Har läst länge, men inte skrivit så mycket. Nu har jag stött på ett problem som jag skulle behöva input på. Har nyligen köpt ett litet hus byggt 1894, 1.5 plans i stående timmer.
Sommarens projekt är att renovera ett av rummen på ovanvåningen. Ovanvåningen består av 2 st sovrum på var sida om en stor murstock och hall.
Sovrummet har 2 kattvindar på var sida längst ut mot snedtaket, och nu är tanken att ta bort den ena för att få mer golvyta. Huset är litet, ca 5*10m stort.Nu vill jag ha lite input på vad den samlade expertisen tror...
Har börjat riva lite i kattvinds-väggen för o se om/hur den är bärande eller ej. Den består av grova plankor, 2" tjocka och sen är väggen mot rummet putsad. Takstolarna har stöd på en överliggare, och denna överliggare har visst stöd av plankorna, dock är det cm-stora glipor på en del plank så det verkar inte vara nån direkt last på väggen nu. Takstolarna är 150*150mm o sitter med cc130 och lika stora som de som vid det andra sovrummet. Frågan är om man måste växla av på nåt sätt, eller om det räcker att regla på takstolarna. Tanken är att bygga på takstolarna så jag får iaf 150mm isolering och luftspalt. Som sagt verkar ju takstolarna vid andra sovrummet vara tillräcklig som de är, och om jag reglar på så borde dessa bli tillräckligt starka? Några synpunkter?
 
Några bilder på kattvindsväggen?
 
Javisst! Dock är det ganska svårt att se här.. För det första märker jag att jag ljög, det är 2 st plankor i tjocklek. dock är överliggaren på den som är inåt kattvinden knappast värt att kallas planka. Och på plankan som vetter in mot rummet sitter massa små pinnar som putsen suttit fast i.
Kattvindsväggen är ca 3.8m lång också.. och den vikt som ev. tas upp av väggen går ner i mellanbjälklaget då det är ett enda stort rum på nedanvåningen.


kattvind.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och för att göra tråden lite roligare kommer här en bild på själva huset. I våra ögon väldigt charmigt, och väldigt gediget. (som kuriosa kan nämnas att han som byggde det erhöll ett diplom som hette "heder åt mannen", så man har lite att leva upp till...)

huset.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt hus!

Hur ser din takstol ut? Är det ett ramverk (se bilden herunder) ?

ram.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mja typ, skulle mer säga att det är som denna men inte de lodräta stöden i mitten. S1 och S3 ligger mot timmerväggen. S2 är ca 5m, H1 ca 2.8-3m H2 är ca 1.6, vinkel 32 grader och nuvarande kattvindsvägg stödjer mot takstolen ca 40cm från där måttet H2 är utsatt.

atakstol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser att jag inte skrivit hur vi gjorde till slut, brukar ju vara populärt med uppföljning.
Väggen rev vi (blev helt sjukt mycket material av den lilla väggen) och sen reglade vi på takstolarna med 45*170 från nock ner till timmret i väggen. Satte luftspalt, isolering, osb och gips. Platsbyggde 2 sängar under snedtaket.
Blev ruggigt bra, rummet upplevs som dubbelt så stort. DSC_0589.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0592.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0604.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.