image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi vill bygga nytt hus i stil med husen ovan möjligtvis aningen enklare dock.

Vi vill alltså bygga ett tvåplans trähus på ca 180 kvm. På gjuten platta.
Vi planerar att antingen köpa ritningar av arkitekt eller med hjälp av en få fram en ny ritning.
Vi kommer köpa i princip all material, pvc fönster mm i Polen.

Nu vet ni lite var vi står så nu till mina funderingar;
Vad tar en (möjligtvis två) hantverkare för att bygga ett hus av denna typ?
Hur lång tid får man räkna med att det tar tills det är klart?
Var hittar man en sådan bygg gubbe, finns dom?
Tänker oss att gubben bor på tomten i en husvagn o arbetar heltid tills allt är klart.
Måste ju finnas bygg gubbar med tillräcklig kunskap för att bygga ett hus o själv tjäna mycket pengar på ett bygge tycker man?

Vi kommer anlita en jurist för kontrakt och överenskommelser med bygg gubben.

Som ni möjligen märkt så har jag/ vi en bit ifrån full koll på det hela och vi kan ju inte hoppa på ett husbygge innan vi har lite skinn på näsan.
Så svara gärna på mina frågor, skriv om erfarenheter, färdiga eller pågående husbygge (ej nyckelfärdiga dock), ha synpunkten och ge mig tips och råd!
Lovar en detaljerad uppföljning vid bygget när/ om det nu blir av 😊
 
Ps. Vi vill endast ha själva huset uppbyggt, bara ett träfärgat skal liksom. sätta in golv, kök, badrum, kakla, måla kan vi göra själva. 😊
 
Hör med dom lokala byggfirmorna om det är någon som är intresserad, glöm inte att ta in många referenser!
Kolla även med några olika arkitekter om både priser och lösningar.
Budget?
Projektledare?
 
Enk Projektet skrev:
Hör med dom lokala byggfirmorna om det är någon som är intresserad, glöm inte att ta in många referenser!
Kolla även med några olika arkitekter om både priser och lösningar.
Budget?
Projektledare?
Projektledare?
Budgeten vår ligger på upp till 1,5 miljoner. För arbetet.
Är det helt omöjligt att få ett avtal på när bygget är klart o vad som ingår? Känns som många hantverkare är lite luriga.
 
Anlita advokat för avtalet skall ni bekosta. Men inte material och byggexpertis. Känns som du har fel focus från början.
Om jag skulle vilja bygga liknande hus skulle jag. Ta reda på allt om den epoken. Anlita arkitekt som gillar sekelskifte. Lägga pengar på riktiga fönster och material. Enligt mig så är det riktigt fult med gammal stil med fel materal. Allt ser bara plastigt ut och oäkta.

Budgeten förefaller också vara fel för den typ av byggnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.