Tänkte det var dags för en tråd där vi kan tipsa varandra om lite av varje, finurliga lösningar, kluriga idéer, alternativa användningsområden för vardagsprylar, verktyg och annat.

Nog har vi alla hittat på olika saker för att lösa diverse problem, här är tråden att berätta så att fler kan dra nytta av det du hittat på :)
 
För att hitta små metalldelar som ligger utspridda över gräsmattan när killarna totaldemolerat sina radiostyrda bilar, vilket händer ungefär varje gång, kom jag på att knycka sambons knivlist från köket och dra över gräsmattan. För första gången hittade jag delarna som lossnat, och det på mindre än 1 minut, bara att dra listen över gräsmattan och när det säger "klick" har man fått napp. Funkar också finfint på garagegolvet för att hitta små metalldelar, kan jag konstatera. Knivlisten är nu ett av standardverktygen i garaget :) Här en bild på en liten bricka som försvann bland sågspånet.

DSC_0359.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lime113 och 2 till
  • Laddar…
Hos Ikea hittade jag den här rullvagnen, Råskog, som de tycker att man ska ha i badrummet, men som jag har som verkstadsvagn i garaget för de prylar jag behöver just där och då. Helt klart robust nog för verkstadssammanhang, helt i plåt och med hjul på. Har blivit en riktig kompis i verkstan :)

DSC_0356.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Plocka isär julas dävertpump och använd det (i bilden) vertikala hårda röret tillsammans med den röda täckbrickan för att få till en förminskning till grovdammsugaren. Passar perfekt på min Kärcher och är helt oumbärlig om man behöver dammsuga ur hål man borrat eller andra trånga utrymmen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
Jag gör ett nytt försök att sparka igång denna tråden med detta tips om en förvaringslösning som jag letat efter ett bra tag och som helt plötsligt bara stod där på hyllan hos Hornbach. 296:- för kittet på bilden, som hittat. Jag länsade hornbach Göteborg på alla utom en.☺


20160306_202758.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Når jeg taler om værkstedvogne, vil jeg også gerne tip! Fundet sædvanlige mistænkte (jeg var selvfølgelig på udkig efter havemøbler) en hel masse, workshops for ingen penge overhovedet på denne side: https://www.tectake.se/hemmafixare-traedgard/verkstad-verktyg/verkstadsvagnar . Helt skeptisk, da jeg sendte ordren, men så glad jeg er! Langsomt og hurtigt og hjulene ruller godt. Kan virkelig anbefale disse trollebiler fra Tectake. De har også værktøjslinjer på hjul, jeg er også god til at prøve en af dem også.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.