Gokväll !
Ikväll har vi haft besök av en dammsugarförsäljare...... Han demonstrerade en maskin som heter Kirby. Amerikanskt märke.....den kostar 33 000 spänn och då kan man använda den till en hel massa. T.o.m slipa golven eller som massageapparat.....*fnissar*..... Den verkar ju ha otroligt bra sugförmåga. Den sög upp alla kvalster från bäddmadrassen.... Är den så bra som dom påstår...? Är det nån som köpt en sådan ? Erfarenheter ??
 
;D ;D skönt och höra att det är fler som håller med

Designen är ju totalt ålderdomlig.......(jo design spelar faktiskt roll).

Den lät ju som en helt sågverk... ;D
 
Funkar kanon.
Livstidsgaranti! Behöver aldrig mer köpa dammsugare!
Nackdel är ljudet.
Konstruktionen med separat fläkthjul och utvändig motor det är så en dammsugare skall se ut. Lika konstruktion som på stora centralsystem på industrin...
Största nyttan har man av mattvätt och schamponering.
Kanon för bildens klädsel. Spår av hund och barn blir ett minne blott.
Dyr ??? Ja visst men det får kosta att ligga på topp ;)
 
Givetvis inte slangar, osv. :( det finns alltid en hake men själva maskinen.
Har genom åren förbrukat x-många "billiga" dammsugare. Har haft separat mattvätt osv....
Men allt i samma! Och min Kirby har nu levt länge.
Har en bekant som också har en Kirby. Dom lyckades paja turbinhjulet efter 5 år. Det tog 2 dagar så kom en kvinna och bytte det på plats och helt utan kostnad.
 
Man har ju mest hört negativa grejer, från Plus med Sverker om jag inte minns fel?
Fast det handlade kanske mer om folk som blivit övertalade i dörren och sen ångrat sig.
Hade jag blivit övertalat och sen ångrat mig, och köpet inte gick att häva så hade jag aldrig berättat det för nån :)
 
Maskinen är kanon! Tyvärr blir det mycket negativt runt den beroende på att systemet runt den har varit lite si och så. Nu vet jag att det inte bara är folk som misslyckats där. Men vilka vill de ha med i TV? Inte dem de gått bra för ;)

Åter till maskinen, den låter av bara f-n men suger kanon. Jag använder den inte dagligen, men vill jag få de rent kommer monstret fram. En centralare är bra på blanka goln men har du en matta så...

Vi är allergiker och jag märker direkt när det är dags att "köra" ut sängarna, både på mig och barnen. För mig räcker det. Men visst köp gärna en på Blocket för mycket billigare slant och hoppas att du får chans att lära dig maskinen.

Många miossnöjda ägare kan nog tyvärr inte riktigt dra nytta av dens funktioner.

Oj vad långt det blev, men jag är "frälst" :D
 
Jag gillade inte säljarens skrämselpropaganda....."man kan ju dö av kvalster-bajs"..... Dom verkar ta till desperata säljmetoder.

En annan nackdel är att hela maskinen är patentskyddad vilket betyder att ingen annan än Kirbyföretaget får tillverka och sälja den......Monopol eller oligopol har ju aldrig visat sig vara bra för någon....

Nu ska jag sluta gnälla :) Den är ju iallafall suverän om man behöver tvätta mattorna....Köper jag en så köper jag en begagnad.....jag betalar INTE 33 papp....
 
Vilken normal dammsugare som helst gör rent mattor bättre än Kirbyn om du skaffar ett motormunstycke till din vanliga dammsugare. Borstarna i motormunstycket river upp dammet och gör det lättare för dammsugaren att suga upp det. Men tänk på att Kirbyn läcker som ett såll, nya dammsugare med effektiva filter är bra mycket bättre på att hålla luften ren.

Kul att det finns entusiaster som gillar den! Den är verkligen gedigen, klar 50-talskänsla. Men 30 papp... :p
 
men Kirbyns motormunstycke är ännu effektivare då du inte får någon "förlust" av effekt på vägen. Smaken är som baken. Som sagt tycker jag den värd SÅ mycket bara för sängarna. Sen är den klumpig, högljudd och mycket annat... som sagt smaken är som baken ;)
 
Har du pengarna skulle jag rekommendera dig att köpa Nilfisk. Bättre dammsugare hittar du knappt. Dessutom har de mycket fina hepa-filter vilket är perfekt för allergiker. Mina föräldrar har alltid haft Nilfisk och de som nu är en 30-40 år gamla funkar fortfarande. Designen är också något i hästväg, en ny kostar ca 3.500:- Nilfisk används överallt i industrin. Skall själv köpa en när jag får råd ;)

Kolla gärna mer på

http://www.nilfisk.se/Home/Product lines/FactsheetRenderings/Productgroup.aspx?pcs=92110
 
Mady skrev:
men Kirbyns motormunstycke är ännu effektivare då du inte får någon "förlust" av effekt på vägen.
Vi mätte Kirbyns sugeffekt: Den är mindre än hälften av en normal dammsugares... Och då mätte vi i röret, precis innan munstycket.

Vad menar du med förlust? Borstvalsen drivs av en egen motor i båda fallen (dvs om du skaffar ett motormunstycke till din vanliga dammsugare). Enda skillnaden i förlust är att Kirbyn inte har någon slang. Men trots det suger den så dåligt. Och släpper ut det mesta på vägen...
 
om jag minns rätt så går det inte att mäta sugeffekten så då en traditionell maskin jobbar med vakum och inte en Kirby. Efter vi hörde det gjorde vi en test.
En liten pappersudd i handen tog röret över och drog till så det blev tätt. Vi gjorde det med en vanlig och med Kirbyn. På den vanliga låg sudden kvar men inte på Kirbyn.

Jag letade runt på amrknaden just för att få något som drog igenom madrasser. Provade med E-lux mfl ingen gång märktes det att något hände.

Vad som gäller filtrering så skiljer det väl massor på marknaden. K-by kom väl med något hepa liknande i sina påsar för x-antal år desan samt att de gjorde om "ytterpåsen"

Men jag skall inte säga något om det. Det jag vet är att jag märker skillnad på mig och barnen efter att sängen är urkörd.
 
Tar du det där med testet en gång till, Mady?
Jag förstod inte riktigt...
 
Okej!
Ta en bit toapapper, knöla ihop den, lägg den i handen. ta "röret" på dammsugaren över, se till att det är tätt, sätt igång den, slå av, ta bort röret och titta om pappers sudden ligger kvar i handen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.