Hej! Jag har beställt en Siemens EH651FE17E induktionshäll, men börjar fundera på om jag borde skicka tillbaka den ouppackad. Funktioner och design i all ära, men min prio nummer ett är att den ska hålla. Sedan börjar jag läsa på forumet om kretskortproblem efter alldeles för kort tid enligt mitt tyckte. Hällen är beställd från tretti.se med ett år garanti men man har ju tre års reklamationsrätt. Men det spelar ju egentligen ingen roll - går kretskortet sönder inom de första tre åren så lär det väl hända igen några år senare. Den här hällen ska sitta i fem-tio år åtminstone.

Då började jag tänka - finns det några hällar som har 5 års garanti? Jag ser att Elon faktiskt ger 5 års garanti på "min" Siemenshäll. Det kanske betyder något. Sedan hittar jag in till IKEA och ser att de ger 5 års garanti på sina hällar. Det jag vet om IKEA är att de testar sina grejor hårt och att de brukar ha bra kundservice (har dock ingen erfarenhet av det på deras vitvaror). Kollar på forumet och ser inte särskilt många klagomål på IKEAs induktionshällar - snarare flera som skriver att de haft dom i många år utan problem.

En bidragande anledning till att jag valde Siemens-hällen var att den var bäst i Testfaktas test. Det irriterar mig lite då jag vet att Testfaktas test är köpta (beställaren till testet vinner alltid). Men men.

Siemens EH651FE17E betalade jag 4130:- för, IKEA Mästerlig kostar 3995:-. Funktion och designmässigt är de likvärdiga för mina behov.

Hur länge tror du att respektive häll håller?
 
A
Det har skett en positiv utveckling på elektroniken och jag tror inte att den ballar ur i första taget
i induktionshällar gjorda i västvärlden är det i stort sätt samma elektronik då det inte finns så många som tillverkar
troligen samma i Siemensen som Ikean, programmering kan dock skilja
 
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
Vart ser man att testbeställaren vinner testet?

Du kan säkert åka till elgiganten eller elon och köpa samma häll med 5 års garanti... Men då får du ju betala mer för den helt enkelt :)

Längre garanti innebär inteatt den ska hålla längre, men det kan väl kanske vara en trygghet.
 
Niklas - ibland (förr åtminstone) redovisade Testfakta vem som beställde testet. Det fanns ofta ett väldigt märkligt samband mellan detta och placering. De påstår sig vara "oberoende" men hur tusan kan man vara det när ett test finansieras av en av testdeltagarna undrar jag. Men jag kan ha fel.

För mig betyder en längre garanti två saker: en indirekt försäkring där leverantören eller återförsäljaren tar ut ett högre pris för att täcka utökade reparationer (jmfr Kia Ceed i bilvärlden), men också en sannolikhet att prytteln håller bättre än snittet av de med kortare garanti. Man vågar inte ge lång garanti på skräpet för det kostar för mycket i "försäkringspremie" för leverantören/återförsäljaren. Ta elgiganten t.ex - det varierar från modell till modell (inom samma fabrikat) vilka de erbjuder 5 års garanti på. IKEA klarar av att sälja deras billigaste induktionshäll för 1795:- med 5 års garanti. Det skulle de inte kunna göra om säg 25% av hällarna skulle beräknas klappa ihop inom garantitiden.
 
Min Siemenshäll är väl ungefär 5 år gammal nu och fungerar bra fortfarande. Det som stör en är barnsäkerhetsfunktioner och touch-controll som man kommer åt av misstag. Men det är troligtvis samma problem med modeller från de flesta tillverkare. Hade man köpt idag så hade man köpt med vred och utan touch, man blir vansinnig på touch-skräpet ibland.
 
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
Tune, tack för att du delar med dig av dina positiva erfarenheter - det är ju ofta man bara får läsa när folk är missnöjda. Jag är inte heller stormförtjust i Touch men ser faktiskt fram emot att bli av med vreden. Idag har vi en glaskeramikhäll med vred på hällen, och nackdelen med det är att jag flera gånger lyckats vrida igång en platta av misstag när jag torkat av hällen. Så det kan vara både bra och dåligt. En sak jag tok-stör mig på med Touch-hällarna däremot är det eviga "tryck och håll in" för att stega igenom värmeskalan. På Siemens-hällen jag beställt kan man ställa in värmen genom en "slider" - mycket bättre.
 
finns knappt några med vred
 
ola_ skrev:
Niklas - ibland (förr åtminstone) redovisade Testfakta vem som beställde testet. Det fanns ofta ett väldigt märkligt samband mellan detta och placering. De påstår sig vara "oberoende" men hur tusan kan man vara det när ett test finansieras av en av testdeltagarna undrar jag. Men jag kan ha fel.

För mig betyder en längre garanti två saker: en indirekt försäkring där leverantören eller återförsäljaren tar ut ett högre pris för att täcka utökade reparationer (jmfr Kia Ceed i bilvärlden), men också en sannolikhet att prytteln håller bättre än snittet av de med kortare garanti. Man vågar inte ge lång garanti på skräpet för det kostar för mycket i "försäkringspremie" för leverantören/återförsäljaren. Ta elgiganten t.ex - det varierar från modell till modell (inom samma fabrikat) vilka de erbjuder 5 års garanti på. IKEA klarar av att sälja deras billigaste induktionshäll för 1795:- med 5 års garanti. Det skulle de inte kunna göra om säg 25% av hällarna skulle beräknas klappa ihop inom garantitiden.
Förstår hur du menar. Många ugnar osv får man tex 5 år på stora vitvarukedjor... För en femhunka mindre så finns dom på prisjakt med 1 års garanti. Det gäller att leta :)

För övrigt är tex kinesiska undermåliga fyrhjulingar ett bra exempel på lång garanti. Dom går sönder väldigt ofta, är konstigt konstruerade och ska inte användas hur som helst för att garantin ska gälla. Det är insnålat på tex bensinslang som inte tål våran bensin/etanol så vissa maskiner brinner upp.

Garanti är inte allt, men tycker man det så skulle jag handla på IKEA. Nu köpte jag alla vitvaror från siemens för att jag antar att jag inte kommer att ha problem. Men vem vet? :)

Lycka till med jakten. whiteaway brukar ha 1 eller 2 hällar i veckan med bra pris och fri frakt. Det är ett tips.
 
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
A
IKEA testar inga vitvaror
de köper ett koncept av Whirlpool eller Electrolux detta innefattar en lägre kravspec samt att tillverkaren står för all garanti.
självklart vill de inte ha 25% kassation men ekonomiskt spelar det ingen roll för det är inte IKEA som står för fiolerna
 
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
Vår Siemenshäll är 17 år så de kan hålla länge.
 
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
IKEA's reklamationsärenden är för det mesta väldigt bra för kunden, har aldrig blivit nekad eller ifrågasatt vid reklamation. Jag snubblade i utgången för ett tag sedan och tappade en hylla som jag precis köpt, tänkte slänga den, men min fru sa till mig att prova kundservice, vilket jag gjorde. Berättade precis som det var, jag snubblade och tappade hyllan, kvinnan frågade om jag slagit mig, reklamerade paketet och jag fick en ny... Häpp
Prova det på nätet eller Elgiganten
 
  • Gilla
ola_
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag har bestämt mig för att jag kommer behålla Siemens-hällen som är planerad för utleverans ikväll. Min slutliga tolkning är att båda hällarna troligtvis håller jämförbar kvalitet ur hållbarhetssynpunkt. 5 års garanti hade varit ett plus men det fick jag vara utan den här gången.
 
Induktionshällen sitter numera tjusigt i bänkskivan och värmer fort som fasen. Nöjd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.