Efter att ha målat om väggar så behöver vi nu även måla om dörrkarmarna.
Nu är de målade i en gulnad gammal blank oljefärg.

Behöver den gamla färgen skrapas/slipas bort? Eller kan man måla över den med gott fäste?
Snickerifärg direkt på eller grundfärg?

Jag är egentligen allergisk mot penseldrag i färgen men har förstått att detta kan bli svårt att undvika.
Egentligen hade jag velat köpa spraylackade nya men det blir väl betydligt dyrare.

Tacksam för svar
 
Är också mot penseldrag i färgen men en duktig yrkesmålare kan undvika detta. Fick en entrédörr ommålad med utmärkt resultat, utan synliga penseldrag.
 
sitter färgen fast behöver du bara slipa den matt, sen grund och snickerifärg, använd korthårig roller, pensel där det är svårt att komma åt. målar du utan att slipa så kommer färgen att släppa som ett skinn. Fredde
 
Snackade med en som hävdade att grundmålning ej behövs då den slipade gamla oljefärgen "agerar grundfärg". Vågar jag chansa och hoppa grundfärg och bara köra 2 strykningar med snickerifärg?
 
Har målat om gamla fönster,dörrar och dylikt med gott resultat o då har jag skippat grunden just pga att dom redan har varit målade!
 
Kör du med Alcro Servalac så kommer du nog inte få några penselspår. (Men underlaget syns ju igenom om det är ojämnt) Jag har lyckats och det var hur enkelt som helst med pensel. Nu målar jag dock bara med linoljefärg och om man mellanslipar den så blir det otroligt slätt.

Men om man inte kört en del med linoljefärg innan rekommenderar jag Servalac.
 
plan-g skrev:
Snackade med en som hävdade att grundmålning ej behövs då den slipade gamla oljefärgen "agerar grundfärg". Vågar jag chansa och hoppa grundfärg och bara köra 2 strykningar med snickerifärg?
I detta fallet skulle jag bara använda grundfärg om det behövdes för vidhäftningen, men de flesta lackfärgerna idag hugger såpass bra att det inte är nödvändigt att grunda. Slipa av oljefärgen med en scotch brite eller fint slippapper först bara. Lister som vätter mot kök tvättar du av med målartvätt först eftersom det lär sitta fettrester på dem. Samma sak om det finns smutsiga märken där man har kommit åt med händerna under åren.
 
Tycker också att du kanske ska överväga en polyurethane-förstärkt lackfärg. Har målat mina senaste snickerier med Nordsjö Ambiance och Lidl:s polyurethanefärg och de är mycket tåligare än vanlig vattenbaserad lackfärg. Sen är det svårt att få det riktigt slätt och utan penseldrag när man är amatör men det får man nog leva med. När de renoverade på jobbet hade de en riktig målare där och hon fick det mycket slätare fast det var en vattenbaserad färg./LOB
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.