Det är bara att hoppas att du inte har någon grinig granne som klagar på röklukt.
Flera kommuner har i dag krav på att nya pannor skall vara miljögodkända. Jag tror inte att den uppfyller de utsläppskrav som finns i Boverkets byggregler.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Det är bara att hoppas att du inte har någon grinig granne som klagar på röklukt.
Flera kommuner har i dag krav på att nya pannor skall vara miljögodkända. Jag tror inte att den uppfyller de utsläppskrav som finns i Boverkets byggregler.
Jag har inga griniga grannar och bara glada grannar.

Andreas_Hansson skrev:
Jag tror inte att den uppfyller de utsläppskrav som finns i Boverkets byggregler.
Det vet jag att den gör inspektören har ju godkänt den.
 
Men om det är så att någon av min glad och trevlig grannar ofta kommer att drabbas av rök från min panna, så kommer jag att låta montera dit en rökgas fläkt på toppen av skorstenen.
 
Hur skulle en fläkt kunna göra att pannan ryker mindre ?
 
Jag tänkte den typ av fläkt som blåser upp röken högt upp i luften så att ingen störs av den. Men än så länge verkar det som att röken blåser åt rätt håll, och den enda som störs av det, är en som inte får sälja en panna till mig så länge hen lever ;)
 
Redigerat:
Krilleman
Har du fogskummat hela tanken? :x
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tänkte den typ av fläkt som blåser upp röken högt upp i luften så att ingen störs av den. Men än så länge verkar det som att röken blåser åt rätt håll, och den enda som störs av det, är en som inte får sälja en panna till mig så länge hen lever ;)
Det är ju inte riktigt av den anledningen moderna pannor har fläkt men det kanske hjälper ?
 
smurfen72 skrev:
Det är ju inte riktigt av den anledningen moderna pannor har fläkt men det kanske hjälper ?
Moderna pannor ställer så stora krav på skorstenen att det ibland är nödvändigt med en fläkt, och om röken från min VIADRUS får för sig att börja blås in på grannens veranda, så tror att jag att det är en vettig lösning. Men det gör den som sagt inte.
 
Ibland nödvändigt med fläkt ? Har inte alla moderna ved pannor fläkt.
 
smurfen72 skrev:
Ibland nödvändigt med fläkt ? Har inte alla moderna ved pannor fläkt.
Jag menade fläkt på toppen av skorstenen.


Lite rökbilder

DSCI0381.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCI0385.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCI0388.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första bilden är precis efter tändning och den andra är när det brunnit en stund.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
Moderna pannor ställer så stora krav på skorstenen att det ibland är nödvändigt med en fläkt,.
Men det kan kanske ibland vara nödvändigt ibland även om man nyinstallerar en omodern panna eller en annan form av omodern eldstad, förutsatt att man har en, för eldstaden, otillräcklig skorsten?
 
Redigerat:
Jag vet i alla fall ingen som behövt fläkt på skorsten förutom den som sitter i vedpannan.
 
Helt ok rökgastemp och rök ju, varför har du ett spirorör på toppen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.