Jag skall bygga ut huset och tyvärr ligger en borrad brunn ca 2 meter från huset och tanken var att bygga ut huset ca 3 meter. Utbyggnaden skall ske på plintar.

Hur mycket serviceutrymme behövs ovanför pumpen? Kan man förbereda framtida service på något sätt om jag skulle bygga ut ovanför pumpen? Räcker det att komma åt från sidan med ca 40 cm utrymme? Lucka i golvet?
 
Du behöver kunna få ut slang och pump vid haveri. Minst 1.5m overför för att få ut pumpen.
Lucka i golvet låter det som då...
 
Vilken storlek på en lucka?
 
beroende på höjden ovan brunnstoppen såklart. Antingen kan du ligga på knä på golvet och nå brunnstoppen, eller ett hå stort nog för att kunna stå i hålet och nå ned.
Från 550*500 till 550*1000 tror jag.

Tänk på att du kan komma behöva hysa hela slangen i huset, alt ha ett fönster i samma rum så du kan dra upp slangen och skicka ut den genom fönstret.
 
Dränkpump ?? Hur djup brunn ??

Min pump pajade mitt i vintern, bara att dra upp 110 meter polytenslang var ett mindre företag. Vi var 3 man, en som lyfte ur brunnen, och 2 som drog slangen vidare, efter 10 meter gav vi upp. Svetsade en ställning med en lagrad bilfälg, så vi fick som ett löphjul ovanför brunnshålet, sen drog vi med en 4 hjuling, efter 40 meter hade vi ingen stans att köra längre, fick dra resten för hand över vägen och in på grannens tomt innan den var uppe, det är ingen ide att rulla ihop en slang om det är minusgrader.
Sen är själva pumpen nästan en meter lång.
Hänga ner i en lucka och ansluta slang, kabel och vajer är ingen jag skulle vilja göra, det är bökigt nog ändå.

Som corre säger, gör en redig lucka, planera golvbjälkarna så brunnen kommer mitt i mellan 2 st, och gör luckan minst en meter lång.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vet ej hur djup brunnen är eller storlek på pumpen. Vet bara att det en djupborrad brunn som är ca 8 år gammal. Inser att den byggnadstekniska lösningen är något viktigt. Kanske kan bygga ett utvändigt förråd precis över pumpen. Inte riktigt lyckat för mig, men kanske nödvändigt för att kunna serva anläggningen när något händer i framtiden.
 
En slang som suttit i en brunn är inget man vill ha i vardagsrummet ;)
Är det 40 cm mellan yttervägg och borrhål och någorlunda höjd (1m) kan det gå att få upp slang och pump ändå, men det kan bli trixigt.
Idén med förråd är inte dum.
 
Det är en hall som jag skall bygga och det finns inte så många ställen där man kan docka på en hall på huset. Och det mesta lutar nu åt ett utvändigt förråd på ca 1 m2. Får tacka för råd och dåd.
 
En överbygg farstukvist med en trappa som lätt går att demontera över brunnen kanske skulle funka?
Svårt att ge bra råd utan att ha sett förutsättningarnatt.
Hoppas du kommer på någon finurlig lösning som blir bra :)
 
Kan man inte helt enkelt borra en ny brunn?

Det framgår inte vad brunnen används till.
Är det en 20 meters brunn som används till lite trädgårdsbevattning eller en 200 meters brunn till värmepump.
Det är ju en viss skillnad på investering.

Kan du inte helt enkelt gräva ner ett antal cementringar av rejäl diameter så du får arbetsutrymme under jord?
Då behöver du inte så mycket kryputrymme för att ta bort brunnslocket för att krypa ner i arbetsutrymmet.
 
Det är dricksvatten och en relativt nyborrad brunn. Det enda som jag ser på gräsmattan är ett typ galvat täcklock i marknivå.Sitter förmodligen ett foderrör under locket? Skulle jag lägga cementringar måste jag ju kapa foderröret och sedan vara helt säker på att det inte rinner in vatten i det gissar jag!
 
Det finns speciella tätningsmanchetter för att täta foderrör, så der är nog inget större problem att få tät.

Om du lyfter på locket så kommer du förmodligen även nu att hitta en tätning.
 
Tjena,

Lyfter en äldre tråd med samma frågeställning.

Har en 83m djupborrad brunn, från 80 talet, pumpen är från 2010. Cementrör som sticker upp en bit ur backen.

Vi ska bygga till och har hela tiden tänkt att brunnen är ivägen för tillbyggnaden men har inte ritat så den "byggs igen".

Skulle man kunna bygga över denna och ha en lucka i golvet? Vi kommer ha gjuten platta med 300mm cellplast. Skulle vara fördelaktigt att få flytta tillbyggnaden 1.5-2m åt det hållet brunnen är. Isåfall hamnar den i ett kontorsrum med öppningsbara fönster. Pumpen är en Grundfos SP2-18, dränkpump (?) så antar att det är 83m slang sen den i botten om det skiter sig?

Behöver man någonsin in med maskineri över själva borrhålet om det händer något?

Klart man kan borra en ny brunn men det är ju en hyfsad kostnad.

Går det att göra?
 
P
Hur blev lösningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.