Thomas_Blekinge:
Har kollat mätaren vid ungefär samma tid (runt 19.00) varje dag.

Och vad/hur menar du med att koppla bort vv?
Kopplar jag bort elkassetten elektriskt, blir ju elförbrukningen 0 eftersom jag mäter med en separat elmätare.
Eller menar du att inte använda varmvatten under ett dygn? Blir jäkligt kall dusch i så fall...
 
Har du kollat säkerhetsventilen så den inte står och läcker?

Håller med om att 600 kWh i månaden bara för varmvatten låter väldigt mycket. Vi har också el-VVB och under sommarmånanderna när det inte är någon värme på kommer vi ner till runt 300-350 kWh totalt. Då inkluderas belysning, separat frys och kyl, diskmaskin, och allt annat för två personer.
 
Dags för en lite uppdatering.
Ny varmvattenberedare installerad och inkopplad. Måste ha gjort någonting fel, för det läcker inte någonstans....

Gamla pannan/elkassetten är fortfarande inkopplad och håller värmen, men utgående rör är numera pluggat. Tänkte se hur mycket värme den "läcker" innan jag sätter plasman i den....
Kvällens notering på elmätaren var 382.8 kWh på 17 dagar, eller 22,51 kWh /dygn. :thumbdown:
 
Och så har vi nog svaret...
Jag lät den nya beredaren värma upp sig till lagom driftstemperatur, och sedan nollade jag mätaren.
Nya beredaren har på 4 dagar tagit 11,9 kWh, eller 3 kWh per dygn. Helt OK...

Gamla pannan har under samma tid tagit runt 17 kWh per dygn och allt detta har ju varit "läckvärme"... :x
Klippte elen till den igår, så nu får vi se om det blir kallare i rummet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.