Hejsan !
Har planer på att dränera om kring huset i vår. Huset är byggt -40 så det är nog dags att göra någonting åt det. Huset är 10 m x 8-5. Hur mycket ska jag räkna med att det kostar att gräva om jag anlitar en firma. På bakidan var tidigare ett garage som satt ihop med huset, men det var tyvärr i så dåligt skick att vi var tvugna att riva det. Där är nu ett stort hål som måste fyllas igen efter dräneringen är gjord. Ska jag ta av den gamla jorden runt huset och använda som fyll i den stora gropen ? Vad kostar jord resp makadam per kubik ? En till fråga. Hur får jag bort den del av betongplattan som går ihop med grunden där mitt gamla garage låg. Jag måste ju komma ner under grunden när jag ska dränera. Kan man skära bort betongen eller ska jag be grävfirman att försöka gräva bort betongplattan ?
Mycket tacksam för svar.
 
Synd att ingen vill svara på detta.

Jag har ungefär samma planer nu till våren

/Morgan
 
royal skrev:
Hejsan !
Har planer på att dränera om kring huset i vår. Huset är byggt -40 så det är nog dags att göra någonting åt det. Huset är 10 m x 8-5.

-Hur mycket ska jag räkna med att det kostar att gräva om jag anlitar en firma??

På bakidan var tidigare ett garage som satt ihop med huset, men det var tyvärr i så dåligt skick att vi var tvugna att riva det. Där är nu ett stort hål som måste fyllas igen efter dräneringen är gjord.

-Ska jag ta av den gamla jorden runt huset och använda som fyll i den stora gropen??

-Vad kostar jord resp makadam per kubik??

-Hur får jag bort den del av betongplattan som går ihop med grunden där mitt gamla garage låg??
Jag måste ju komma ner under grunden när jag ska dränera.

-Kan man skära bort betongen eller ska jag be grävfirman att försöka gräva bort betongplattan??

Mycket tacksam för svar.
Jag delade upp frågan lite så blir det mycket lättare att se vad som frågas. Jag vet inte svar men de blir lättare att utläsa frågorna...
 
Som allt annat så beror det på förutsättningarna. Är det inga stora överraskningar vid grävningen. Så räkna ca 20-30 timmars grävtid vid lera. Det inkluderar då både urgrävning och igenfyllning med grovplanering. Pris ca: 500kr/timme vitt.

Begär offerter!!
 
Vi fick prisuppgift på att dränering (allt jobb + material) skulle kosta 1500 kronor längdmetern. Jag har inte själv kollat upp det med angivna firma, det står ännu på "att göra"-listan ;-)
 
singel 11-16
11 ton : 1384 kr + moms (frakt 740 + moms)
jord 10 kubik
1500 kr svart
grävning 24 timmar
500 kr/timme svart
dräneringsrör & böjar
1400 + moms(44 m )
Platon + fiberduk
ca 9000 kr

 
Hej på er...

Nu är jag äntligen färdig med mitt dräneringsarbete, förutom en hemsk trädgård men det tar väl ett tag innan den ser nomal ut igen.

Mitt hus är 8x10m så ni vet ungefär vad ni har att gämföra med.

5ton singel á 180:-/ton + 200:- hemkörning = 1100:-
Grävning 15 timmar á 600:-/timme = 9000:-
Framkörning för grävning på 2000:- tillkom då jag valde att inte gräva runt hela huset på en gång.
Dräneringsrör, paltonmatta, mambran och alla tillbehör som behövdes kostade ganska precis 13 000:-

Det som tillkommer på detta är 1500:- för bortforsling av överbliva massor och ca 1000:- för lite avloppsrör och divers böjar/skarvar.
Totalt kostade detta mig knappt 28 000:-

Jag fick pris på 2500:- +moms per löpmeter om jag skulle lämnat bort hela jobbet.
Vilket gjorde att jag sparade över 84 000:- på att lägga en semestervecka på att göra rubbet själv förutom grävningen.

/Morgan



 
Håller på just nu...

40lpm, djup ca 1.60 med stora stenar osv.

Grävning 6000kr... blir nog ca 6000kr för igenläggning också... tog 2 hela dagar att gräva upp allt...

1 lass tvättad singel/makadam 1700kr.

platon + rör + isolering 14000kr.

gjorde av med ca 1000kr på putts då det var en hel del att laga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.