Finns det någon elmotor (eller apparat som drivs av elmotor) som "guppar" fram och tillbaka, som roterar typ ett halvt varv och som sedan vänder rotationsriktning. Jag har ett litet hemmaprojekt som behöver sån funktionalitet. Det som ska skvalpa väger max 1kg.
 
En vindrutetorkarmotor från bilskroten borde gå att fixa till för den funktionen du söker.
 
Jag har byggt sådana själv, vad skall du ha den till? Ett enkelt sätt att göra den själv, om man har tid, är att löda/svetsa på en tenn på en rörmuff som passar fältflaskorna i det militära, fyll den ena flaskan, skruva dit båda på muffen, sätt den i en fällbar pelarborr, starta den på lägsta hastigheten så "flyter" innehållet sakta mellan flaskorna, likt ett timglas. Själv så använder jag mig av en gammal svarv på väldigt låg hastighet och en stor platt flaska med en tenn i locket när jag blandar shell lack med rödsprit! Låter den stå och rotera en halvtimme så att flingorna smälter i rödspriten. Hoppas att det hjälpte dig, det var inte det du frågade om men det blir en liknande "rotation" om du vill skvalpa. Annars finns det att köpa inom medicin, sådana manicker som skvalpar provrör!
 
Just det, bra förslag!
 
Men vi är nyfikna på vad du skall "skvalpa"!

Lite mysvågor i badtunnan?
Egen inomhusbadstrand?
Mussel/ostronodling?
Ölbryggning?

Berätta!
 
Jag har tänkt att använda det till en "fiffig" konstruktion för att jaga ut fukt ur en krypgrung.

Härom veckan sprang en klämringkoppling läck i dusch utrymmet fritidshuset (antagligen pga kylan som var kring jul/nyår) och pga hur vattenledningen var dragen sprutade det ut ur och i hallen och rann på golvet. Då jag ändå håller på med renovering som var golvet/bjälklag halvfärdigt så det var bara att öppna upp igen. Krypgrunden är dock väldigt låg, bara ca 20-30 cm så ingen avfuktare får plats (det finns en inpektionslucka på ca 30x30 cm). Så då tänkte jag använda infravärme för att torka upp trossbotten underfrån med värme, typ infravärme, men vill inte orsaka brand så då tänkte jag att om man kan få den att svepa fram och tillbaka och stråla på undersidan av blindbotten så torkar det upp.

Till saken hör att krypgrunden är murad med gråsten utan murbruk så jag antar att luftavfuktare inte funkar då uteluft hela tiden sugs in.
 
Precis, men vill inte orsaka brand så jag täkte att man borde svepa fram och tillbaka för att fördela värmen.
 
Den jag länkade till har inbyggd svepning.
 
Jag är långt ifrån någon expert på ämnet men gäller det en tillfällig torkning p.g.a. vattenskada så brukar man väl blåsa torr luft in i utrymmet som skall torkas. Luften leds dit den ska med slangar och avfuktaren får stå på lämplig plats i närheten. Du behöver ju inte tvunget ha ner själva avfuktaren i krypgrunden om det bara är tillfälligt.

Det var många år sedan nu men hos oss så placerades något liknande denna på golvet i köket:
http://www.elbjorn.com/sv/produkter/klimat/byggavfuktare/sorptionsavfuktare
Den torra luften leddes sedan in under golvet under vaskskåpet med en slang som var som en lång plastpåse.

Här är en annan bild jag hittade på principen:
http://www.corroventa.se/se/vattenskador/torkning-av-vattenskador/bjalklagstorkning/

Jag ber om ursäkt för ett tråkigt inlägg, att bygga en infravärmeviftare är ju naturligtvis mycket roligare. ;)
 
TeroM skrev:
Den jag länkade till har inbyggd svepning.
Tack, kollade inte så noga att jag såg att det hade inbyggd svepning. Mycket intressant!
 
Nej, absolut inte. Luftavfuktare är i princip mer intressant men det skulle väl innebära att man måste täta krypgrunden/torpargrunden så att den inte får slita livet ur sig och avfukta mer än grunden. Och då tänkte jag på Trygghetsvakten. Problemet är att man varken kan installera avfuktare eller värmekabel så då tänkte jag att man kan stoppa ner strålande värme i inspektionsluckan som strålar värme från undersidan och fukten drivs ut i springorna i gråstensgrundmuren. Därav iden med svepande infravärme.
 
Jag tycker det låter väldigt vågat ( :D ) att lägga en strålningsvärmare under ett träbjälklag i en trång krypgrund.

Hade nog hellre ställt dit en vanlig enkel kupévärmare avsedd för bil.
Som alltså blåser ut varmluft med hjälp av fläkt.
 
Är det inte för enegi-ineffektivt? Om vi säger att jag behöver köra den i 3 veckor, är det billigare att köra kupevärmare? Är skillnaden nån tusing är det okej. Men i detta fall är jag rädd att det dra iväg med att "elda för kråkorna". För i detta fall är det ett fritidshus det gäller så jag jag kan de till det max varannan vecka så det måste liksom funka utan att bränna ner huset eller kosta allt förmycket när man inte kan se till det hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.