Har en atmos dc95 med tryckande fläkt.

Den går kanon, nu efter man lärt sig hur man ska elda**

Men....jag får inte upp pannan mer än i 85grader på laddomaten o rökgasen på 125grader max 150 ibland...

Tar tid tycker jag att ladda mina acc tankar med tanke på att jag har ett 150kw monster.

Jag köpte den begagnad o lisstänker förra ögaren ställt ner den.

Tryckande fläkt som styr all inkommade luft. Med en lucka/sväng spjäll som är lite öppet. Ca 20mm.

Primärluft spjället var på ca 6mm öppet.
Pannan kommer upp i 81grader o laddar ut 85grader.

Vissa söger öka primären.*
Gjirde det o fick känslan att hon övertänder vedlasset.* Så jag sänkte igen.*

Bör jag öppna mer på tryckfläktens svänglucka?
Det verkar inte som jag bara kan styra sekundärluften.* Utan det är fläkten som gör det o primären följer med då så klart.
 
Jag tror att du inte bör vara under 300 grader för att pannan ska brinna bra och ge märkeffekt.
Låt fläktarna skyffla mer luft så blir det nog bra. Justera strypningen tills du kommer rätt.
Tumregeln är att keramiken i undre luckan ska glöda när det brinner bra.

Med denna panna är det nog svårt att komma undan övertändning helt och hållet.
 
Så du menar att jag ska öppna tryckfläkten helt. O hålla primärspjällen strypta. För att öka lite primär åtgången.

För visst är det så att ökad primärluft ökar risken för övertändning?

Har testat öppna nedre luckan lite....
Men det är ju en tryckande fläkt så det blåser rakt ut i pannrummet med en jädra kraft, både aska o troligen flamman med....
 
Hmm. vad styr farten på fläkten är det panntempen? tänkte om panntempen är ställd på t.ex. 80 grader och laddomaten ger 85 till tank så tycker jag det låter som att det är laddkopplet som begränsar farten på anläggningen. dvs. du skulle behöva få in mer eller kallare vatten i pannan så den får något att jobba med. vilken temp kör du in i botten på pannan? är den mycket över 60 grader kan kanske en termostat med lägre öppningstemp hjälpa något.
 
anjn skrev:
Hmm. vad styr farten på fläkten är det panntempen? tänkte om panntempen är ställd på t.ex. 80 grader och laddomaten ger 85 till tank så tycker jag det låter som att det är laddkopplet som begränsar farten på anläggningen. dvs. du skulle behöva få in mer eller kallare vatten i pannan så den får något att jobba med. vilken temp kör du in i botten på pannan? är den mycket över 60 grader kan kanske en termostat med lägre öppningstemp hjälpa något.

Nu förstod jag inte dig.

Panntempen är ställd till 100grader
Problemet känns som pannan inte "bränner" upp till mer än 81grader.

Jag får inte in mer än 85grader i laddkopplet.

Jag vill öka kraften i förbränningen.
Visst nu kör jag med skräpved som "proffsen" säger.

dvs gamla reglar o golvbrädor.
Dock rätt längd och tätt staplade.

men kanske inte är så mycket energi i det?
 
ok trodde inte att det gick att sätta panntempen så högt som 100 grader. men om jag säger så här går fläkten för full fart skulle jag leta felet i luftförsörjningen till pannan (igensatta kanaler eller liknande) styr fläkten ner skulle jag leta felet i själva pannstyrningen alternativt laddkrets..
 
Om du inte får upp tempel mer än 80 grader i pannan från start beror på att laddomatens termostat håller pannan på den temperaturen. Det är som det ska. Så fort botten av tanken når 80 grader så kommer pannans och tankens temp stiga.

Ratten på pannan som du ställt till 100 är bara till för att stänga av fläktarna om pannans temp når upp till den nivån. Detta för att undervika att systemet går i kok. Den ratten har inget med hur varm tanken blir förän bottentempen är tillräckligt hög.

Jag tror du bör ändra fläktarnas strypning i första hand. Stången är i min panna väldigt kass att justera med.
Som sagt runt 300grader bör du börja med.
 
Redigerat:
Hur fungerar styrningen av atmos pannan? Styr fläkten mot inställd Panntemp? Eller reglerar den effekten på något annat sätt? Min tanke var att en för trångt laddkrets kunde få pannan att gå på lågfart. Min laddomat 21-60 är på håret att den orkar med min 50 kw panna. Men maga pannan har ju en lite egen styrning, och ger hos mig resultatet att effekten går ner lite i bland och ger lite längre brinntid i stället.
 
Måste tydligöra att man troligen (vad jag kommer framtill) bara justera primärluften höger och vänstersida på pannan.

Sekundärluften är vad den är, vid justering från tryckfläktarna.

Testade i går att öppna vipp luckorna till mina två tryckande fläktar till mer.

Stack in huvudet i pannan o startade fläktarna.

När båda primärluftspjällen var fullt stängda så var det endå bra tryck från primärluftsintagen.

Öppna jag primärluftspjällen, så blev det lite mer kännbart tryck. Men kunde aldrig stänga inloppen helt?
Kom flöde oavsett

Jag höjde som sagt vippluckorna i fläktarna o stängde primärluftspjällen helt, där car ju endå flöde som sagt.

Testade att tända.
vid 20-80grader så var detvgabska mycket grå/vit rök o ca 100 rgt
Nästa laddning ved, med en jädra bra glödbädd stack rgt upp till 195.

Efter ca 30min efter 2.a vedladdning så sjönk rgt till 150 och pannan tuffa på i ca 86-90grader i laddkopplet. En retur på 40grader.

Rgt har ökat till 190 o vände, yes positivt.
Laddningen har ökat med 8grader, yes positivt

Röken minskade.

Tror jag är på rätt väg nu.
Men är det okay, eller bör jag justera mer?

Primärluften är ju helt stängd...?
(Ja men där kommer in primärluft trotts primärluftspjällen är stängda, det har jag ju kontrollerat)
 
Vad har du för laddkoppel och vilka pumpinställningar har du i det, samt hur många och stora tankar har du?
 
Jag har 9000liter i ack tankar, kör med dubbla laddomat 21or med 78graders termostater.
2" matar rör (y)

Testat både på steg 2 och 3 på laddpumparna.
Känns som pest eller kolera
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Men då går väl laddkopplet som det ska, evakuerar alla kW från pannan, annars skulle tempen skena.
Hur mycket får du elda för att ladda tankarna till 80grader nere också?

edit:
Ska du ladda tankarna från 20 till 80 med 100kW så behövs det cirkus 5-6h.
35 till 80 är 470kWh teoretiskt.
 
Redigerat:
kulle
I ett första steg får du inte upp tempen i mer än ca 85 gr, det är inte förrän botten i tanken håller 85 gr som det blir ett såkallat " andra varv" och först då kommer man upp i högre temp på laddningen.
 
Misstänkte det som du säger "kulle"
För alla 9000literna behöver jag behöver elda ca 12-14tim för att fylla från 15 till 80 grader i alla tankarna och ca 5-6tim för 40 till 80 grader "Corre"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.