Hej
Till hösten är det dags för vår 2-års besiktning, vad jag har hört ska byggaren vara med på den. Vi köpte totalentreprenad och nu har det bolaget gått i konkurs, eller rättare sagt inlett konkursförfarande. För mig är det samma sak då bolaget inte har några egentliga tillgångar utan mest en massa skulder.

Vad händer med de fel som kommer upp på besiktningen?
Kan vi kräva att byggherren åtgärder dem eller får vi lösa det själva och då även stå för kostnaderna med detta?
Hur vet man om säljaren har någon typ av försäkring som täcker detta och gäller den även om bolaget kursat?

Fel finns det gott om, inga allvarliga vad jag vet men ändå fel som vi tycker att byggherren ska stå för. Det som jag vet är sprickor lite varstans, bl.a. i taket i köket. Just den i köket sa byggherren att vi skulle ta på 2-års besiktningen när jag påpekade det för honom, sprickan fanns inte vid slutbesiktningen utan dök upp ungefär 1-2 månader senare.
En del småsaker från slutbesiktningen är inte heller åtgärdade, typ dämpare på skåpdörrar.
Tomten och förrådet är inte besiktad alls för det ingick inte i slutbesiktningen sa de. Tomten är sankmark enligt en trädfällare vi haft inne för att ta ner 2 stora träd på tomten.

Kan man få med i 2-års besiktningen att tomten ska åtgärdas?
I kontraktet står det att det ingår en finplanerad tomt, jag tycker inte att tomten är finplanerad när den är blöt, lerig och gyttjig p.g.a. dålig/obefintlig dränering...

Jag har läst en del här och flera tycker att man ska använda samma besiktningsman som vid slutbesiktningen, vi funderar dock på att ta någon annan då besiktningsmannen verkade vara bästa kompis med byggherren (de verkar även känna varandra privat).


Hoppas någon har bra svar på mina frågor...
 
Om jag förstår det rätt så kommer dina krav ställas mot bolaget som ett krav i konkursen, tillsammans med alla andra krav. Förmodligen kommer banker och skattemyndigheter att ta alla tillgångar som finns tillgängligt. Alla andra står med långnäsa.

Börja förbered dig på att ta hand om åtgärderna/kostnaderna själv.

Själv utsatt för samma sak efter bygget av vårt första hus. Surt men sant. Dessutom gav Garbo ingenting!
 
Finns det en byggfelsförsäring?
Om ja då kan det vara en god ide att göra besiktningen, om bolaget är under konkurs då skall konkursförvaltaren kallas till besiktningen då hen är tillfällig huvudman i företaget.

ang tomten, givetvis ingår den i husköpet men det kan vara svårt att driva den frågan, jag har dock ingen erfarenhet av krav på gräsmattan. komplementsbyggander ingår.

Tyvärr så är det väldigt svårt att få ut någon ersättning för skador under garantitiden när företaget har KK:at.
 
Mikael Broberg skrev:
Jag har läst en del här och flera tycker att man ska använda samma besiktningsman som vid slutbesiktningen, vi funderar dock på att ta någon annan då besiktningsmannen verkade vara bästa kompis med byggherren (de verkar även känna varandra privat).
Att du ens frågar detta. Självklart vill man inte ha en besiktningsman som verkar vara kompis med byggherren.

Ifall du märkte detta vid besiktningen så borde du sagt stopp och tagit en annan besiktningsman. Skrämmande att byggherren och besiktningsmannen öppet visar att de är kompisar. Ifall de hade lite hjärna så skulle de göra allt för att dölja detta faktum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.