Hej.

Kort historia
Råkade backa på ett soprum/miljöhus i vår bostadsrättsförening lite nätt så knutbrädorna på ena hörnan fick en skada i nedankant. Och på min Volkswagen Passat 2010 som är HEL-försäkrad via SOLID AB (numera Gjensidige) krossades ena bakljuset, lack och deformationsskador på kofångare, sprucken spoiler under kofångare samt mindre lackskador på plåten ovan hjulhuset.
Har aldrig varit med om något ärende med försäkringsbolag tidigare och undrar om jag kan få några generella tips och råd hur jag ska gå vidare? Brukar helförsäkring täcka skadorna på den egna bilen, trots det var mitt fel?

Har försökt läsa på i försäkringsvillkoren hos försäkringsbolaget men blir inte mycket klokakre då allt är skrivit i juridisk jargong.

Lång historia
Äger en bil av modell Volkswagen Passat 2010-års modell och bor i en mindre bostadsrätt med 16 radhus. Och i går när jag skulle backa in på våran parkering råkade jag köra på hörnan på ett av våra soprum/miljöhus.
Skadan på miljöhuset blev att knutbrädorna lossnade i nedankant och prack i träet.
Och på min bil krossades ena baklampan, missformning och lackskador på kofångarplasten, mindre repa på plåten ovan hjulhus samt sprucken spoiler under kofångare.

Kontaktade sedan föreningen skriftligt att det var jag som råkat backa på hörnan och att jag gärna lagade skadan på miljöhuset själv. Då det bara bar några hyvlade brädor och en hink färg som behövde.

Men idag fick jag ett besök av kassören i föreningen som sade att han hade pratat med föreningens försäkringsbolag, och dom hade nämt att detta skulle gå på min bilförsäkring. Frågade om jag inte kunde göra reparationen själv ändå. Men fick till svar att -"du är ju elektriker och inte snickare så det går inte" och att jag skulle kontakta mitt bilförsäkringsbolag.
 
Helförsäkringen täcker även om det är ditt fel, har självt använt mig av det vid två tillfällen med två olika bolag.

Sen tror jag att om du ska nyttja både vagnskadedelen och trafikdelen att det blir två självrisker. Försök att prata med någon annan i föreningen. Självrisken blir ju dyrare än att anlita en hantverkare att byta brädan.
 
Du kan laga skadan på huset själv.

Vill du ha din egen bil lagad så anmäler du skadan till ditt försäkringsbolag så fixar de både hus och bil mot självrisk.
 
Använder du trafikdelen i försäkringen så kommer din bonusklass sänkas (jag tror det är två steg) och din bilförsäkring kommer bli x kr dyrare än den annars hade varit i 2-7 år beroende på bonusklass.

Lita inte blint på råd i det här ärendet. Tjänstemännen på mitt försäkringsbolag hade inte koll på vad en sån här skada kostar kunden sist jag skulle använda min försäkring. Det är inte begränsat till självrisken.

Jag hade fixat huset själv 7 dagar i veckan. Varken "snickare" eller "målare" är en skyddad titel. Det kräver dock lite skinn på näsan att ta debatten med kassören. Du kan ju fråga honom om han är jurist. Har du otur så är han det...

I värsta fall kan du väl ta anställning på ett snickeri för 0 kr/månad. Vips så är du snickare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
Skadorna på föreningens byggnad ersätts genom din försäkring; trafikmomentet för att vara exakt, eftersom det är att jämföra med en ansvarsförsäkring. Skadorna på din bil ersätts genom vagnskademomentet. Du får stå för självrisken på vagnskadan själv. Om två eller flera moment används dras bara en självrisk; den högsta.

Du gör en skadeanmälan till Solidab (eller Gjensidige?) och följer deras instruktioner.
 
Redigerat:
Varför skulle kassören vara jurist?
Jag hade nog hellre haft en ekonom som kassaförvaltare :)
 
Nyfniken skrev:
Du kan laga skadan på huset själv.
Frågan är väl bara om TS har _rätt_ att laga skadan själv. Jag är inte jurist, men jag tvivlar på att så är fallet.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Varför skulle kassören vara jurist?
Jag hade nog hellre haft en ekonom som kassaförvaltare :)
Om man anser sig ha tolkningsföreträde för vad som gäller juridiskt med det argumentet så bör man vara jurist. Men jag håller med ZipLock, man har nog inte rätt att laga det själv.
 
ZipLock skrev:
Frågan är väl bara om TS har _rätt_ att laga skadan själv. Jag är inte jurist, men jag tvivlar på att så är fallet.
Du kan lika gärna fråga om föreningen har rätt att hindra TS att göra det själv.

Det rör ju sig bara om att spika upp två knutbrädor (köpes normalt grundmålade) och stryka på lite målarfärg.

Och TS kanske till och med ÄR jurist :)
 
OM TS ger sig på att laga skadan på huset själv kan det göra mer skada än nytta. T ex om Brf:en kräver att det ska göras av en byggfirma (el liknande) för att säkerställa att krocken inte orsakat en större skada än man kan se med blotta ögat. Om Ts då gör det själv kan Brf:en stämma TS och så är det igång en onödig process. Så ge f-n i det och anmäl skadan. Det kostar inte TS mer än självrisken på bilen.
 
Ta allt på försäkringen, går något fel så täcks det av den, det blir inte mycket i vinst på att hålla på med några knutbrädor och sedan laga bilen på försäkringen.
 
Vanbeasten skrev:
Det kostar inte TS mer än självrisken på bilen.
...och ökade försäkringskostnader 2-7 år framåt. :rolleyes:

Läs vad jag skriver.
 
Det KAN vara så. Men det är inte alls säkert att det blir så, eftersom det inte var en "trafikolycka" som TS var vållande till. Det var bara rent klantarsleri. Ju. :p
 
Vanbeasten skrev:
Det KAN vara så. Men det är inte alls säkert att det blir så, eftersom det inte var en "trafikolycka" som TS var vållande till. Det var bara rent klantarsleri. Ju. :p
Hur menar du? Utnyttjar man trafikförsäkringen så åker man ner i bonusklasser. Det är i alla fall vad mitt försäkringsbolag sa. Med lägre bonusklass får man dyrare försäkring.
 
Vanbeasten skrev:
Det KAN vara så. Men det är inte alls säkert att det blir så, eftersom det inte var en "trafikolycka" som TS var vållande till. Det var bara rent klantarsleri. Ju. :p
Om inte något exceptionellt har hänt de senaste året så har det precis som "Nyfiken" skriver varit en regel när det gäller bilförsäkring, att om trafikdelen utnyttjas så ryker bonusen.
Det har inget att göra med om föraren är ett "klantarsle" eller inte. Så fort en bil är inblandad är det en trafikolycka oavsett om man kör in i en vägg eller kör på en annan bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.