Hej. :x

Vad är det som gäller för garanti etc. när man har hantverkare hemma som installerar golvvärme i en hall (och badrum). Noterade i en tidigare post här att man skall skicka in något till tillverkaren??

- Vilka krav ställs på hantverkaren?
- Vad skall man skicka till tillverkaren?
- Vem skall skicka det till tillverkaren?

Med vänlig hälsning,
Peter
 
Tillverkare av golvvärmesystem har ofta frikostiga garantier på sina golvvärmeslingor. 12-20 år produktgaranti beroende på tillverkare vilket innebär att om det blir fel på en värmekabel så lagar tillverkaren kabeln och återställer golvet kostnadsfritt.
Det är lite olika vad tillverkarna kräver av installatören. Thorin & Thorin (T2) kräver skiss på förläggningen plus mätvärden på kabeln före, under och efter förläggning och namn på installatörsfirma.
Devi kräver bara att det finns ifyllt garantipapper med mätvärden och installatör tillgängligt vid garanti.

Dock så finns det en liten hake, för att tillverkarens garanti ska gälla så kräver dom att värmekabeln är förlagd av en elektriker. Det är tyvärr extremt vanligt att plattsättare förlägger värmekabel och då gäller inga garantier. Så tillvida att ingen elfirma tar på sig ansvaret och fyller i garantibeviset fast än dom inte gjort jobbet.

Detta är något jag är lite upprörd över eftersom att jag anser att det är att lura kunden på sina garantier pga. okunskap kring ämnet bland byggfirmor och kakelfirmor. Även om det är ytterst sällan att värmekablar går sönder så händer det och det skadar inte att ha 20 års garanti när man egentligen har betalat för det.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
En variant är att kakelsättare efter utbildning får ett certifikat av elsäkerhetsverket som ger dom rätt att förlägga värmekablar i golv. Dock inte att koppla in dom till elnätet. Argumentet för en sådan lösning är att dom i praktiken gör stora delar jobbet genom att dom spacklar in kabeln och är deltaktiga i elsäkerheten kring förläggningen samt att elsäkerhetsverket har möjlighet att utöva tillsyn av plattsättarna.
 
Det var en nyhet, kan du berätta mer? Hittar inget på esv's hemsida (speciellt inte efter att dom gjort om den...)
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
O
Visste faktiskt inte om att det var så pass vanligt att plattsättare själva la golvvärmen, men å andra sidan så är jag inte förvånad.... Det finns många som tydligen är duktiga på det där med el... :p
 
Bo.Siltberg skrev:
Det var en nyhet, kan du berätta mer? Hittar inget på esv's hemsida (speciellt inte efter att dom gjort om den...)
Osäker på detta, men detta bör vara görbart, och hamna under en BB3 behörighet. Tex. använder vi inom elnätsbyggande av BB3 behörigheter för maskinisterna som kör traktorgrävare, vilket ger dom rätt att förlägga kabel utan att ha en montör på plats. Då har maskinisten gått en special utbildning, som är individanpassad just för att förlägga kabel. Så sköter montören inkoppling i skåp / nätstationer.

Skulle inte samma gå att göra med en golvvärmeslinga?
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Jo säkert, men vem håller sådan utbildning och vilka krav ställer esv på den för att ge ut BB3?
 
PO_ skrev:
Osäker på detta, men detta bör vara görbart, och hamna under en BB3 behörighet. Tex. använder vi inom elnätsbyggande av BB3 behörigheter för maskinisterna som kör traktorgrävare, vilket ger dom rätt att förlägga kabel utan att ha en montör på plats. Då har maskinisten gått en special utbildning, som är individanpassad just för att förlägga kabel. Så sköter montören inkoppling i skåp / nätstationer.

Skulle inte samma gå att göra med en golvvärmeslinga?
jo..Det är precis så jag menade, att det finns några yrkesgrupper där en sådan lösning kan vara lämplig.

1 kakesättare / golvläggare Det är personer som redan idag deltar i viktiga delar av förläggningen genom t.ex flytspackling och fixering av klinker. Detta gäller både nyläggning och reparationsarbeten.

2 Grävmaskinister som förlägger kablar eller kabelrör i mark. Eller gör grävarbeten ihop med jordtag. I båda fall påverkar den personens jobb elsäkerheten. Te.x att återfylla med sand runt kablarna istället för sylvass sprängssten eller att inte gräva bort jorden kring ett jordtag vilket kan äventyra elsäkerheten både för sig själv och andra.

3 plåtslagare och armerare som är inblandade PUS jordning av byggnadsdelar. Att den gruppen får kunskaper i arbetsmetoder och materialval att skapa och bibehålla en god jordkontinuetet mellan ledande byggnadsdelar.

Det var några exempel där en sådan lösning kan gynna seriösa yrkesmän vid t.ex upphandlingar eftersom sådana certifikat kan vara ett krav för att vinna upphandlingen. Det ger även en trygghet för elfirman som skall koppla in ledningarna eller golvvärmen att dessa entreprenörer kan sina arbetsmoment och även kan överlämna en handling med sitt behörighetsnummer.
Då vet elfirman och elsäkerhetsverket vems certifkat som kan behöva omprövas om återfyllnaden har skett med olämpligt material eller PUS jordning bara jordar halva armeringen.
 
Redigerat:
Och om man utbildar för att lägga golvvärme tycker jag att man ska "löpa linan ut" och även tillåta att man kopplar in och driftsätter golvvärmen. Inte minst för att man kan klargöra ev ansvar för hela golvvärmeanläggningen. Det är ju driftsättningen av någon annans arbete som är lite "jobbig", jag kan ju inte driftsätta nått som jag inte vet är OK. Speciellt inte med tex en golvvärme i ett våtutrymme som vid nått fel skulle kunna leda till mycket alvarliga skador.
Kopplar den som lagt in golvvärmen allt får denne även ta allt ansvar.
 
elmont skrev:
Och om man utbildar för att lägga golvvärme tycker jag att man ska "löpa linan ut" och även tillåta att man kopplar in och driftsätter golvvärmen. Inte minst för att man kan klargöra ev ansvar för hela golvvärmeanläggningen. Det är ju driftsättningen av någon annans arbete som är lite "jobbig", jag kan ju inte driftsätta nått som jag inte vet är OK. Speciellt inte med tex en golvvärme i ett våtutrymme som vid nått fel skulle kunna leda till mycket alvarliga skador.
Kopplar den som lagt in golvvärmen allt får denne även ta allt ansvar.
Det är sant, men bör fortfarande inte ansvaret för golvvärmen vara han som lagt det vid ett fel?
Det bör blir en "överlämningspunkt" av ansvar där elektrikern kopplar (inkommande på termostat?). På ena sidan är elinstallatörens ansvar, på andra sidan är det golvläggaren. Golvläggarens specialutbildning och behörighet ska garantera att det är rätt förlagt.

Nu känns detta bara som ett hypotetiskt resonemang från min sida, tror inte det är så det funkar?
 
elmont skrev:
Och om man utbildar för att lägga golvvärme tycker jag att man ska "löpa linan ut" och även tillåta att man kopplar in och driftsätter golvvärmen. Inte minst för att man kan klargöra ev ansvar för hela golvvärmeanläggningen. Det är ju driftsättningen av någon annans arbete som är lite "jobbig", jag kan ju inte driftsätta nått som jag inte vet är OK. Speciellt inte med tex en golvvärme i ett våtutrymme som vid nått fel skulle kunna leda till mycket alvarliga skador.
Kopplar den som lagt in golvvärmen allt får denne även ta allt ansvar.
Exakta detaljer tänkre jag inte på.
Men ofta ligger golvvärme förläggning ganska tidigt i byggprocessen av ett badrum.I det läget finns det bara rör förläggning i badrummet Apparatmontaget kommer långt senare och innefattar även montage av jordfelsbrytare och temperaturstyrningar av olika slag.

Jag menade att plattsättaren skall lämna över dokument med ritningar och mätprotokoll till elfirman
Vid stora förläggningar och höga effekter skall elfirman och plattsättaren alltid ha ett samråd angående behov av sektionering i anläggningen.

Det ställer även krav på att plättsättaren verifierar golvvärmen efter en kakelplattreparation i t.ex badhus eller badrum. Då kan han inte orsaka skador på ytterhöljet och sedan "skita" i dom och spackla igen. Då tvingas han istället att mäta/ besiktiga och signera ett mätprotokoll som lämnas till kunden.
 
Redigerat:
Det är bra idéer, det finns många specifika jobb man skulle kunna lägga på en förenklad behörighet. Jag fick uppfattningen bara att det redan var etablerat för golvvärme.
 
Samma resonemang kan man ju ha inom alla moment i en elinstallation och ska man kunna få en behörighet för vart och ett av alla delmoment blir det hela helt omöjligt att hantera. För varför skulle det begränsas av just golvvärme.
 
Som med många nya idéer behöver det finnas en vilja att undersöka för o nackdelar och se om det är genomförbart.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Varför blir man inte förvånad att dessa garantier vid lusläsning av alla villkor ofta innebär att de inte ens är värda papperet de står på.

Problemet och det är den garanterande firman mycket väl medveten om är att kunden oftast p.g.a. liten kunskap/erfarenhet inte förstår alla villkor som det finstilta säger. Kunden ser bara den stora blaffan där det står "20 års garanti" och tror att det gäller rakt av. Jag ser det som rätt ful marknadsföring då man lägger in så mycket villkor att man vet att man slipper ersätta i väldigt många fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.