Fel ämne men bara vill hör lite åsikter från ni som har garage och skruvar mycket i mina funderingar i garagebygget.
Såg att det fanns nån låglyft/billyft mobil låg lyft eller vad den heter? sån som lyfter bilen bara på en sidan? nån som har erfarenhet av sån? funkar nåt bra? nackdelar/fördelar t.ex om man jämför med alla dessa sax och pelarlyftar??
 
Beror lite på vad du ska skruva med...har själv en stor 2-pelarlyft som är kanon men skulle gärna ha en 4-pelare och en sax lyft också...finns tyvärr inte plats att ha allt... ;)
 
brukar vara så med platsen .
först och främst vill jag helst inte skruva fast nånting i golvet utan ska kunna få bort grejerna från ytan, antingen har man en saxlyft som ligger på golvet men är typ inte är i vägen.
Men jag tänkte hur framkomligheten under bilen är, om man behöver laga saker där under t.ex?
Många saxlyftar tar väl en del ytan av under bilen när man lyfter?
FÖr en sån där låglyft har väl fördelen också att går väl att lyfta skoter, mc och andra tunga saker som jag fattat det?
 
Absolut men ska man skruva mycket mitt under bilen är det 2-pelare som gäller...det funkar med låglyft också men det är alltid något i vägen... ;)
Är det bara vid enstaka tillfällen så löser man det från fall till fall..
 
Kan väl lägga till att jag är ingen stor skruvar av mig, så garaget kanske blir mkt typ 80-85% förvaring och 15-20% skruva kanske, mest och service och om saker går sönder på bil, skoter och allt man äger. =) där av vill helst inte ha stolpar och saker som förstör ytan. =)
 
Utifrån det du beskriver skulle jag välja en saxlyft, antingen låglyft eller helst en fullhöjdare om takhöjden finns. Man löser det mesta under bilen men ska man byta bromsrör eller bränslefilter får man planera för det när man lyfter upp bilen, ställer den åt hö eller vä beroende på vad man ska göra.

Men man löser 95% av jobben på en saxlyft skulle jag vilja påstå, Den e lätt att montera och tar minimalt med plats, Om man kan leva med att man måste "köra över" den varje gång man parkerar. Med lite klurighet är det inga problem att göra så att man på ett enkelt sätt kan lyfta skoter o atv osv med den också.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Ok, så de mest går att lösa, eller så kanske man kan an både och, om man hittar ett liten hörnplats. =)
 
Om du har lågt till tak, tycker jag absolut att en saxlift är att föredra. Den försvinner ner i golvet när den inte används och klarar det mesta.
 
  • 016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Nja, takhöjden vet jag inte än. =) ligger bara en platta på 12x7m under snön än så länge.
har ett förslag på saxtakstolar, och som jag fattat så t.ex om jag sätter yttervägg på 2.5m så blir höjden mitt i garaget 4.064m. Sen blir det väl lite minus eftersom bilens bredd är väl typ två meter, och då är väl höjden lite lägre då än mitt i.
men som sagt, är ingen stor skruvar.
Därför jag funderar, vilken höjd jag ska välja på ytterväggen, vill ha så låg byggnad som möjligt plus behöver jag nån fullhöjd när jag inte är nån mekaniker?
Och kan jag sätta den på typ 2.5-2.6m då behövs bara t.ex en gipsskiva som säga och blir inte så mkt spill.
ska nog mura ett varv leca först kanske.
 
Du behöver 3,3 m höjd för att kunna lyfta en bil och kunna gå rak under den. Då är bilen lyft 1,65 m.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Ja, då borde jag kunna sätta ytterväggar på 2.5m t.ex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.