Nyfniken skrev:
Hur menar du? Utnyttjar man trafikförsäkringen så åker man ner i bonusklasser. Det är i alla fall vad mitt försäkringsbolag sa. Med lägre bonusklass får man dyrare försäkring.
Det är riktigt att det är "huvudregeln". Om man nyttjar Trafikmomentet ryker bonusen något steg. MEN, det är fbolaget som ska tillämpa reglerna i verkligheten. I det är fallet har inte TS varit vållande till en trafikolycka, brutit mot några trafikregler eller skadat någon person och skadan på byggnaden är liten. Fbolaget kan ha en intern policy att i sådana fall bortse från bonusstraffet. Det hade vi på det bolag jag jobbade på då jag reglerade bilskador.
 
Man betalar endast en självrisk, den högsta, oavsett hur många försäkringsmoment som berörs.

Använder TS sin försäkring så förlorar han bonus. Det handlar oftast om några hundralappar på årspremien, dock inte förrän nästa årsförnyelse. Skulle då premien kännas fel så går det bra att byta bolag, försäkringsbolagen har interna bonus/malus-system.
 
Fairlane
Bonusen är en intressant fråga hur den påverkas. När jag kollar över min bilförsäkring varje år så frågar de om hur många skadefria år jag har där högsta alternativet är 20+. Jag väljer det alternativet då jag har 24 skadefria år och 1 år där jag orsakade en skada för 7-8 år sen. Hur kan jag få en lägre bonus då?
 
Fairlane skrev:
Bonusen är en intressant fråga hur den påverkas. När jag kollar över min bilförsäkring varje år så frågar de om hur många skadefria år jag har där högsta alternativet är 20+. Jag väljer det alternativet då jag har 24 skadefria år och 1 år där jag orsakade en skada för 7-8 år sen. Hur kan jag få en lägre bonus då?
Givetvis är man ute efter hur många skadefria år du har i följd :)

I ditt fall så har du 7-8 skadefria år.

Men bonussystemen har till stor del spelat ut sin roll, förutom när det gäller mycket skadedrabbade kunder. Då brukar systemet slå bakut. Men då är det bara att byta till nästa försäkringsbolag.
 
Fairlane
HenrikP skrev:
Givetvis är man ute efter hur många skadefria år du har i följd :)

I ditt fall så har du 7-8 skadefria år.
Kanske, men de frågar inte efter det, så de får svar på vad de frågar om. :)

Å andra sidan skulle det bli lite märkligt om de bara brydde som om skadefria år i följd . Då ligger man ju på 0 efter en olycka och har samma läge som någon annan som har en olycka om året, trots att man haft 20 olycksfria år innan.

HenrikP skrev:
Men bonussystemen har till stor del spelat ut sin roll, förutom när det gäller mycket skadedrabbade kunder. Då brukar systemet slå bakut. Men då är det bara att byta till nästa försäkringsbolag.
Ja det håller jag med om. Man bör kolla varje år. Ena året kan ett bolag vara dyrt för att nästa ha klart rimligare pris. I mitt fall har jag fått offerter på mellan 5500 och 24000 på ett år. Den sista var inte så intressant...
 
Fairlane skrev:
Kanske, men de frågar inte efter det, så de får svar på vad de frågar om. :)

Å andra sidan skulle det bli lite märkligt om de bara brydde som om skadefria år i följd . Då ligger man ju på 0 efter en olycka och har samma läge som någon annan som har en olycka om året, trots att man haft 20 olycksfria år innan.

Ja det håller jag med om. Man bör kolla varje år. Ena året kan ett bolag vara dyrt för att nästa ha klart rimligare pris. I mitt fall har jag fått offerter på mellan 5500 och 24000 på ett år. Den sista var inte så intressant...
Om man en gång kommit över 12-13 skadefria år i rad åker man inte ner på noll efter en skada utan bara ner till 7-8 skadefria år, men om man får en andra skada på kort tid då åker men ner till noll. Minns inte exakt tidsgränserna, men ungefär så.
 
Fairlane
Vanbeasten skrev:
Om man en gång kommit över 12-13 skadefria år i rad åker man inte ner på noll efter en skada utan bara ner till 7-8 skadefria år, men om man får en andra skada på kort tid då åker men ner till noll. Minns inte exakt tidsgränserna, men ungefär så.
Fast det kan ju bara fungera om jag håller mig till samma bolag hela tiden.
När jag ber om offert så frågar de efter antal skadefria år. Om jag då har 20 år och sen krockar nu, så har jag två val. Antingen svarar jag 0 år eller också svarar jag 20 år. Om jag svarar 0 år så får jag väl inte bonus för 7-8 år? Således svarar jag 20 år, vilket är det korrekta svaret på frågan de ställer.
Jag har inte fått någon höjning av min premie iallafall.
 
Fairlane skrev:
Fast det kan ju bara fungera om jag håller mig till samma bolag hela tiden.
När jag ber om offert så frågar de efter antal skadefria år. Om jag då har 20 år och sen krockar nu, så har jag två val. Antingen svarar jag 0 år eller också svarar jag 20 år. Om jag svarar 0 år så får jag väl inte bonus för 7-8 år? Således svarar jag 20 år, vilket är det korrekta svaret på frågan de ställer.
Jag har inte fått någon höjning av min premie iallafall.
Det finns en punkt i villkoren som handlar om oriktiga uppgifter. Du får svara vad du vill på deras frågor och försäkringen tecknas med utgångspunkt från det, men om det någon gång skulle komma fram att du uppgett oriktiga uppgifter kan det bli jobbigt. Har man, som du, varit vållande en gång för ett antal år sedan, må det vara hänt. Det man vill komma åt är dom som orsakar flera olyckor och som faktiskt är farliga i trafiken eller helt enkelt ägnar sig åt försäkringsbedrägeri.
 
Fairlane
Vanbeasten skrev:
Det finns en punkt i villkoren som handlar om oriktiga uppgifter. Du får svara vad du vill på deras frågor och försäkringen tecknas med utgångspunkt från det, men om det någon gång skulle komma fram att du uppgett oriktiga uppgifter kan det bli jobbigt.
Men jag har ju inte lämnat några oriktiga uppgifter. Ställer de frågan "Hur många skadefria år har du?" Så svarar jag 20. Om de menade "Hur många skadefria år har du sedan du senast ansågs vållande till en olycka?" Så får de ställa den frågan.
 
Fairlane skrev:
Men jag har ju inte lämnat några oriktiga uppgifter. Ställer de frågan "Hur många skadefria år har du?" Så svarar jag 20. Om de menade "Hur många skadefria år har du sedan du senast ansågs vållande till en olycka?" Så får de ställa den frågan.
Nu leker du med ord. Jag tror inte du kommer undan med din förklaring då det varit uppenbart för dig vad de frågade om.

Sen är frågan du anser de skulle ställa rätt konstig. Har man aldrig orsakat någon olycka är ju det korrekta svaret 0, det blir ju knappast ett bra svar. Det blir ju samma typ av fråga som "Har du slutat slå din fru?".
 
Fairlane skrev:
Men jag har ju inte lämnat några oriktiga uppgifter. Ställer de frågan "Hur många skadefria år har du?" Så svarar jag 20. Om de menade "Hur många skadefria år har du sedan du senast ansågs vållande till en olycka?" Så får de ställa den frågan.
Det är den senare frågan/definitionen som står i villkoren, så det är det som gäller, trots allt.
 
Redigerat:
Fairlane
lbgu skrev:
Nu leker du med ord. Jag tror inte du kommer undan med din förklaring då det varit uppenbart för dig vad de frågade om.
Men det är inte uppenbart vad de frågar om, eller snarare jag tycker det är uppenbart att jag ska tolka frågan som den är ställd.

Om det är meningen att man ska tolka det som ni anser så blir det ju ingen skillnad på en bilist som har haft en olycka om året de senaste 20 åren och en som varit skadefri i 19 år, men sen fått en olycka senaste året. Det tycker jag verkar vara en orimlig tolkning, alltså är det rimligare att tolka frågan som den faktiskt är ställd. Jag bör rimligen kunna anta att Försäkringsbolaget kan formulera frågan korrekt.

lbgu skrev:
Sen är frågan du anser de skulle ställa rätt konstig. Har man aldrig orsakat någon olycka är ju det korrekta svaret 0, det blir ju knappast ett bra svar. Det blir ju samma typ av fråga som "Har du slutat slå din fru?".
Här håller jag med dig. Min formulering var inte lyckad. Jag orkar inte klurar ut en bra formulering nu.

För att inte avvika mer så anser jag alltså att TS ska ta det med sitt försäkringsbolag och jag tror inte att det måste bli någon premiehöjning.
 
Fairlane
Vanbeasten skrev:
Det är den senare frågan/definitionen som står i villkoren, så det är det som gäller, trots allt.
Intressant. I Folksams villkor står det: "10. Bonus innebär att du får rabatt för skadefria
år på trafikförsäkringspremien, utom på
den del som är fast grundpremie.
Ny försäkring inplaceras i klass 7. Har skada
inträffat det senaste året sker inplacering i
klass 6. Flyttning från klass 7 till 8 kräver att
de 15 senaste åren varit skadefria. För varje
skada som leder till utbetalning från trafikförsäkringen
sänks klassen med ett steg. Sänkning
sker från och med nästa försäkringsår.
Efter varje försäkringsår utan skada flyttas
försäkringen till närmast högre klass.
Du som har minst 15 skadefria år slipper
rabattförlust för första skadan.
Rabatten i trafikförsäkringen sänks inte i
de fall som anges i punkt 9."

Det innebär att om jag haft Folksam så hade min uppgift varit delvis inkorrekt, Samtidigt så sänks inte min bonusklass vid första olyckan, så det är bara delvis fel.

Om TS har Folksams så behöver han således inte förlora bonus om han haft mer än 15 skadefria år innan.
 
Fairlane skrev:
Intressant. I Folksams villkor står det: "10. Bonus innebär att du får rabatt för skadefria
år på trafikförsäkringspremien, utom på
den del som är fast grundpremie.
Ny försäkring inplaceras i klass 7. Har skada
inträffat det senaste året sker inplacering i
klass 6. Flyttning från klass 7 till 8 kräver att
de 15 senaste åren varit skadefria. För varje
skada som leder till utbetalning från trafikförsäkringen
sänks klassen med ett steg. Sänkning
sker från och med nästa försäkringsår.
Efter varje försäkringsår utan skada flyttas
försäkringen till närmast högre klass.
Du som har minst 15 skadefria år slipper
rabattförlust för första skadan.
Rabatten i trafikförsäkringen sänks inte i
de fall som anges i punkt 9."

Det innebär att om jag haft Folksam så hade min uppgift varit delvis inkorrekt, Samtidigt så sänks inte min bonusklass vid första olyckan, så det är bara delvis fel.

Om TS har Folksams så behöver han således inte förlora bonus om han haft mer än 15 skadefria år innan.
Om du läst mina inlägg så är det precis det jag har skrivit; inte helt exakt, men i det stora hela.
 
Fairlane
Vanbeasten skrev:
Om du läst mina inlägg så är det precis det jag har skrivit; inte helt exakt, men i det stora hela.
Ja, jag har läst att du formulerat något åt det hållet och det invänder jag inte emot. Det jag ser som ett problem i sammanhanget är att Försäkringsbolaget inte efterfrågar de uppgifter de verkar vilja ha. Det borde inte vara något problem att efterfråga vad de vill ha, så man undrar lite varför de inte gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.