Hej.


Ville bara uppdatera efter att ha pratat med mitt försäkringsbolag. Och det är som vi kom fram till i tråden tidigare. Reparation av min bil täcks av vagnskadegarantin på försäkringen. Självrisken är 9000kr och skall lämnas in till Din Bil/Volkswagen för offert på skadan åt försäkringsbolaget.
Och angående skadan på miljöhuset går detta på min trafikförsäkring till en självrisk på 2000kr samt sänkning av två bonusklasser.

Det "roliga" är att föreningen hade inte behövt lyfta ett finger om dom låtit mig åtgärda skadorna på byggnadens själv. Men istället faller allt i deras knä; dom skall begära in offerter från hantverkare samt ordna fotodokumentation av skadan. Sedan kontakta min handläggare på försäkringsbolaget som kommer att begära in dessa dokument av föreningen.

Bifogar även några bilder på skadan på huset och på min bil för intresserade:
IMG_1825.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1821.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2015-02-19 08.33.27.2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
9000kr i självrisk var dyrt. Kanske läge att kolla upp ny försäkring när denna löper ut.
 
Skrämmande självrisk. Med sådan självrisk är det nog bäst att bara nöja sig med trafikförsäkringen.

Angående BRF så låter det snarare som att du har kontakt med någon myndighet. Kan tänka mig att grannsämjan inte kan vara på topp med en sådan osmidig paragrafryttare i närheten.
 
Självriskens storlek bestämmer man ju själv när man löser sin försäkring oavsett bolag.
Låg självrisk, högre premie och hög självrisk, lägre premie.
 
Eftersom jag inte låts laga skadan själv, är den saken avklarad. Det får gå på trafikförsäkrinen.

Men angående vagnskadeförsäkringen känner jag mig kluven.
Blev själv förvånad när han nämnde 9000kr i självrisk. När jag var ute efter försäkring till min nya bil, kontaktade jag insplanet för att få en billig försäkring som matchade mina krav, valet föll på Solid AB som nu längre inte tillhandahåller bilförsäkringar och har skjutit över den verksamheten till Gjensidige. Möjligt att något val av självrisk gjorts i denna process. I vilket fal är "skadan" redan skedd.

Frågan är om jag lyckas laga bilen billigare än 9000kr på egen hand. Skruva kan jag göra själv, men lackering får jag överlåta till en billackerare.
Men reservdelar drar iväg en del så fort dom är märkta med VAG har jag märkt.
Antingen om nederdelen/spoilern går att köpa löst räcker det med omlackering av överdelen av kofångaren och en ny baklykta.
Och om nederdelen/spoilern inte går att köpa löst måste en komplett kofångare köpas och lackeras samt en ny baklykta.

Ursäkta pladdret, men hoppas här är någon insatt som kan hjälpa mig i mitt beslut ang. vagnskadan.
 
oceanis skrev:
Självriskens storlek bestämmer man ju själv när man löser sin försäkring oavsett bolag.
Låg självrisk, högre premie och hög självrisk, lägre premie.
Det är möjligt att det går, men jag tror att väldigt många köper ett försäkringspaket rakt av. Ska man lusläsa alla försäkringsvillkor och börja ändra så krävs det nog ett visst intresse för saken som åtminstone jag saknar. Kollade just på villkoren för min husförsäkring (en liten bok) och jag ska villigt erkänna att jag inte orkat sätta mig in i alla villkor som finns. Tror att mitt beteende är ganska vanligt.

Jag har bara trafikförsäkring idag, men förr har jag haft mer försäkrat och jag har då aldrig presenterats med några olika val av självrisk utan bara frågat olika bolag vad en helförsäkring för min bil kostat.

Har dock tröttnat på försäkringsbolag och undviker dem så gott det går. Hade inte banken krävt att huset var försäkrat hade jag fimpat husförsäkringen för länge sedan. Händer det något så får man antagligen knappt något p.g.a. alla åldersavdrag och liknande. Jag har lite svårt att se att mitt 'urgamla' fina trägolv skulle vara mindre värt än ett modernt plastgolv. Men enligt försäkringsbolag vore det en standardhöjning att lägga på ett plastgolv.
 
Fast nu är ni något orättvisa att klaga på självrisken när Malux själv säger att det är vagnskadegarantin som ersätter skadan.

Vagnskadegarantin är en stor gruppupphandling gjord av biltillverkare som säljer in den delen som service i nybilsförsäljningen. Då har fokus inte alltid varit på bästa service för kunden utan ett förmånligt gruppavtal.

I detta fall så har TS alltså en halvförsäkring med en vagnskadegaranti.

Gällande skadan så är jag tveksam till att du lyckas åtgärda för mkt mindre än 9000kr särskilt inte om du lägger till att du lär kunna ta antingen en lånebil eller kontantersättning på 100kr/dag under reparationstiden.

Om du hittar en kofångare begagnat, får billig lackering, letar baklykta på nätet och gör jobbet själv kan du tjäna lite men frågan är om det tillräckligt. Du får väl räkna lite på vad du får tag i delarna för.
 
Lolle skrev:
I detta fall så har TS alltså en halvförsäkring med en vagnskadegaranti.
Det står i första inlägget att bilen är helförsäkrad. Volkswagen har 3 års vagnskadegaranti om jag inte minns fel och bilen är från 2010.

Troligtvis menar TS vagnskadeförsäkring och inte garanti.
 
lbgu skrev:
Skrämmande självrisk. Med sådan självrisk är det nog bäst att bara nöja sig med trafikförsäkringen.
Hur resonerar du nu?

Ett litet räkneexempel:
Passat 2010, 160.000:-

Kan jag hosta upp 160' om jag skulle kvadda bilen? Nej, alltså bör den helförsäkras.

Vilken självrisk ska jag välja?
3000 kr = 9916 kr/år i premie
9000 kr = 7942 kr/år

2000 kr per år kostar det att ha 6000 kr lägre självrisk. Utnyttjar man helförsäkringen oftare än en gång vart tredje år ska man alltså välja den billigare självrisken (förutsatt att man kan hosta upp 9000 kr på ett bräde alltså, men det borde alla villaägare klara av).

Jag vet inte hur ofta du krockar, men jag har haft körkort i snart 20 år och bara utnyttjat försäkringen en gång (och då var det för att någon hade hoppat på taket när bilen stod parkerad). Jag har alltid haft svindyr självrisk. På hemförsäkringen hade vi 15.000 kr ett tag vill jag minnas.
 
Kolla på http://www.partscats.info/ hur kofångaren är uppbyggd. Sedan kan ett alternativ vara bildelsbasen och du kanske tom kan hitta en kofångare i rätt färg. Lackering tror jag kan kosta ca 3500:- och uppåt..
 
Lolle skrev:
Fast nu är ni något orättvisa att klaga på självrisken när Malux själv säger att det är vagnskadegarantin som ersätter skadan.

Vagnskadegarantin är en stor gruppupphandling gjord av biltillverkare som säljer in den delen som service i nybilsförsäljningen. Då har fokus inte alltid varit på bästa service för kunden utan ett förmånligt gruppavtal.

I detta fall så har TS alltså en halvförsäkring med en vagnskadegaranti.

Gällande skadan så är jag tveksam till att du lyckas åtgärda för mkt mindre än 9000kr särskilt inte om du lägger till att du lär kunna ta antingen en lånebil eller kontantersättning på 100kr/dag under reparationstiden.

Om du hittar en kofångare begagnat, får billig lackering, letar baklykta på nätet och gör jobbet själv kan du tjäna lite men frågan är om det tillräckligt. Du får väl räkna lite på vad du får tag i delarna för.
Ursäkta förvirringen angående begreppen. Detta är första gången jag nyttjar en försäkring, så det är inte lätt att reda ut alla olika begrepp.

Precis som perkaby skriver så varar bilen tidigare halvförsäkrad med Volkswagens vagnskadegaranti som löpte ut 2013. Därefter helförsäkrade jag bilen. Så denna skada går då på helförsäkringens vagnskadeförsäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.