Vi har en utomhusdusch vid vårt sommarställe som är en träkonstruktion som får vatten direkt från vattenslangen. Varma dagar leder vi vattnet genom solfångare vi köpte på Biltema för ett par år sedan. Vi har också ett par svartmålade tunnor för att magasinera det varma vattnet och värma det när det är soligt. Detta funkar bra när det är varmt och soligt men svenska somrar är ju precis det – svenska. Det är ofta mulet och då duschar man kallt.

Vi har därför funderat på ett sätt att värma vattnet. Vi har kikat på en kamin för att värma upp pooler, koppla in en pump (12 V) för att cirkulera det magasinerade vattnet genom den:
https://pool-fritid.se/badtunna-pool/uppvärmning/poolvarmare/poolvärmare-24-kw

Någon annan som gjort liknande lösningar? Hur gjorde ni?
 
Känns det inte som en dyr och krånglig lösning? Kan ju lika gärna köpa en liten varmvattenberedare och ansluta den till duschen.
 
Finns väl genomströmningsvärmare att köpa. Värmer endast det vatten som man använder men förbrukar ganska mycket el.
 
Dave13 skrev:
Känns det inte som en dyr och krånglig lösning? Kan ju lika gärna köpa en liten varmvattenberedare och ansluta den till duschen.
Ja, det är ett alternativ. Känner du till en sådan som går att ha utomhus? Blir meckigt om den behöver byggas in ett ett isolerat utrymme.
 
Henri skrev:
Finns väl genomströmningsvärmare att köpa. Värmer endast det vatten som man använder men förbrukar ganska mycket el.
Jag har undersökt det. Har du tips på en genomströmningsvärmare som fungerar utomhus? Jag har letat utan att hitta. Vi har tillgång till 230V.
 
solipsist
Placering utomhus av genomströmningsvärmare är förmodligen förenat med problem vid minusgrader.
Kanske montera ner den under vintern?
 
Ja, vi kan montera ned den på hösten. Elförsörjning går att lösa. Grejen är bara den att alla jag hittat varit gjorda för inomhusbruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.