Tyvärr rör denna tråden mer än bara VVS, men jag hoppas på överseende med det.

Planerar en renovering av vår groventré. I dagsläget ser den ut på följande vis:
I ena hörnet står vår bergvärmepump. Ca 2 meter från den kommer inkommande vattenledning upp ur golvet. Strax intill detta rör finns en inspektionslucka till en koppling på inkommande vatten som finns i bottenplattan (enplansvilla). Mellan inkommande vatten och bergvärmepumpen finns en golvbrunn. I rummet ligger plastmatta, även under bergvärmepumpen.

Jag hoppas kunna bygga in bergvärmepumpen och golvbrunnen i ett eget utrymme så att entrén känns mer som en entré och mindre som ett pannrum. Då behöver jag uppföra en vägg i vinkel. Min tanke är att värma och vika upp befintlig matta och anlita en golvläggare som kan fästa mattan mot golvregel/den nya väggen. På så vis hoppas jag kunna bevara fuktspärren i den befintliga mattan. Detta är inte förankrat med golvläggare och jag vet inte om det är genomförbart eller godkänt. En alternativ idé är att fästa en remsa ny matta mot regel/vägg och svetsa ihop den med den gamla.

När det gäller VVS-biten har jag försökt att sätta mig in i vilka regler och föreskrifter som finns för golvbrunnar i den här typen av rum. Är golvbrunnen där för att ingående vatten och vattenmätaren finns där, eller är den där för att systemet med bergvärmepump/varmvattenberedare finns där? Är det ett krav på golvbrunn vid vattenmätaren? Skulle det kunna möta något hinder att uppföra en vägg ca 30-40 cm ifrån golvbrunnen?

På bilden har jag ritat in den tänkta väggen med lila streck. Som synes hamnar inkommande vattenledning och vattenmätaren i utrymmet som saknar golvbrunn. Möter det något hinder?

Jag är tacksam för alla synpunkter och hoppas att någon kan svara på mina frågor! :D

IMG_64501.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Golvbrunn är för värmepumpen som kan behöva tömmas och så brukar det finnas skvallerrör.
 
kulle
Du skulle kunna sätta väggen så mätaren också hamnar i det nya rummet, beträffande mattan så går det bra att göra så.
 
Tack för svaren!
Har funderat på möjligheten att bygga in även vattenmätaren. Anledningen till att väggen är planerad där jag ritat in den på bilden är att passagen mot dörren till vänster blir väldigt trång om även vattenmätaren skulle vara i det nya utrymmet. Av den anledningen vill jag göra inbyggnaden så liten som möjligt. Är det så att det måste finnas golvbrunn vid vattenmätaren i det här fallet?
 
Kan inte tänka mig att det är ett krav då jag fick en installerad i mitt gamla sovrum tidigare!
 
Ok, låter bra det. Tack :)
 
Vattenmätaren kan kondensera mycket, så en golvbrunn och plastmatta är inte så dumt om man vill undvika fuktskador.
 
Kan inte ett alternativ vara att bygga någon form av "duschvägg", alltså en vägg som inte ansluter till golvet?
Då kan du behålla tätskiktet orört och ändå slippa se pumpen
 
Yes, duschväggs-varianten har varit en tanke den också. Skrev inte om det först, men allt började med att vi ska lägga nytt golv (klinker) i rummet. Samtidigt kom idén om att bygga in pumpen p.g.a. ljud och "känslan" i rummet. Jag kommer inte åt golvet under pannan utan att göra ett förhållandevis stort ingrepp på pumpen med vatten och allt, så det vill jag helst skjuta på framtiden tills jag ska byta pumpen. Dessutom är rummet ganska stort, och jag vill komma ifrån att hela golvet ska vara fuktspärrat. Det innebär en större kostnad vid golvbyte och då lutar det åt plastmatta - och då i sin tur våtrumsmatta som jag misstänker står sig mindre väl mot slitaget i en groventré.

Angående kondens på vattenmätaren: Har noterat viss kondens på vattenledningen där under sommarmånaderna. Skulle det vara en "godkänd" lösning på detta att isolera röret hela vägen mot en genomföring genom nya väggen?
 
Du kan ju bygga in vattenmätaren i ett "väggskåp" där nederdelen ansluter till utrymmet med värmepumpen, dvs du har en passage i väggen så att ev. vatten från inkommande ledning kan rinna in i bergvärmeutrymmet.
Mattan ligger ju redan där så det blir bara tre extra vinklar som behöver svetsas.
 
Ja, det är ju en idé. Har klurat lite på en variant där jag reglar på golvet bara precis runt inkommande vattenledningen och vattenmätaren, vidare fram till den tänkta väggen på bilden och sedan enligt bilden som ett rum. Sedan låter jag den delen som är runt vattenledningen bara vara som en "låda" med öppningsbart lock så att man kommer åt vattenmätaren. En utbyggnad från väggen på 20-30 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.