Hej,
Är det någon som kan ge mig ett tips på hur man får bort extremt hårt sittande klinker? Det handlar om en väldigt massiv klinker som sitter direktlimmad på golvspånskiva.

Jag har ägnat flera timmar med en stor bilningshammare (Hilti TE500) och ändå bara fått loss någon kvadratmeter.

Bilningen gör att hela golvet ju vibrerar påtagligt, och arbetet har redan orsakat skador/läckage på rör som går genom golvet, så det känns inte som en fortsatt möjlig väg.

Skära spår med vinkelslip (diamantklinga) och sedan försöka såga loss hela skivorna med stick- eller tigersåg?

Extremt tacksam för tips!
 
Kofot och bända upp hela rasket?
 
Jag har testat kofot, och till och med ställt mig på den och hoppat.

Det är i en långsmal hall, så det är svårt att få till någon kraftigare hävstångseffekt..
 
Knacka in något kil liknande emellan golvspånet och klinkersen
 
Det är fasen inte lätt när en bilningshammare med platt, bred mejsel har svårt att lyckas..
 
Kanske riva bort golvspånen, hela skivan?
 
JLAINE skrev:
Kanske riva bort golvspånen, hela skivan?
Det var det jag menade också med "bända upp hela rasket". :)
 
Verkar vara ett bra lim det där, och kanske bra underarbete. Verkar nog inte bättre än att du får ta cirkelsågen och helt enkelt såga bort skivan.
 
Ja, golvspånet ska bort också..

Men det blir ju till att köra spår i klinkern först med en diamantklinga, och sedan såga loss spånen med en hårdmetallklinga.

Diamantklinga i spånskiva vet jag kan vara riktigt stor risk för överhettning/brand, och hårdmetall i sten är ju ingen höjadare heller.. Andra tips där?

För att kunna bända upp skivorna med klinkern på (som ju är rejält styva då) så måste det ju till lite hävstång.. Problemet är att golvet ligger i en smal hall där det inte går att komma åt med några längre hävstänger typ ett större spett eller liknande.. Andra varianter? Domkrafter?
 
Golv på golv är inget alternativ?
Du tjänar ju bara ca en centimeter på att ta bort klinkern/slita arslet av dig.
 
Tyvärr ska det in vattenburen golvvärme under.
Annars hade jag utan minsta tvekan lagt den nya ovanpå..
 
Det är frusturerande att ta bort klinkers, man får småbitar och det tar en evig tid.
Men eftersom du vill också ta bort golvspånet så kanske du bör tänka hur man får bort detta med klinker på.

Såga loss golvspånet (fein?) runt rummets väggar och gå lös med ett spett. Många golvreglar kommer ser mishandlade ut, men det hade det troligtvis gjort ändå.
 
R
kan du inte slå med en hammare rakt på klinkerset så den spricker och blir till skärvor.
 
Nu vill inte jag vara den som är den, men klinker på golvspån, så svårt är det inte. Om rören skakar sönder så är det rören och kopplingarna det är fel på.

Jag bilade/klippte/grävde och sågade loss ca 1 dm tjockt lager bestående av 2 golvvärmeslingor, 2 armeringsnät, 3 plastmattor och 2 lager klinker. Avslutade med att såga och bända loss golvspånet. Största bitarna som blev kvar av golvspånet var väl som en tallrik i storlek.

Det är ett jävla skitgöra, men det går.
 
Nästan 6 år gammal tråd upptäckte jag precis. Gissar att du fått ut golvspånet vid detta laget!
 
  • Gilla
Posa71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.