skillnad på 6% och 11-15%, att dessutom få ned amorteringskostnaden vore trevligt!

vad är smartast, antlita mäklaren jag själv köpte av, som vet husets skick från början, eller en helt utomstående?
 
Börja med mäklaren du köpte genom, och är denne inte villig att värdera upp huset tillräckligt kollar du med en annan mäklare. Sikta på en värdering på 1150000 efter att din nya renovering är klar, då får du in hela lånet som bolån. Kolla först med banken vilka värderingar de accepterar.

Har du 11-15% på ikanolånet? Huga. Ring banken på måndag och kolla om det lånet går att göra om till ett privatlån på stört. Då halverar du ju räntan på det lånet med en gång.

När du väl fått över lån till bolån så kan det vara läge att amortera och spara mer. Just nu verkar du ha mycket skulder i förhållande till ditt kapital, och det är aldrig en bra situation. Jag skulle föreslå att först bli av med dyrlånen och bygga upp ett sparkapital i storleksordningen 30000-50000 innan amortering är aktuellt.
 
Jo alltså priserna häromkring ligger på ca 750k - 900k beroende på standard på fastigheten..

allt här blir ju bytt 2014/2015 så troligen höjer det värdet mer än om det är bytt 2002-2005?

jag ska försöka få till en värdeökning till minst 760 efter att badrum och kök är klara..
 
Värderingen behöver inte vara realistisk, den behöver vara så hög som möjligt för att få ner dina räntekostnader. Oavsett vad så är det du som sitter med lånen och skulle du hamna på obestånd så kommer banken att jaga dig tills då sålt mormors löständer för att få tillbaks sina pengar.
 
det är ju förvisso sant.. borde inte bli problem när jag tänker efter på allt som är renoverat :)

köpte för 360k, sedan dess har följande gjorts:

nytt tegelprofilerat plåttak, hängrännor, stuprör etc.
alla fönster bytta till 3-glas öppningsbara pvc med luftspalt
2 liknande altandörrar monterade
innertak insatt i sovrum, vardagsrum, gästrum, hall, kök, badrum samt ett källarrum
nya äkta parkettgolv i sovrum samt gästrum

alla rum med sänkt tak har dessutom fått spot-belysning och nybytta dimrar

all el är bytt i hela fastigheten och snart även all vvs

alla innerdörrar och karmar är bytta, även golvsocklar samt taklister

sovrummet är utökat i yta från ca 12 m2 till 30m2 (även en altandörr där)

köket totalrenoverat från topp till tå, likaså badrummet på nedervåningen
trappen är bytt mot en spiraltrappa med teak-trappsteg för att ge mer utrymme i hallen

trägolv (akacia klick, lagt i snart hela källaren)

ny tvättmaskin samt torktumlare, alla vitvaror i hela huset är från 2015 (fast tvättmaskinen från 2014)

fiber inkopplat tillsammans med fjärrvärmen, samtidigt komplett villalarmsystem från securitas

friggebod på 9m2 uppsatt på tomten.. och även en stor altan tillbyggd,
kommande spabad skall ordnas till altanen, sedan skall även belysning upp runtom hela fastigheten
 
Låter ju nästan nybyggt. :)

Hör med de av banken godkända mäklarna hur långt de kan sträcka sig i värderingen, och ta den som kan gå högst. Sen är det bara att börja amortera. När man bor i ett område med så pass billiga hus som ditt så får man räkna med att en stor del av pengarna som läggs på underhåll är en boendekostnad (konsumtion), inte en investering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.