Det här är DEVIs skrivning gällande garanti vart ser du nått "finstilt" i den texten Thorin&Thorin har en likartad text på sin garanti. Så håller man sig till dom "stora" är det inga problem.

Våra kunder köper inte bara en termostat eller en kabel utan dom köper ett integrerat värmesystem - till exempel ett varmt golv.

Därför förlänger vi garantin med upp till totalt 10-år, på värmeelementets funktion, under förutsättning att förläggning och installation är gjord av en behörig elinstallatör och att garantibeviset är ifyllt enligt anvisningarna

Om ett fel mot förmodan skulle uppstå i en Deviflex™ eller Devimat™ produkt och det kan härledas till ett fabrikationsfel eller något annat som vi kan stå till svars för återställer vi värmeanläggningen helt utan kostnad för kunden vilket inkluderar övriga arbeten och material för återställande av golvet

Garantilängder

Naturligtvis uppfyller vi konsumentköpslagens krav gällande produktgarantier.

Vi tillhandahåller följande garantier:
•2-års produktfelsgaranti på termostater och elektroniska produkter
•5-års produktfelsgaranti på självbegränsande värmekablar
Termostaten DEVIreg Touch kommer med 5-års garanti.
•10-års garanti på:
-DEVIcell™ golvvärmeplattor för trägolv, parkett og laminat
- DEVIfoil™ golvvärmefolie
- Allt tillbehör
•DEVI förlänger garantin till 20 år på följande produkter:
- DEVIflex ™ (DTIP) / DTCE / DTIK / DTIV/ DEVImat ™ (DTIF) /DTIR / DTCE / DTIK
- Relaterat tillbehör levereras med vår 2-års garanti
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Om ett fel mot förmodan skulle uppstå i en Deviflex™ eller Devimat™ produkt och det kan härledas till ett fabrikationsfel eller något annat som vi kan stå till svars för återställer vi värmeanläggningen helt utan kostnad för kunden vilket inkluderar övriga arbeten och material för återställande av golvet
Det fetade är just en sådan formulering som gör att de ofta kan komma undan ifall de vill. Oberoende vad det gäller så är det ofta väldigt svårt att bevisa vad som gjorde att det slutade fungera och exakt vad det berodde på.

Problemet är att ifall firman verkligen vill slippa betala så kan den ofta komma undan. Sen finns det garanterat firmor som sköter det på ett bra sätt, men det blir ju lite lotteri över det hela och knappast en garanti.

Jämför med mobilsäljare där folk tror att de har en garanti som är värt något, men när det kommer till kritan så kan firman säga att det var fukt som var orsaken (= garantin gäller ej) även ifall det handlar om en telefon som råkat ut för något helt annat.
 
Det förekommer att fol faktiskt får ut på garantin. Finns några trådar här där det nämns.

Det jag antar att Devi och andra tillverkare vill komma ifrån. Är att om ex. en sättning gör att hela golvet spricker, så slutar troligen även slingan att fungera. Men det är ju då inte deras fel. Hade garantin varit villkorslös så had de fått åtgärda hela badrummet vid en sådan skada.
 
Självklart finns det folk som får på garantin. Ett seriöst bolag sköter det säkert snyggt. Problemet som kund är att garantin inte är en garanti när man mer eller mindre är utlämnad till företagets goda vilja ifall man får något eller ej. Ett företag som av någon anledning inte vill ersätta enligt garantin har ofta alla möjligheter att slippa göra det. Särskilt om det börjar talas om 20 års garanti och liknande tycker jag att det är på gränsen till oseriöst då det knappast finns en garanti att företaget som ger garantin ens existerar om 20 år.
 
Håller man sig till dom stora fabrikaten så är det knappast nått problem med varken garantier eller med att företagen ska upphöra. Dom fabrikat som är marknadsledande DEVI och Thorin & Thorin har existerat under mycket lång tid och dom har, i dom få fall jag har insyn i, alltid gjort det dom utlovat utan problem. Hur det är med dom nyare "uppstickarna" kan jag inte säga för jag har aldrig haft nått med dom fabrikaten att göra. Det beror i första hand på att jag är rätt övertygad om att är nått billigare så är det billigare på alla sätt och vis.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
O
Dessutom så är det väl som med allting, de stora företagen har för mycket att förlora på att bråka om varje garanti fall ... Skulle de bråka för mycket så skulle de stora elfirmorna sluta sälja deras produkter, det kostar ännu mer än vad det skulle kosta att åtgärda ett golv.
Sedan så brukar garantier normalt sett bara gälla fabrikationsfel. Så långt inget nytt....
Kraven som ställs på installatören är ganska stora. Detta för att utesluta fel på värmeslingan innan montering eller direkt efter....

Jag känner mig inte så orolig för att deras garantier inte ska gälla... Jag skulle tycka det vore intressant å höra om de fall där man inte lyckats få det på garantin....
 
Tänk på att den "långa" garantin gäller själva produkten under förutsättningen att produkten installerats rätt och efter gällande vilkor, Tillverkaren står inte för kostnaden för att byta ut den trasiga värmekabeln. Dvs du får en ny värmekabel men får stå för bytet och kringkostnader själv.

Kul att få en ny värmekabel, men man behöver själv stå för bytet i tex ett badrum.

Ej 100% säker på vad som gäller de första två åren?

finns en hel del att läsa här
http://www.villaagarna.se/Global/Do...ntverkare/Konsumenttjänstlagen 2013-02-15.pdf
 
Redigerat:
HSP skrev:
Tänk på att den "långa" garantin gäller själva produkten under förutsättningen att produkten installerats rätt och efter gällande vilkor, Tillverkaren står inte för kostnaden för att byta ut den trasiga värmekabeln. Dvs du får en ny värmekabel men får stå för bytet och kringkostnader själv.
Oj, då var det till och med värre än jag trodde. Tog för givet att de stod för kostnaderna att byta deras garanterade produkt. Att lova 20 års garanti med stora bokstäver och bara ersätta en ofta väldigt liten del jämfört med kostnaden att t.ex. ta upp och återställa ett badrumsgolv är inte värt särskilt mycket. Bedrägligt beteende för att lura kunden kallar jag det.

Skulle de säga, "Vi ger 20 års garanti, men du får räkna med att stå för ca. 90% av kostnaderna ändå.", hade det varit lite ärligare.
 
Läs vad som står i #16
DEVI och Thorin &Thorin har liknade garanti och dom betalar ALLT om det är rätt "person" som lagt och driftsatt värmekabeln.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Nej, som sagt det normala med garantin för värmekablar är att de ersätter alla kostnader som uppstår, under förutsättning att den har installerats korrekt av en godkänd installatör (=behörig elektriker) . Då ingår det även att installatören skall ha protokollfört mätvärden från installationen. Det vet jag att det fuskas en hel del med, eftersom det skall kontrollmätas vid typ 3 tillfällen under tiden rummet byggs.
 
Ja där ser man.

""Om ett fel mot förmodan skulle uppstå i en Deviflex™ eller Devimat™ produkt och det kan härledas till ett fabrikationsfel eller något annat som vi kan stå till svars för återställer vi värmeanläggningen helt utan kostnad för kunden vilket inkluderar övriga arbeten och material för återställande av golvet "

Allt av golvet?. hur går det då med "skarvningen" av fuktskyddet mot väggarna i tex ett badrum.
Undrar om de gör åldersavdrag? låt säga badrummet är 9år, befintligt fuktskydd har utgått ur sortimentet.

Det verkar vara en bra garanti iaf.
Sedan gäller de att garantin verkligen fungerar när skadan sker.
Att garantibeviset finns mm. och att de kommer fram till att det är ett fabrikationsfel.
Det måste även klargöras vem ska demontera den felaktiga "delen", vem som står för demonterings kostnaden om det inte är ett tillverkningsfel. demonteringen kanske blir extra dyr för "delen" ska tas upp hel för att kunna undersökas.

En sak är säker Devi & Thorin & Thorin gör bra grejer.

Normal fallet med garanti så gäller det normalt endast produkten i sig,

Tänk hur skulle det vara annars,
Tex. du tillverkar förvaringsbehållare, om visar sej läcka efter ett tag. är du då ansvarig för det som dina kunder häller i behållaren?
en del kanske har vatten i behållaren, ok.
Om någon hällt i guldkorn i sin behållare ska du ersätta guldet som läckt ut.

Eller en fabrik tillverkar en mobiltelefon som går sönder, kunden som köpt telefonen får ett exemplar som råkar gå sönder och missar sin livs bästa affär för att han inte kunnar ringa. är tillverkaren ersättningsskyldig till detta

Det är ett dilemma med garantier, gränsena måste dock vara tydliga för båda parter.


Men det är som med allt annat:
verkar det vara för bra för att vara sant, då är det troligtvis det också
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.