Aero
Hej

Jag och min sambo har ett gemensamt fritidshus 50%:50%.
Nu ska vi gå skilda vägar och jag tänkte överta lån och fastighet samt lösa ut den andra halvan.
Hur går detta till. Måste man gå till en dyr jurist eller kan vi fixa papper själva.
Vi är överens om allt så det är inga sura miner från ngt håll.

Tacksam för svar!

/H
 
Står fritidshuset på egen fastighet?

Har ni lagfart med vardera 1/2?

Lycka till!  :) :) :)
 
Aero
Ja, vi äger 50% vardera.
Fritidshuset står på friköpt tomt (en fastighet).
Gemensamt lån i dag.

Mera hjälp!
 
Köp en blankett i bokhandeln. Tror den heter Köpebrev.
Fyll i, var noga med att bevittna.

Sen fixar banken resten med att flytta lånen.

 
Hej
Använd INTE "blanketten Köpebrev"!!! Då får du "förmånen" att betala lagfartskatten för halva fastigheten + hanteringsavgift.

Börja med att kolla med banken om du FÅR överta lånen ensam (såvida du inte har pengar att betala ut sambon kontant). När ni en gång lånade pengar på fastigheten så var det med förutsättning att ni var två personer/två inkomster. Ni, du och sambon, kan inte bestämma själv att förutsättningarna/låntagare ska ändras utan detta bestämmer banken dvs en ny kreditprövning görs av dig som ensam låntagare.  :-[ Sorry, men så är det.

Sedan när det är OK - du får överta lånen själv. Gör en enkel bodelning där ni i bodelningen förklarar att ni är överens om att fastigheten xx i fortsättningen ska ägas av dig till 100%. Skicka detta till tingsrätten, inskrivningsmyndigheten och betala liten registeringsavgift (gissningsvis 500 pix). Eller be banken hjälpa till.
 
Hemmakatten
Stopp! Det är INTE så enkelt som att bara ta över lånen.Men det är förstås viktigt att, som KMH skriver, kolla med banken att det är ok.
Eftersom ni är överens och goda vänner så se till att göra det på rätt sätt så att ingen i efterhand känner sig förfördelad.
Fastigheten skall först värderas till marknadspris (av er båda godkänd oberoende värderingsman). Är ni överens kan ni ju ta dit 2-4 olika mäklare och låstsas att ni skall sälja det och på så sätt få ett marknadsvärde.
Från marknadsvärdet skall sedan dras beräknat mäklararvode, eventuell reavinstskatt (eller förlust) samt övriga försäljningsomkostnader.

Ett ex. Huset värderas till 1.000´. Mäklararvode 35´. Övriga försäljningskostnader (ex städning, home staging) 5´. Netto blir då 960´. Huset köptes för 700´. Reavinst 260´(inga reparationer gjorda). Skatten blir 52´.
960-52=908´. Ni skall ha hälften av detta värde vardera, dvs. 454´. Du skall betala din sambo 454´minus de lån du tar över från henne.

Tänk nu på att detta enbart är ett mycket enkelt exempel och att det i ert fall kan vara mer komplicerat (vilket det ofta är). Mitt råd blir nog ändå att ni betalar ett par tusenlappar för att få det rätt och riktigt gjort.
 
Aero
Jag kollade med inskrivningsmyndigheten och dom menar att vi inte kan bodela fastigheten eftersom det räknas som fritidshus. Då återstår bara köpebrev med ny lagfart alternativt gåvobrev. I sista fallet behöver jag bara betala stämpelavgiften 875:- men vid ev framtida försäljning är inköpspriset på pappret bara hälften av vad jag egentligen gett, dvs stööre skatt på vinst.

Mera förslag?
 
Detta med vinsten och skatten var bakgrunden till mitt tidigare förslag.
Att lyfta bort den redan nu eksisterande vinsten på den ena delen.
 
Aero
anaitis skrev:
Detta med vinsten och skatten var bakgrunden till mitt tidigare förslag.
Att lyfta bort den redan nu eksisterande vinsten på den ena delen.
Nu hänger jag inte med....

I dag äger jag 50%.
I och med separationen ska jag nu köpa resterande 50% för samma belopp som vi gav genom två.

Har jag missat ngt.
Är det en fördel att justera (upp eller ner) priset på det nya köpebrevet?

/H
 
Min tanke var att du skulle betala halva marknadsvärdet.

Då faller den delen av vinsten som har uppkommit fram till nu ut och beskattas hos den som säljer.
Dvs senh äger du 50% med inbyggd vinst och 50% där vinsten redan fallit ut.
 
Aero
I see

;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.